Lincoln Continental Mark III 1970

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 22-4-2009

Post by Maurice »

Kijk nou! Misschien dat het bij een Towncar of Mark V net wat makkelijk gaat.
Maar goed, hij zit, dus da's het voornaamste.
Nu nog op m'n blok wachten en dan hopelijk voor de zomer cruisen.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 22-4-2009

Post by stef »

Maurice, waar heb je de motorruimte mee gedaan?
Ziet er wel netjes uit...
satijn-zwart?
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 22-4-2009

Post by Maurice »

Ja klopt, zijdeglans zwart van Rustoleum. Kleurnummer zal ik na moeten kijken.
De vuurmuur heb ik zoveel mogelijk kaal gemaakt en eerst in de primer gezet en de rest heb ik opgeschuurd, ontvet met remmenreiniger en overgespoten. Op de foto ziet het er wel netter uit dan in het echt, maar ik hoef er geen prijs mee te winnen hey.
Superverf trouwens Rustoleum! :)
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 22-4-2009

Post by stef »

Ah, ik dacht een por-15 of iets dergelijks. :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 30-3

Post by Wilf »

Maurice wrote:Voor de échte Nederlanders onder ons :D :
Revisie-set (pakkingen, keerringen, lagerbussen, band, platen: €260,-
Lagerbussen monteren: €60,-
Nieuw tandwiel: €50,-
Verf van Rust-O-Leum en Motip: €30,-

Van de week nog een foto van de paintjob (wordt heel netjes!).

Las ik niet ergens in een ander topic dat een bakrevisie €1200,- kost? Voor dat geld kan ik de mijne dus 3x reviseren (mochten de tandwielen om m'n oren vliegen bij de eerste start :oops: )

Ik ben er samen met het spuiten toch wel 3 weken mee bezig geweest, zo'n 5 uur per dag. Het is gewoon een heel secuur werkje. Maar zeker wel te doen voor een amateur.
Als ik mijn dagprijzen ga meerekenen zit ik toch al gauw op een werkloon van 4- à 5.000 Euro, dan valt 1200 Euro nog wel mee :lol:

Ben erg benieuwd naar de motor, keep us posted! 8)
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 26-7-2009

Post by Maurice »

Eindelijk! Gisteren alles opgehaald bij Parts 'n Stuff, het ziet er keurig netjes uit allemaal.
Het opbouwen kan beginnen!

Het blok is geboord en gehoond naar 0,20 overmaat, voorzien van nieuwe freeze-plugs en oliepluggen, de nokkenaslagers zijn ook al gemonteerd. Het ziet er perfect uit, ik moet alleen nog wel alles netjes schoonmaken.
Ik heb het blok onderste boven liggen, zodat ik als eerste de krukas kan monteren en daarna de starterkrans, zo kan ik controleren of de starterkrans netjes recht is. Dan pas komt het hele spul aan de motorbok te hangen.
Image

Image

Image

De krukas is met 0,10 geslepen, dat viel me echt mee gezien de krassen en groeven die er in zaten.
Image

De cilinderkoppen zijn (weer) gevlakt en voorzien van nieuwe klepgeleiders en nylon seals, dus geen parapluutjes meer. De uitlaatkleppen zijn voorzien van harde zittingen zodat ik op Euro 95 of eventueel op gas kan gaan rijden.
Image

Image

Image

Pakkingset van Felpro!
Image

Allemaal mooie spulletjes, let ook op de gereviseerde (!) dynamo, echt prachtig gedaan!
Image

Image

Het zal nog wel even duren voordat ik weer kan cruisen, maar ik ga er lekker de tijd voor nemen en alles rustig op het gemakkie doen.
De portemonnee moet ook weer gevuld worden! :oops:
Peter
Posts: 1007
Joined: Thu Feb 12, 2004 7:07 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 26-7-2009

Post by Peter »

Mooie spulletjes weer. Dat zal allemaal weer lekker gaan lopen. Je investeerd wel heel veel geld (en tijd) in deze auto. Die gaat zeker nooit meer weg :thumbsup:
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 26-7-2009

Post by watahyahknow »

mooi werk ik hoop ooit nog eens zelf een amerikaanse motor in elkaar te kunnen zetten

wat ik begrepen heb : veel montageolie (assembly lube) gebruiken ..... en het blok even met een freesje of stukje schuurlinnen nalopen op scherpe randjes en metallschilvertjes van de gietnaden (onderkant cylinders rand waar de carterpan aan vastschroeft buitenrand bovenkant block ed ) en de motor na het reinigen bij het stallen of tussentijds afdekken met plastic
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 26-7-2009

Post by Maurice »

Ja precies, ik doe steeds een vuilniszak om de motor heen als ik naar huis ga, zodat er geen stof en vuil bij kan komen. Ik moet 'm nog wel heel goed schoonmaken en inderdaad wat ijzerrestantjes verwijderen.
Assembly-lube gebruik ik alleen voor de nokkenas en de lifters, zodat ze goed vet zijn bij de eerste start en zich goed kunnen 'zetten'. De krukas -en dus ook de drijfstanglagers giet ik vol met gewone motorolie.
Voor de eerste start laat ik de oliepomp nog draaien met een accutolletje. Er komt ook zinkhoudende motorolie in voor het inlopen. De eerste 1000km zeg maar.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 26-7-2009

Post by Ranch73 »

Mooi dat je verder kunt met de motor!have fun :thumbsup:

Schoonmaken? viewtopic.php?f=8&t=48395
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 2-8-2009

Post by Maurice »

Het blok een kleurtje gegeven. Misschien dat ik hier wat commentaar op krijg, maar ik vind het niet nodig om hittebestendige lak op het blok zelf te spuiten. Dat komt bij mij alleen op de uitlaatspruitstukken en de uitgangen van de cilinderkoppen.
De rest wordt uiteraard ook wel warm, maar dit blijft wel zitten.

Image

Image

Inloopolie met zink voor de eerste kilometers.

Image

Krukas geplaatst.

Image

Even de speling controleren met plasticgauge.

Image

Perfect!

Image
Last edited by Maurice on Tue Aug 25, 2009 5:12 pm, edited 1 time in total.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 2-8-2009

Post by Ranch73 »

Goed bezig!,hoeveel uur/miles.laat je de olie circuleren?
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 2-8-2009

Post by Funk »

hittebestendig is ook niet nodig.
ik heb alleen een etsprimer gebruikt als basis, gaat prima.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 2-8-2009

Post by Maurice »

Ranch73 wrote:Goed bezig!,hoeveel uur/miles.laat je de olie circuleren?
Ik kreeg het advies om de olie er de eerste 1000 km in te laten zitten, omdat het een tijd duurt voordat de zuigers goed ingewerkt zijn met de cilinderwand. Toch twijfel ik nog, misschien tap ik het gelijk af na de inloopprocedure en vervang ik gelijk het oliefilter. Zijn ook de kosten niet op zo'n project als dit. En als er iets mis is zie je dat vlugger lijkt me.
Ik kijk eerst wel even hoe de olie er aan de peilstok uitziet na het inlopen.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Lincoln Continental Mark III 1970 Update 2-8-2009

Post by Funk »

SOWIESO na het inlopen je olie en filter verversen :!:
Post Reply