72-er corvette stingray body-off
-
- Posts: 318
- Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm
72-er corvette stingray body-off
Ik zal ook eens proberen om te kijken of er een topic ervan te maken valt.
Ik heb in november 2003 in hulst een 72-er (chromen bumper) corvette gekocht die eigenlijk werdt verkocht als onderdelen vette, maar ook evt. gerestaureerd kon worden. Er zaten geen papieren bij behalve een invoerdocument van 1991. De vette komt oorspronkelijk uit florida en staat nu al zo'n 15 a 20 jaar stil. De eerste europese eigenaar was een belg die de plannen ermee had om deze te restaureren. Nooit aan toe gekomen en heeft deze verkocht aan een andere belg. Deze man heeft hem eventjes gehad en is toen met de noorderzon naar het midden-oosten vertrokken. Toen is de vette via een andere belg naar nederland gekomen ook een paar keer van eigenaar gewisselt, maar kwam uiteindelijk weer bij de eerste nederlandse eigenaar. Deze heeft hem verkocht omdat hij nog een vette had die hij aan restaureren was namelijk een 71-er BB convertible.
Zo heb ik de vette gekocht.
Ben vorig jaar begonnen met een complete body-off.
Met de beentjes de lucht in.
Heb toen het chassis afgebroken tot op de laatste bout en alles naar de straler gebracht (alle ijzeren onderdelen). Deze man heeft alles gestraalt en daarna meteen gescoupeerd. Dit proces gaat door middel van een pistool die een ervoor zorgt dat het metaal heeft wordt en zo de moleculen uitzetten zodat deze een zinc-alu laag erin kan branden. Voordeel bij powdercoat is dat dit flexibel is en steenslag de laag niet kapot kan maken
Daarna is er een rode primer erop gekomen en daarboven op een zwarte glans laag (gedaan door een industriespuiter dus hier zit een dikke laag erop ). Dit om het zo orgineel mogelijk weer laten uit te zien.
Voor de tijd.
Tijdens
Geloof me dat pistool geeft net zoveel lawaai als een straaljager. Heb er 30min. zonder bescherming erbij gestaan en was de rest van de dag zo doof als wat
resultaat.
De vette is compleet matching en het is een 350cid (CKX) L48 motorblok. Geeft standaard 200pk en 360ft trekkracht.
Het blok heb ik horen draaien, maar er was zat een tik erin
Wat bleek nou (een goede les ) doordat het blok zolang had stilgestaan en 2 a 3x per jaar werdt gestart waren de oliekanalen dicht geslipt. Nadeel is dat ik hydraulische kleppen heb en deze echter wel olie nodig hebben. Deze is dus heet geworden en mijn klepveer van cilinder 2 de uitlaatpoort knapte toen
Heb toen besloten het gehele blok te reviseren, wat achteraf ook stukken beter is dan over 3 jaar het blok als nog te reviseren.
Ik heb nu alle onderdelen al thuis liggen en over een maand gaan we het blokje reviseren en zal dan hierbij vertellen wat er allemaal aan wordt vernieuwd. Het onderblok, drijfstangen en de krukas blijven orgineel.
Hier een foto toen we de motor plus bak van het chassis takelde.
Hier staat het op een bok
Hier is de bak van de motor gescheiden.
Alles zat onder de vet en heb toen rustig zittend met een tandenborstel en een bakje diesel de bak (th400) compleet ontvet. Toen alles geschuurd en klaar gemaakt om de bak te spuiten. Hier het resultaat.
Ik doe er alleen een andere filter en pakking erin. Deze bakken zijn oersterk en heeft orgineel nog maar 64K miles gelopen (ongeveer 100K kilometer). Uiteraard is de bak nog orgineel.
Wanneer ik alles weer in elkaar heb gezet begin ik weer met de body. Deze is nu compleet kaal en ben nu bezig met de kabelboom te reviseren, samen met mijn broertje (leert voor electriciën) die meer verstand hiervan heeft dan ik. Wanneer het chassis rollend is dan wordt de body weer geplaatst en dan wordt ook de schade gemaakt. 1 van de vorige belgische eigenaars heeft namelijk de front zo goed als doorgeslepen bij de deurstijl Nog wel makkelijk te maken met dikke hars en wat butox verharder
Daarna gaan we de raamstijl maken, want deze is compleet rot.
Hier zijn meerder pics te zien van mijn resto.
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... s&x=8&y=20
De vette is van 72, heeft airco, electrische ramen, alarm (zit achter in de kont), zwart leder --> interieur is nog compleet nieuw 8) pop-out window.
De airco wordt compleet verwijderd omdat ik een airco in het algemeen vervloek --> wordt er altijd ziek van en ik vind dat het niet in een oude vette thuis hoort. De buitenkant is orgineel Steel City Grey met zwart lederen interieur. Zwarte interieur vind ik mooi en behoud ik ook, maar de buitenkant wordt vermoedelijk mica red of mile magila. Dit is een donkere rood waarin de chromen bumpers echt mooi tot zijn recht komt.
Ben bezig geweest met de benzine tank (1 van de belangrijkste onderdelen )
Hier zie je de fuel sender unit liggen die erin zat Behoorlijk verroest.
Hier de nieuwe
Hier is deze geinstalleerd. Redelijk simpel om zelf te doen.
Mijn oude tankdop had zijn beste tijd ook al gehad.
Hier de nieuwe
Heb bij mijn blok de vriespluggen eruit gehaald.
Er zitten 8 doppen erin (yep er ik heb er maar 7 op de foto), maar tot mijn stomme verbazing bleek een halve vriesplug erin te zitten :cry
Wat deze erin deed weet ik niet, maar vermoed dat ze ooit eens eerder een nieuwe plug erin hebben gedaan.
Bovenin is de plug te zien.
Hier ligt wat rotzooi wat er allemaal in de loop van de jaren in koelgangen zich heeft verzameld.
Het blok is verder leeg en kan nu gehoond worden.
Onder aanzicht.
Blok weer ingeseald, omdat deze in een schuur staat en kans heeft om versmeerd te raken.
Wat wordt er gedaan. Drijfstangen, krukas en de main kappen worden allemaal nagemeten. Verder worden de koppen en het blok geschoont. Dit wordt allemaal bij een revisiebedrijf gedaan.
Hier een kleine updat van mijn interieur.
Alles ziet er goed uit zelfs de stoelen, maar schijn bedriegd.
De stoelen zien van buiten perfect eruit, mooi glimmend leer. Echter toen ik me begon te irriteren aan de roestige bouten ga je langzamerhand (uit nieuwsgierigheid) de stoel uit elkaar halen.
zo zag de stoel eruit toen ik hem van mijn kamer had opgehaald.
Ziet er als nieuw uit tot dat ik de stoel eens naar voren klapte en dit zag.
Dat ziet er minder uit en ik krijg dus meteen argwaan, dus de onderkant bekijken en ja hoor mijn beslissing staat vast deze stoelen gaan uit elkaar.
Om eerlijk te zijn kijk ik meer tegen het restaureren van een interieur dan het body-off doen van een vette
Zo ziet b.v. het dashbord eruit.
Als nieuw dus, maar heb de klokken eruit gehaald om het ijzer te schuren en in de hamerite te zetten en omdat ik een 75-77 toerenteller erin ga doen ivm met een hei swap.
Ben ik blij dat ik het frame eruit heb gekregen.
1 bonk roest, om eerlijk te zijn had dit nog makkelijk kunnen meegaan, maar zo gauw als ik zoiets weet kan ik niet straks rustig in de vette zitten zonder er telkens aan te denken dat ik op een stuk roest zit
Yes heb het leer kunnen redden en daar doe ik het ook voor.
En kijk aan een numbers matching stoel frame
Ik heb nu alles open liggen en dit gaat binnenkort naar de straler. Moet ff nieuw verenstaal kopen en dan kan ik de stoel weer in elkaar zetten.
Zo zie je maar weer dat de buitenkant vaak opgeleukt is, maar de werkelijkheid echter wel anders is. Ben blij dat ze uit elkaar zijn en weet zeker dat meerdere c3's hier last van hebben.
Heb pas alles (overige ijzeronderdelen) naar de straler gedaan en toen laten powdercoaten. Moet zeggen is wel mooi geworden. Kleur is grijs, maar moet deze nog zwart overspuiten.
greezz danny 8)
Ik heb in november 2003 in hulst een 72-er (chromen bumper) corvette gekocht die eigenlijk werdt verkocht als onderdelen vette, maar ook evt. gerestaureerd kon worden. Er zaten geen papieren bij behalve een invoerdocument van 1991. De vette komt oorspronkelijk uit florida en staat nu al zo'n 15 a 20 jaar stil. De eerste europese eigenaar was een belg die de plannen ermee had om deze te restaureren. Nooit aan toe gekomen en heeft deze verkocht aan een andere belg. Deze man heeft hem eventjes gehad en is toen met de noorderzon naar het midden-oosten vertrokken. Toen is de vette via een andere belg naar nederland gekomen ook een paar keer van eigenaar gewisselt, maar kwam uiteindelijk weer bij de eerste nederlandse eigenaar. Deze heeft hem verkocht omdat hij nog een vette had die hij aan restaureren was namelijk een 71-er BB convertible.
Zo heb ik de vette gekocht.
Ben vorig jaar begonnen met een complete body-off.
Met de beentjes de lucht in.
Heb toen het chassis afgebroken tot op de laatste bout en alles naar de straler gebracht (alle ijzeren onderdelen). Deze man heeft alles gestraalt en daarna meteen gescoupeerd. Dit proces gaat door middel van een pistool die een ervoor zorgt dat het metaal heeft wordt en zo de moleculen uitzetten zodat deze een zinc-alu laag erin kan branden. Voordeel bij powdercoat is dat dit flexibel is en steenslag de laag niet kapot kan maken
Daarna is er een rode primer erop gekomen en daarboven op een zwarte glans laag (gedaan door een industriespuiter dus hier zit een dikke laag erop ). Dit om het zo orgineel mogelijk weer laten uit te zien.
Voor de tijd.
Tijdens
Geloof me dat pistool geeft net zoveel lawaai als een straaljager. Heb er 30min. zonder bescherming erbij gestaan en was de rest van de dag zo doof als wat
resultaat.
De vette is compleet matching en het is een 350cid (CKX) L48 motorblok. Geeft standaard 200pk en 360ft trekkracht.
Het blok heb ik horen draaien, maar er was zat een tik erin
Wat bleek nou (een goede les ) doordat het blok zolang had stilgestaan en 2 a 3x per jaar werdt gestart waren de oliekanalen dicht geslipt. Nadeel is dat ik hydraulische kleppen heb en deze echter wel olie nodig hebben. Deze is dus heet geworden en mijn klepveer van cilinder 2 de uitlaatpoort knapte toen
Heb toen besloten het gehele blok te reviseren, wat achteraf ook stukken beter is dan over 3 jaar het blok als nog te reviseren.
Ik heb nu alle onderdelen al thuis liggen en over een maand gaan we het blokje reviseren en zal dan hierbij vertellen wat er allemaal aan wordt vernieuwd. Het onderblok, drijfstangen en de krukas blijven orgineel.
Hier een foto toen we de motor plus bak van het chassis takelde.
Hier staat het op een bok
Hier is de bak van de motor gescheiden.
Alles zat onder de vet en heb toen rustig zittend met een tandenborstel en een bakje diesel de bak (th400) compleet ontvet. Toen alles geschuurd en klaar gemaakt om de bak te spuiten. Hier het resultaat.
Ik doe er alleen een andere filter en pakking erin. Deze bakken zijn oersterk en heeft orgineel nog maar 64K miles gelopen (ongeveer 100K kilometer). Uiteraard is de bak nog orgineel.
Wanneer ik alles weer in elkaar heb gezet begin ik weer met de body. Deze is nu compleet kaal en ben nu bezig met de kabelboom te reviseren, samen met mijn broertje (leert voor electriciën) die meer verstand hiervan heeft dan ik. Wanneer het chassis rollend is dan wordt de body weer geplaatst en dan wordt ook de schade gemaakt. 1 van de vorige belgische eigenaars heeft namelijk de front zo goed als doorgeslepen bij de deurstijl Nog wel makkelijk te maken met dikke hars en wat butox verharder
Daarna gaan we de raamstijl maken, want deze is compleet rot.
Hier zijn meerder pics te zien van mijn resto.
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... s&x=8&y=20
De vette is van 72, heeft airco, electrische ramen, alarm (zit achter in de kont), zwart leder --> interieur is nog compleet nieuw 8) pop-out window.
De airco wordt compleet verwijderd omdat ik een airco in het algemeen vervloek --> wordt er altijd ziek van en ik vind dat het niet in een oude vette thuis hoort. De buitenkant is orgineel Steel City Grey met zwart lederen interieur. Zwarte interieur vind ik mooi en behoud ik ook, maar de buitenkant wordt vermoedelijk mica red of mile magila. Dit is een donkere rood waarin de chromen bumpers echt mooi tot zijn recht komt.
Ben bezig geweest met de benzine tank (1 van de belangrijkste onderdelen )
Hier zie je de fuel sender unit liggen die erin zat Behoorlijk verroest.
Hier de nieuwe
Hier is deze geinstalleerd. Redelijk simpel om zelf te doen.
Mijn oude tankdop had zijn beste tijd ook al gehad.
Hier de nieuwe
Heb bij mijn blok de vriespluggen eruit gehaald.
Er zitten 8 doppen erin (yep er ik heb er maar 7 op de foto), maar tot mijn stomme verbazing bleek een halve vriesplug erin te zitten :cry
Wat deze erin deed weet ik niet, maar vermoed dat ze ooit eens eerder een nieuwe plug erin hebben gedaan.
Bovenin is de plug te zien.
Hier ligt wat rotzooi wat er allemaal in de loop van de jaren in koelgangen zich heeft verzameld.
Het blok is verder leeg en kan nu gehoond worden.
Onder aanzicht.
Blok weer ingeseald, omdat deze in een schuur staat en kans heeft om versmeerd te raken.
Wat wordt er gedaan. Drijfstangen, krukas en de main kappen worden allemaal nagemeten. Verder worden de koppen en het blok geschoont. Dit wordt allemaal bij een revisiebedrijf gedaan.
Hier een kleine updat van mijn interieur.
Alles ziet er goed uit zelfs de stoelen, maar schijn bedriegd.
De stoelen zien van buiten perfect eruit, mooi glimmend leer. Echter toen ik me begon te irriteren aan de roestige bouten ga je langzamerhand (uit nieuwsgierigheid) de stoel uit elkaar halen.
zo zag de stoel eruit toen ik hem van mijn kamer had opgehaald.
Ziet er als nieuw uit tot dat ik de stoel eens naar voren klapte en dit zag.
Dat ziet er minder uit en ik krijg dus meteen argwaan, dus de onderkant bekijken en ja hoor mijn beslissing staat vast deze stoelen gaan uit elkaar.
Om eerlijk te zijn kijk ik meer tegen het restaureren van een interieur dan het body-off doen van een vette
Zo ziet b.v. het dashbord eruit.
Als nieuw dus, maar heb de klokken eruit gehaald om het ijzer te schuren en in de hamerite te zetten en omdat ik een 75-77 toerenteller erin ga doen ivm met een hei swap.
Ben ik blij dat ik het frame eruit heb gekregen.
1 bonk roest, om eerlijk te zijn had dit nog makkelijk kunnen meegaan, maar zo gauw als ik zoiets weet kan ik niet straks rustig in de vette zitten zonder er telkens aan te denken dat ik op een stuk roest zit
Yes heb het leer kunnen redden en daar doe ik het ook voor.
En kijk aan een numbers matching stoel frame
Ik heb nu alles open liggen en dit gaat binnenkort naar de straler. Moet ff nieuw verenstaal kopen en dan kan ik de stoel weer in elkaar zetten.
Zo zie je maar weer dat de buitenkant vaak opgeleukt is, maar de werkelijkheid echter wel anders is. Ben blij dat ze uit elkaar zijn en weet zeker dat meerdere c3's hier last van hebben.
Heb pas alles (overige ijzeronderdelen) naar de straler gedaan en toen laten powdercoaten. Moet zeggen is wel mooi geworden. Kleur is grijs, maar moet deze nog zwart overspuiten.
greezz danny 8)
Last edited by vettevirus72 on Mon Apr 09, 2007 7:33 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 3217
- Joined: Wed Feb 04, 2004 4:18 pm
mooie foto,s enne wat een werk hè :arrow:
ik heb ook de hei swap gedaan ,maar ook ale tellers van de center console
[die zij nu ook electronisch ipv mechanisch]
werk wel beter vind ik zelf ,en je ziet er niks van zo op het oog
ik zit ook te twijfelen of ik me body eraf zal halen
ik zou het wel willen maar dan kom ik met me tyd in de knoop denk ik
mja we zien wel
verlopig eerst ff knallen
enne RESPECT dat je daar het geduld voor hebt
greetzz jeff stingray
ik heb ook de hei swap gedaan ,maar ook ale tellers van de center console
[die zij nu ook electronisch ipv mechanisch]
werk wel beter vind ik zelf ,en je ziet er niks van zo op het oog
ik zit ook te twijfelen of ik me body eraf zal halen
ik zou het wel willen maar dan kom ik met me tyd in de knoop denk ik
mja we zien wel
verlopig eerst ff knallen
enne RESPECT dat je daar het geduld voor hebt
greetzz jeff stingray
-
- Posts: 318
- Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm
-
- Posts: 318
- Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm
Zo ff een kleine update :p
Ik ben eens gaan zoeken naar mijn chassis nummer op het frame en jawel hoor die kwam ik tegen, maar was zeer onduidelijk.
Hier begon het allemaal met het opbouwen van het chassis.
Gelukkig kan ik nu op mijn werk zelf werkschema maken en ben ik van 50 naar 30 uur in de week werken gegaan, dus heb nu wat meer tijd voor de vette
Ik begonnen met alles in elkaar te zetten zodat ik meteen de draagarmen en diff. etc. er zo onder kon zetten.
Zoals de meesten weten wordt deze vette behoorlijk wat stugger en veiliger gemaakt.
Ik heb de volgende onderdelen vervangen voor kwalitatief betere onderdelen.
- Composieten bladveer 340LBS.
- PU rubbers.
- Adjustable strut rods voor het sneller en beter te veranderen camber.
Iedereen kent de uitspraak vast wel: "What goes fast must stop fast" en daar ben ik het echt mee eens, want veiligheid staat boven alles, dus ook wat betere remschijven eronder gezet.
Voor en achter
Dit weekend probeer ik het stuurgedeelte eronder te zetten en dan hoop ik dat ik volgende week de body erop kan zetten.
Echter alleen voor reparatie, want bij het schutbord is mijn body doorgeslepen door mijn vorige resto-eigenaar :dead:
Dan gaat de body er weer af om de onderkant en het motorcompartiment te schuren en in het voorjaar te spuiten.
Verder moet ik nog de gereviseerde klauwen erop zetten, tank met leidingen, remleidingen en mijn handrem installeren.
Het motorblok staat bij jonnie voor een volledige revisie.
greezz danny 8)
Ik ben eens gaan zoeken naar mijn chassis nummer op het frame en jawel hoor die kwam ik tegen, maar was zeer onduidelijk.
Hier begon het allemaal met het opbouwen van het chassis.
Gelukkig kan ik nu op mijn werk zelf werkschema maken en ben ik van 50 naar 30 uur in de week werken gegaan, dus heb nu wat meer tijd voor de vette
Ik begonnen met alles in elkaar te zetten zodat ik meteen de draagarmen en diff. etc. er zo onder kon zetten.
Zoals de meesten weten wordt deze vette behoorlijk wat stugger en veiliger gemaakt.
Ik heb de volgende onderdelen vervangen voor kwalitatief betere onderdelen.
- Composieten bladveer 340LBS.
- PU rubbers.
- Adjustable strut rods voor het sneller en beter te veranderen camber.
Iedereen kent de uitspraak vast wel: "What goes fast must stop fast" en daar ben ik het echt mee eens, want veiligheid staat boven alles, dus ook wat betere remschijven eronder gezet.
Voor en achter
Dit weekend probeer ik het stuurgedeelte eronder te zetten en dan hoop ik dat ik volgende week de body erop kan zetten.
Echter alleen voor reparatie, want bij het schutbord is mijn body doorgeslepen door mijn vorige resto-eigenaar :dead:
Dan gaat de body er weer af om de onderkant en het motorcompartiment te schuren en in het voorjaar te spuiten.
Verder moet ik nog de gereviseerde klauwen erop zetten, tank met leidingen, remleidingen en mijn handrem installeren.
Het motorblok staat bij jonnie voor een volledige revisie.
greezz danny 8)
-
- Posts: 318
- Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm
-
- Posts: 318
- Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm
Hier wat pic's van mijn stuurinrichting.
De powersteering slave en control valve zijn nieuw (gereviseerd) door lonestar calipers.
Heb deze zwart gemaakt aangezien het kaal metaal was en ik geen zin heb om over een jaar het roest eraf te krabben.
Hier de andere kant ook alles nieuw
Hier een pic van een stabilisator stang met nieuwe rubbers en link.
Met dank aan Martin RS en iemand van het HCCforum heb ik mijn tilt-tele uit elkaar weten te halen.
De blauwe pijl geeft aan waar je met een heel dun schroevendraaiertje in moet steken om het slot eruit te halen.
Hier een foto van een lege huls.
Buitenste huls en de binnenste.
Hier een foto van het kogelgewricht.
Ik denk dat ik alleen alles nieuw invet, nieuwe lagers en wat kapotte plastic onderdelen vervang.
De richtingaanwijzer klikt nog strak dus deze laat ik erin.
Verder zijn de buitstenste hulzen al gestraald en worden vandaag zwart gepowdercoat.
1 tip begin er nooit aan, een motorblok uit elkaar halen is nog simpeler
Deze week mijn stuurhuis erop zetten. Tank vast zetten, body erop om de voorkant te maken.
greezz danny 8)
De powersteering slave en control valve zijn nieuw (gereviseerd) door lonestar calipers.
Heb deze zwart gemaakt aangezien het kaal metaal was en ik geen zin heb om over een jaar het roest eraf te krabben.
Hier de andere kant ook alles nieuw
Hier een pic van een stabilisator stang met nieuwe rubbers en link.
Met dank aan Martin RS en iemand van het HCCforum heb ik mijn tilt-tele uit elkaar weten te halen.
De blauwe pijl geeft aan waar je met een heel dun schroevendraaiertje in moet steken om het slot eruit te halen.
Hier een foto van een lege huls.
Buitenste huls en de binnenste.
Hier een foto van het kogelgewricht.
Ik denk dat ik alleen alles nieuw invet, nieuwe lagers en wat kapotte plastic onderdelen vervang.
De richtingaanwijzer klikt nog strak dus deze laat ik erin.
Verder zijn de buitstenste hulzen al gestraald en worden vandaag zwart gepowdercoat.
1 tip begin er nooit aan, een motorblok uit elkaar halen is nog simpeler
Deze week mijn stuurhuis erop zetten. Tank vast zetten, body erop om de voorkant te maken.
greezz danny 8)
(Quote)Heb pas alles (overige ijzeronderdelen) naar de straler gedaan en toen laten powdercoaten. Moet zeggen is wel mooi geworden. Kleur is grijs, maar moet deze nog zwart overspuiten.(quote)
Waarom niet gelijk zwart laten poedercoaten?
(quote)Adjustable strut rods voor het sneller en beter te veranderen camber.(quote)
Sneller verstellen van het camber?
Waarom niet gelijk zwart laten poedercoaten?
(quote)Adjustable strut rods voor het sneller en beter te veranderen camber.(quote)
Sneller verstellen van het camber?
-
- Posts: 318
- Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm