72-er corvette stingray body-off

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by vettevirus72 »

Zo deze oude topic weer onder het stof getoverd en werkloos zijn heeft zo zijn voordelen, want dan kun je lekker aan de vette verder werken :P :lol: :D

Algoed de raamstijlen zijn bijna klaar en ziet er gewoon gelikt uit. Al het rot is eruit en vervangen door RVS stijlen en niet puntgelast, maar alles met mig/mag doorgelast en het is nu stugger dan ooit.
De ruit past er ook goed in dus wat dat betreft zit het goed :D
Ik moet wel zeggen dat ik volgens mij een kilo kit aan de ruit had zitten, maar ja de ruit werdt er destijds erin geplakt en was geen dragende deel van het constructie, wat nu tegenwoordig wel zo is.

Hier wat foto's van het laswerk.

Nou alles eerst met hechtlasje vast gemaakt en alles uitgepast en gemeten.

Image

Image

Voor

Image

Image

Image

Na de tijd.

Hier eerst weer de verstevinging van het raamstijl erin gelast.

Image

Hier zat ooit een groot gapend/weggerot gat.

Image

En het overkappende plaat.

Image

Image

Hier is de master in actie :) 8)

Image

En alles is met de hand geklopt en op maat gemaakt en uitgemeten en eraan gelast 8)
Ik vind het knap werk, want zo technisch ben ik nog lange niet.

Dit is het appartaat (ESAB)

Image

In de tussentijd had ik zoiets van laat ik de benzineleiding alvast aansluiten, want dat is toch het belangrijkste onderdeel aan de auto :P

Ik heb ervoor gekozen om het benzinefilter na de tank te doen, want ik vindt dat maar niks dat zo'n filter naast een heet blok hangt.

Moet zeggen dat het filter strak in het achterste balk van het chassis zit.
Heb 10mm slangen hiervoor gebruikt.

Image

Ik vond een drukmeter wel handig, dus die heb ik maar erbij gekocht en de slangen zijn in RVS draad omhult.
Het is nog slap aangelegd, maar dat komt omdat ik nog niet exact weet hoe ik het wil vast maken.

Image


Wat betreft de uitlaten

Uiteraard worden ze zelf gemaakt, maar we moeten eerst even kijken en experimenteren met de bochten en dan kan ik b.v. uitlaten seriematig in productie laten maken voor de bouwjaren.

Ik heb gekozen voor shortheaders. Dit ten eerste omdat longtubes wel eens over een drempel wil schuren en longtubes zijn echt effectief voor motoren die 5500+rpm draaien.
Nu zal die van mij max 6000 kunnen draaien, maar dat gaat die denk ik bijna nooit halen.

Dus heb ik alvast voorbeeld headers gekocht (komen onder een cobra weg)

Image

Ik denk binnenkort de neus erop te plakken en mijn remmerij af te kunnen maken.
Als de neus erop zit dan ga ik alles schuren (motorcompartiment, wielkasten etc) en deze zwart spuiten.
Daarna geluidsdempende matten erin leggen en dan het chroomwerk monteren en kijken of het allemaal mooi past en dan kan ze naar de spuiter en hopelijk is dat eind dit jaar.

greezz danny 8)
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by vettevirus72 »

Oh ja dit is sinds een maand mijn nieuwe aanwinst

Toen ik voor het eerst op corvettejacht ging wou ik altijd al een 80-81er corvette. Toen de 72-er gekocht.
Echter blijf ik het 80-82 model zeeeer mooi vinden, dus sinds vorig jaar ben ik gaan zoeken naar een 80-81er corvette.

Hier in Europa waren ze in mijn ogen nog behoorlijk aan de hoge kant, dus je kijkt over de plas in de states :D
Tja maar ja veel aanbod, maar zoek maar eens een goede eruit en ook iemand die betrouwbaar is, vervoer, douane etc.
Nou dus ben ik maar begonnen met contacten zoeken. Na verloop van tijd had 3 contacten in amerika die me verder konden helpen.
Begin dit jaar heeft mijn vorige werkgever zijn schuld (uren) bij me ingelost en sindsdien wist ik het zeker nu moet ik een 2de corvette hebben.

Na 6 maand actief zoeken kwam ik een prachtige zwarte 81-er tegen met camel leren interieur :love: Getuned blok etc. (koen heeft de plaatjes nog wel gezien van die vette)
De deal was bijna rond, maar toen werd de vette pats boem aan een ander verkocht

Nou een maand later (elke dag surfen op het net, tot dat je echt helemaal verslaafd eraan bent) kwam ik mijn 81-er tegen waar de prijs/kwaliteit mij zeer aanstond en had verder ook het nodige onderhoud gehad en zag er super uit.
Ben met de eigenaar in contact gekomen genaamd Lennart Kullberg (ex-zweed)
Super aardige vent woont in Trophy Club, Texas, waar de corvette dus ook staat.
Hij was de 3de eigenaar en had alle boekjes erbij en voor 15000 dollar aan rekeningen, Heb toen gevraagd of hij enkele specifieke foto's wou maken van de vette zodat ik deze redelijk op kon beoordelen.
Toen de deal gesloten met hem en toen heb ik alles in gang gezet.

Toen alles geregeld en mijn contactpersoon heeft de corvette afgelopen maand opgehaald.
Hij weet de prijs en ik heb toen met hem aan de telefoon de corvette doorgelopen en hij vertelde me meteen "Danny hier heb je een koopje aan, alles klopt gewoon" Nou dat is goed om te horen en toen heeft hans het bedrag betaald.
Nu blijkt dat Trophy Club een rijke buurt is van Dallas/Fort Worth, Deze beste man woont in een giga huis met een pool en alles erop en eraan Dus de corvette was altijd in goede handen.

De corvette is opgehaald en wordt denk ik deze week op de boot gezet, met dank aan hans hendriks.

Korte omschrijving van de corvette.

Hij is Charoal Grey met een nieuwe zwart lederen interieur.
Wat is er zoal vervangen:
- Compleet Interieur, ook het dash (zit een 140mph teller in, dit heeft volgens mij te maken met de bak)
- Blok is compleet gereviseerd, maar niet getuned, dus nog standaard.
- Bak is een gereviseerde TH700R4 dus ook nog eens gunstig in verbruik :wink:
- Differentieel is compleet gereviseerd.
- Compleet RVS uitlaatsysteem eronder.
- De remmerij is compleet van brakebooster tot remklauw vervangen.
- Chassis en birdcage zijn roestvrij. De corvette is oorspronkelijk in Oklahoma verkocht (ligt boven texas) dus heeft altijd in de zuidelijke staten gereden.
- Nieuwe 17 inch Budnik velgen met nieuwe banden zitten eronder, vind het persoonlijk best wel mooie velgen.
- Clear texas title.

Algoed er is dus veel aan vervangen en gereviseerd. Echter heeft de lak wat steenslag, maar ja dit is nog de orginele laklaag, dus dat vind ik niet zo erg, verder moet er een nieuwe weatherstripping kit worden besteld en de sierlijst van de achterraam heeft aandacht nodig.

Ik weet nog niet wanneer ik de vette kan verwachten, maar algoed dat zie ik dan wel. Eindelijk dit jaar met mijn eigen vette naar een meeting, mssn haal ik net fame.

Hier some pics.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nou dit is het huis van lennart en helemaal rechts (dat kleine grijze stipje) staat mijn corvette :lol:
Image

Image

Image

Zo nou dat is het verhaaltje voor zover.
Ik hoop dat ik nog vele miles mag beleven in deze beauty :lol:

greezz danny 8)
kevin
Posts: 311
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:00 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by kevin »

prachtig karretje bijgekocht.
is je andere al gespoten nu?
weet van op het hcc forum dat i klaarstond om onder handen genomen te worden voor de lakbeurt.
niettemin, mooi werk 8)
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by vettevirus72 »

Nee kevin deze is nog niet toe aan de spuitbeurt, hopelijk eind van het jaar.

greezz danny 8)
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by Joost.... »

erg leuke restauratie, mooi om te zien hoe grondig alles gedaan wordt, ben benieuwd naar de paintjob :thumbsup:
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by smokey »

Leuke Corvette die je er bij hebt gekocht. :thumbsup:
Ik dacht dat '81 en '82 Vettes allemaal Crossfire injection hadden....
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by vettevirus72 »

Ik dacht dat '81 en '82 Vettes allemaal Crossfire injection hadden....
Nee dat is niet zo. De 81-ers hebben een zogeheten CCC (Computer Command Control)
Deze regelde de ontsteking automatisch en zorgde voor een goede Benzine/luchtmengsel.

Het orginele L81 blok ligt erin, maar de bak is een upgrade van TH350 naar een TH700R4
De L81 is eigenlijk een gestroked LG4 (5.0Liter californische uitvoering uit 1980)
Want het CCC kwam van de LG4 blokken af en de spruitstukken (lijken op shortheaders) ook.

Het blok is gereviseerd en als ik het goed heb is de catalysator er ook onderweg dus pak hem beet 200pk, ach ja ik heb de corvette om rustig in te rijden.

De 72-er heeft straks rond de 280-300pk op de achterwielen met een TH400 erachter, dus die komt straks wel goed van zijn plek af

greezz danny 8)
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by smokey »

Weer wat geleerd.
Ik heb toen een '80er gekocht omdat daar helemaal geen computer spul in zit.
466 bb er in met Th350 er achter = pretfactor 10 :)
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by vettevirus72 »

Yep ik ken jou 80-er, wat een mean machine.
Zeker een fijne bak.

Zo even een vraag erover, Hoe heb jij het toen aangepakt met je diff?
Want normaal kunnen die dun gegoten batwings echt geen Bigblock power handelen.

greezz danny 8)
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by smokey »

Grip is de keyword , dat heb ik niet dus maakt het niet uit dat het standaard is.
Ik heb wel drive shaft loops gemaakt om alledrie de aandrijfassen voor het geval er een kruiskoppeling uitstapt.
Mocht er het een of ander afbreken dan ga ik upgraden maar tot nu toe is alles nog heel gebleven tijdens (rolling) burn outs en stoplicht sprintjes.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by watahyahknow »

er schijnen ford 9 inch behuizingen te worden gemaakt die op de plaats van een corvette diffhuis passen (extreem ingekort met kruiskoppelingen en de nodige montagepunten opgelast)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by Corp »

De drager is het probleem niet (batwing), het probleem zit in het huis zelf. De zijlagers worden niet geheel zijdelings ondersteund, er zit slechts een rand in het huis (lagergoring) en het zadel. Dat maat 't slap. Daarnaast zijn de zadels gegoten en niet gesmeed en is het montagevlak van algerzaden en huis zoals gegoten, dus niet afgevlakt. Een ouder gietijzeren differentieel apst er gewoon op, alleen moet je de oude reactiestangen met montagebeugel gebruiken omdat 80-82 reactiestangen gebruikt met einden die er onder een hoek aanzitten. Dit omdat de montagebeugel verder naar achteren zit t.o.v. de steekassen. Omdat deze montagebeugel over de montageflens van huis & drager valt verlies je de helft dus bij de wissel naar de eaton type posi en kun je deze niet meer gebruiken.

Er zijn wel ford 9" IRS systemen zoals de dutchman 9, de heids superide en tal van anderen. Dit is echter verre van bolt-in.

Dit past wel, kost een paar centjes maar dan heb je ook wat. Custom Dana 60 (omgebouwd mopar ) IRS, 1480 kruiskoppelingen....

Image

Een LG4 is idd een 305 maar een L81 is een 350 en dat is geen gestrokede 305, beide hebben een slag van 3.48. Een 305 heeft een boring van 3,736" ipv. 4". Daarom is het ook een 305 blok, als het in de slag (krukas) zat dan was zo'n blok geen bootanker maar gewoon een zelfde blok waar je met de juste krukas, drijfstangen en zuigers een 350 van kunt maken. Dat is dus niet zo.
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

Re: 72-er corvette stingray body-off

Post by vettevirus72 »

Een LG4 is idd een 305 maar een L81 is een 350 en dat is geen gestrokede 305, beide hebben een slag van 3.48. Een 305 heeft een boring van 3,736" ipv. 4". Daarom is het ook een 305 blok, als het in de slag (krukas) zat dan was zo'n blok geen bootanker maar gewoon een zelfde blok waar je met de juste krukas, drijfstangen en zuigers een 350 van kunt maken. Dat is dus niet zo.
Ja dat klopt, maar ik wist zo ff geen andere benaming ervoor te geven :oops:

Verder ziet dat er wel mooi en sterk uit. Niet dat ik het voor mijn standaard L81 blok zal gaan gebruiken, maar toch moge er ooit een verandering eraan moeten komen dan is zoiets wel geschikt of een 63-79 achterbrug eronder doen.

greezz danny 8)
Post Reply