Beter milieu met USA oldtimer?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Beter milieu met USA oldtimer?

Post by Elroy »

Ik probeer mbt tot het milieu iets te veranderen bij mijzelf.
Iets anders eten, regelmatig recyle, fairtrade en biologische producten te kopen.
Natuurlijk krijg ik dan van mensen gelijk te horen over die grote amerikaanse bak van mij als milieu vervuiler.
Mijn weerwoord is dat ik idd niet zo'n grote auto met bigblock nodig heb met een gezin van 3. Maar ik heb ook wat andere feiten:

Ik gebruik mijn oldtimer met lpg als dagelijks vervoersmiddel.
Bij het rijden op lpg komt er 11 procent minder CO2 uit de uitlaatpijp dan bij een vergelijkbaar benzine model.

Het kost ongeveer 22.000 kilo aan grondstoffen kost om een auto van 1.300 kilo te produceren?
Het kost ook erg veel energie om een auto te maken. Daarvan zou je (omgerekend naar benzine) zo’n vijf jaar kunnen rijden.

Gezien over de hele levenscyclus is de CO2 uitstoot van een elektrische auto niet zoveel kleiner dan vaak wordt gezegd. De productie en de recyclage kosten veel meer energie dan bij een wagen op brandstof. Het zijn vervuilende processen die een groot nadelige impact hebben op het milieu.

Als je echt denkt dat de toevoeging van een nieuwe auto slecht voor het milieu is, doe dan voorzichtig met je oude auto. Geef hem op tijd zijn beurtjes, rijd hem netjes warm, vervang de vloeistoffen regelmatig.
Pas als je oude auto langer meegaat, worden er minder nieuwe auto's gebouwd en dat is echt beter voor het milieu.

Wel of niet mee eens? Of andere feiten?
Mvg Elroy
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by boyanka »

Het is inderdaad zo dat een nieuwe auto in productie zwaar belastend is voor het milieu. Zeker als je bv om de 5 jaar een nieuwe zou kopen. Oprijden is het minst milieu belastend
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by FritsVrolijk »

Je vergeet dat de wereld economie en de bevolking explosief groeit


Al die nieuwe mensen willen ook auto rijden dus we gaan de wedstrijd gewoon verliezen


Minder met het vliegtuig op vakantie gaan zou ook helpen .Naar Marokko heen en weer vliegen kost 150 euro leg het mij maar uit
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by RobDodge »

Ik doe niet mee aan kapitaal vernietiging, zolang het rijd (en dat doet het lang met onderhoud) word het niet vervangen!
En die groeiende bevolking.. Het word weer tijd voor een wereld oorlog.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by muddy bandit »

Je moet het altijd van 2 kanten bekijken.

In mijn Wagoneer groeit een bonte kleurenpracht aan de meest uiteenlopende fungussen, tussen de raamrubbers en sierlijsten tiert de flora weelderig, vele zeldzame geleedpotigen hebben zich er permanent gevestigd doen zich tegoed aan gefossileerde etensresten, kleine zoogdiertjes spelen verstoppertje in mijn interieur en een merel heeft zelfs al eens een complete kinderkamer uitgebroed op het inlaatspruitstuk.
Dus zo heel slecht is mijn Wagoneer nog niet voor het milieu, maar als ik dan zie hoe slecht het milieu weer omgaat met mijn Wagoneer.... :boos:
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by Homer »

Elroy wrote: Sat Feb 24, 2018 1:32 am Ik gebruik mijn oldtimer met lpg als dagelijks vervoersmiddel.
Bij het rijden op lpg komt er 11 procent minder CO2 uit de uitlaatpijp dan bij een vergelijkbaar benzine model.
En dit is dan nog altijd 5X meer als een moderne middenklasser met een 3 cilinder 1.0 L turbo benzine blok met 130 Pk, dus onder de streep ben je met rijden nog een milieu terrorist , ondanks dat je op LPG rijdt.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by FritsVrolijk »

RobDodge wrote: Sat Feb 24, 2018 10:59 am Ik doe niet mee aan kapitaal vernietiging, zolang het rijd (en dat doet het lang met onderhoud) word het niet vervangen!
En die groeiende bevolking.. Het word weer tijd voor een wereld oorlog.
Een wereld oorlog is de oplossing dus

Ben ik blij dat jij Trump niet bent haha
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by hemi »

Homer wrote: Sat Feb 24, 2018 11:36 am En dit is dan nog altijd 5X meer als een moderne middenklasser met een 3 cilinder 1.0 L turbo benzine blok met 130 Pk, dus onder de streep ben je met rijden nog een milieu terrorist , ondanks dat je op LPG rijdt.

Volgens mij is die CO2 uitstoot helemaal niet zo belangrijk.
CO2 word al steeds meer gerecycled en als ze nou gewoon stoppen met het slopen van bossen kunnen die mooi de CO2 opvangen.
Verder is CO2 ook niet giftig of kankerverwekkend.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by BigBlockMopar »

muddy bandit wrote: Sat Feb 24, 2018 11:18 am Je moet het altijd van 2 kanten bekijken.
...
Dus zo heel slecht is mijn Wagoneer nog niet voor het milieu, maar als ik dan zie hoe slecht het milieu weer omgaat met mijn Wagoneer.... :boos:
Als je dan ook nog eens kijkt hoe de regering met jouw zuurverdiende eigendom omgaat... door ieder jaar weer tonnen aan zout op de wegen te smijten, zodat het Nederlandse wagenpark 'vers' blijft... vraag je je af of je daar niet een schadevergoeding voor kan krijgen!
Of de 50 vluchtheuvels die je op een normale dag tegenkomt die je vering en schokbrekers slopen!
Of de talloze rotondes die je banden, stuurinrichting en fuseekogels doen slijten als sneeuw voor de zon!

:x :roll:

:)
Ary
Posts: 126
Joined: Sun Aug 28, 2011 9:32 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by Ary »

BigBlockMopar wrote: Sat Feb 24, 2018 3:35 pm Als je dan ook nog eens kijkt hoe de regering met jouw zuurverdiende eigendom omgaat... door ieder jaar weer tonnen aan zout op de wegen te smijten, zodat het Nederlandse wagenpark 'vers' blijft... vraag je je af of je daar niet een schadevergoeding voor kan krijgen!
Of de 50 vluchtheuvels die je op een normale dag tegenkomt die je vering en schokbrekers slopen!
Of de talloze rotondes die je banden, stuurinrichting en fuseekogels doen slijten als sneeuw voor de zon!

:x :roll:

:)
Hahaha en dan vergeet je nog de "groene golf". Voor elk verkeers(stop)licht stoppen en weer optrekken.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by Elroy »

muddy bandit wrote: Sat Feb 24, 2018 11:18 am Je moet het altijd van 2 kanten bekijken.

In mijn Wagoneer groeit een bonte kleurenpracht aan de meest uiteenlopende fungussen, tussen de raamrubbers en sierlijsten tiert de flora weelderig, vele zeldzame geleedpotigen hebben zich er permanent gevestigd doen zich tegoed aan gefossileerde etensresten, kleine zoogdiertjes spelen verstoppertje in mijn interieur en een merel heeft zelfs al eens een complete kinderkamer uitgebroed op het inlaatspruitstuk.
Dus zo heel slecht is mijn Wagoneer nog niet voor het milieu, maar als ik dan zie hoe slecht het milieu weer omgaat met mijn Wagoneer.... :boos:
Ha haha! Deze ga ik uit m'n hoofd leren, mooie woorden voor op een feestje! Lijkt wel een verhaal van Jan Wolkers.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by Elroy »

Homer wrote: Sat Feb 24, 2018 11:36 am En dit is dan nog altijd 5X meer als een moderne middenklasser met een 3 cilinder 1.0 L turbo benzine blok met 130 Pk, dus onder de streep ben je met rijden nog een milieu terrorist , ondanks dat je op LPG rijdt.

Ja hoor klopt, ik wil dan in mijn situatie de vergelijk trekken met een nieuwe usa truck v8 op benzine. Ik schreef dan ook dat ik niet zo'n auto nodig heb met 3 gezinsleden. Of toch soms voor vervoer voor de zaak.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by muddy bandit »

BigBlockMopar wrote: Sat Feb 24, 2018 3:35 pm Als je dan ook nog eens kijkt hoe de regering met jouw zuurverdiende eigendom omgaat...
Moet je niet eens over na willen denken.
Ik werk ongeveer de helft van m'n tijd al voor de belastingdienst, maar vreemd genoeg sta ik daar nog steeds niet vermeld op de loonlijst. :?:
... klopt dus ook al geen donder van.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by RobDodge »

FritsVrolijk wrote: Sat Feb 24, 2018 12:36 pm Een wereld oorlog is de oplossing dus

Ben ik blij dat jij Trump niet bent haha
Wat heeft dat met Trump te maken?
Ergens mag ik Trump wel! Politiek is net als zaken doen, doen wat je belooft! en dat doet hij! Voor een symbolisch bedrag van 1 Dollar per maand!
(wist je niet he..)
Hier in Nederland beloven ze van alles en we weten allemaal dat er weinig van terecht komt! En wat vangen zij daarvoor per maand?

BTW Lees dit is. Wie houd nou wie een worst voor? :lol:
Klik--> http://ewao.com/2017/08/02/earth-has-sh ... rld-video/
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Beter milieu met USA oldtimer?

Post by gert »

beste mensen, deze discussie heeft weinig zin.
zolang deze debiele regering, aangestuurd door de lobby van autofabrikanten en milieu-rakkers, de bevolking probeert te overtuigen dat ze een electrische auto moeten aanschaffen, en niet gehinderd door enige kennis van zaken beweren dat dit in 2030 moet gaan lukken, ondanks de onvermijdelijk schaarste van grondstoffen als litium, en laadstroom voor al die accus,
slaapt men gewoon verder.
Post Reply