Stallen van Amerikaan

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Stallen van Amerikaan

Post by Eelke »

Hallo allen,

Ik heb recentelijk een Cadillac Coupe Deville uit 1977 gekocht. Over 2 maanden is hij hier. Het is dan oktober.

Zelf heb ik helaas geen mogelijkheid tot binnen stallen bij mijn huis (geen garage). Dit is mijn eerste oldtimer en ik heb hierover wat vragen.

Nou wil ik het onderwerp even opsplitsen in 2 delen:

1. Stallen van de auto in gebruiksperiode. Met gebruiksperiode bedoel ik de periode dat de auto gebruikt wordt en niet in winterstalling o.i.d staat.
2. Stallen van de auto in de winter.

1. Stallen van de auto in gebruiksperiode
a. Is het binnen stallen van de auto in de gebruiksperiode een absolute vereiste?
b. Wat is het beste alternatief voor binnen stallen? Onder afdak, onder hoes, etc.
c. Wat zijn jullie meningen over dinitrol-/antiroestbehandelingen?

2. Stallen van de auto in de winter
a. Vanaf wanneer dient de auto in winterstalling gezet te worden?
b. Wat zijn de optimale condities voor een auto om in de winterstalling gezet te worden? Ik hoor vaak met de ramen open, geventileerd, verhit, etc.

Aangezien de auto in oktober hier komt vroeg ik me af of ik de auto gelijk in de winterstalling gezet dient te worden. Ik heb in principe al een adres voor de winterstalling, maar ja ik zou graag nog wel even in de auto willen rijden alvorens hij de winterstalling in gaat.

Echter, een zekere optie voor de day-to-day (dicht bij huis) 'gebruiksstalling' heb ik nog niet.

Een beetje inzicht hierin zou ik zeer op prijs stellen. Alvast bedankt.


Groeten,

Eelke
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by boyanka »

Gewoon zorgen dat ie goed behandeld is en geen stalling
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by FritsVrolijk »

Stallen anders is het denk ik lees denk ik gouw over met de pret
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by boyanka »

Hij is van 77 dus 40 jaar oud. Belastingvrij
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by grandmaster n »

Als de auto buiten staat zonder enige bescherming, rent hij van je af.....
Stalling is beter.

gr
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Stallen van Amerikaan

Post by Jeroen_Sp »

Mijn wagen (lincoln) staat altijd in de garage binnen of onder de carport. Rijden doe ik alleen met mooi weer want rijden in de regen heb ik geen lol aan.
Het mooiste blijft hij als je hem binnen zet natuurlijk. Dagelijks rijden en buiten zetten kan natuurlijk ook maar wordt het allemaal niet mooier van.

Het is dus wat je wilt, de auto lang in de staat houden zoals hij nu is. Dan binnen zetten. En raampjes open of verwarmd is nog niet eens zo belangrijk. Veel belangrijker is het er met regelmaat mee rijden. Of er dus lekker van genieten elke dag en de wagen buiten voor de deur zetten. Want ga je hem in een stalling van huis zetten dan zal je de wagen ineens een heel stuk minder gebruiken. Die ritjes van even een ijsje halen doe je dan niet. Maar van dagelijks rijden en buitenstaan wordt de auto wel sneller minder mooi dan binnen staan. Zeker als je in de winter er ook mee gaat door rijden met het zout.

Het is net wat je wilt en wat je het waard vind dus. Maak je keuze:
1) Af en toe rijden en de auto binnen zetten en hij blijft heel mooi maar je moet je ritjes wel gaan plannen en zal hem niet veel gebruiken
2) Alleen in de zomer de auto voor de deur buiten en in de winter in de stalling. Langzaamaan wordt de auto minder. Roest in raamranden of onder vinyl.
3) Hele jaar mee doorrijden. Meeste plezier van de auto hebben maar de auto wordt wel sneller minder. Zeker dus roest door zout in wielkastranden

Van mijn wagen is de bodem behandeld en ik heb daar spijt van. Zwarte rotzooi aan de onderkant, had het liever origineel gehouden.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Stallen van Amerikaan

Post by sjak_brak »

Jeroen_Sp wrote: Thu Aug 17, 2017 10:28 am Dan binnen zetten. En raampjes open of verwarmd is nog niet eens zo belangrijk.
De stallingsruimte moet wel goed geventileerd zijn. Een carport is daarom meestal beter dan een champignon-cel.

Als je de wagen terugzet na een rit door de regen, dan wel raampjes op een kier, zodat vocht in de wagen niet gaat schimmelen.

Zo nu en dan een weekje de wagen buiten laten staan is verder geen probleem, ze zijn niet van suikerpapier. Eigenlijk vooral oppassen met de pekel.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by FritsVrolijk »

En buiten staan heb je de kans dat ze er onderdelen af stelen Nou suc6
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Stallen van Amerikaan

Post by sjak_brak »

FritsVrolijk wrote: Thu Aug 17, 2017 4:17 pm En buiten staan heb je de kans dat ze er onderdelen af stelen Nou suc6
Als ie binnen staat heb je kans dat de schuur afbrandt :holy:
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by FritsVrolijk »

Ja en als ik de Lotto win koop ik een Porsche 911 :lol:
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by Wilf »

Een oude auto in een pekelwinter, zeker met low grade seventies-plaatwerk, zie je letterlijk weggevreten worden. Been there, done that. Dus in de winter van de straat is wel fijn.

Ook zijn oude auto's, vooral van die tijd, vaak slecht onderhouden dus lekt er her en der water in naden en kieren door uitgedroogd rubber of gescheurde kit, en dat gaat dan lekker broeien met modder en bladerresten tot het eruit roest. Dit zie je vooral bij de wielkasten, dorpels, in de deuren en kokerbalken.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Stallen van Amerikaan

Post by sjak_brak »

Daarentegen is het wel goed om zo nu en dan te rijden in de winter. Langdurige stilstand gaat de techniek hard van achteruit.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by FritsVrolijk »

Met al dat strooizout en hoelang is het winter hier 4 maanden dat overleven ze toch wel
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by Roger »

Daarentegen is het wel goed om zo nu en dan te rijden in de winter. Langdurige stilstand gaat de techniek hard van achteruit.
Zo doe ik het ook. 'S winters staat ze lekker binnen
maar als het in de winter en mooie droge dag is zonder nattigheid van sneeuw of pekel of andere troep ga ik zo 1× in de 2 a 3 weken lekker een stuk rijden tot de motor goed warm is.

Mijn vorige yank stond het hele jaar buiten en die is in 3 jaar tijd hard achteruit gegaan.
Dat heeft mij doen besluiten om voortaan mijn auto binnen te zetten. Inmiddels was ik verhuisd en heb nu een garage onder mijn huis dus ook in de zomer staat ze lekker binnen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Stallen van Amerikaan

Post by FritsVrolijk »

Nou ik had geen Oldtimer gekocht als ik geen Garage zou hebben


Moet er niet aan denken dat je Pick up buiten staat weg te rotten en je bang moet zijn dat hij gestolen wordt of je gaat kijken en je onderdelen kwijt bent


Sterkte met je keuze
Post Reply