Totale kosten importeren

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

Texas Boy wrote: Thu Jun 01, 2017 7:17 am Agenten rekenen tegenwoordig rond de 600 euro handling en daarnaast invoer en BTW, dat zal erbij komen.
Nou volgens een vriendin kun je dat makkelijk zelf doen Weet het ook niet en reserveer maar vast wat geld haha


En klopt de rest van de belasting gelden komen er nog bij
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

Agenten rekenen tegenwoordig rond de 600 euro handling

Wat houdt dat dat in dan sorry voor mijn onwetendheid
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Totale kosten importeren

Post by sjak_brak »

Dat weet niemand precies :D

Vaak krijg je in dit soort situaties allerlei kosten door je strot geduwd.

Een deel van deze kosten staat ook daadwerkelijk een prestatie/handeling tegenover (onderschat niet wat er tussen aankomst schip en lossen van de container in de loods van de expediteur allemaal moet gebeuren, en wie er allemaal een rekening uitschrijft aan de expediteur voor verrichte diensten) en een ander deel is puur opportunistisch: kwestie van geld vragen omdat je niet om een bepaalde havenpartij heen kan.

Maar veel keus heb je niet, want niet betalen = je auto of pallet met onderdelen wordt niet vrijgegeven door de expediteur.

Bepaalde zaken kan je ook zelf regelen, maar je moet dan wel goed de weg weten, de tijd er voor nemen en uiteindelijk is het de vraag hoeveel je bespaart.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by Texas Boy »

FritsVrolijk wrote: Thu Jun 01, 2017 4:38 pm Agenten rekenen tegenwoordig rond de 600 euro handling

Wat houdt dat dat in dan sorry voor mijn onwetendheid

Sjak omschrijft het mooi :D Maar idd agent Nederlandse kant regelt invoer, betaald vooraf belastingen en haalt container uit de haven naar hun loods waar ze deze lossen. Bij hun betaal je dan de fee en de belastingen en dan krijg je de auto mee.

Vraag eens aan je vriendin hoe je het zelf kan doen, leer graag bij
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by Wilf »

Je moet soms idd afvragen wat iets waard is. Ik ga af en toe naar China. Voor ongeveer 100 euro kan je dat laten doen; voor dat geld gaat iemand met jouw paspoort en een ingevuld formulier naar de douane en dan krijg je je visum.

Je kan het ook zelf doen, kost je een paar tientjes en een (paar) maand en als je dan iets verkeerd invult dan kan je opnieuw beginnen. :D

Zelfde geldt voor boekhouden; mijn jaaropgaaf laat ik doen. Kost me €300 maar levert me zeker het vierdubbele op omdat boekhouders weten welke situaties gunstig voor je zijn.

Ofwel: overal waar bureaucratie bij komt kijken is er voor slimme ondernemers ruimte om geld te verdienen omdat DIY in dat soort gevallen écht een moeras kan zijn.

Ik heb zelf een keer een auto uit Zweden gereden en de papierhandel zelf geregeld vanuit Nederland, dat duurde daardoor ook een half jaar omdat er een hiaat zit tussen wat Transportstyrelsen opstuurde naar mij en wat de RDW allemaal wil (ik heb dus op Zweedse papieren naar huis gereden en hier pas de auto uitgeschreven in Zweden ipv in Zweden zelf).

Bureaucratie kost tijd, geld en moeite en voor meer geld kan je iemand anders betalen om tijd en moeite bij je weg te houden. Reken je eigen uurprijs om en je zal merken dat je moeilijk goedkoper uit bent als je dingen zelf doet tenzij je zelf (betaald) ingelezen bent in de materie.

P.s omdat we zo vaak naar China gaan duurt het nu veel korter omdat we weten wat we in moeten vullen, maar die leercurve was dus de eerste keer groot - als je iets eenmalig doet is dat dus niet altijd handig
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Totale kosten importeren

Post by sjak_brak »

Wilf wrote: Thu Jun 01, 2017 7:42 pm Bureaucratie kost tijd, geld en moeite en voor meer geld kan je iemand anders betalen om tijd en moeite bij je weg te houden. Reken je eigen uurprijs om en je zal merken dat je moeilijk goedkoper uit bent als je dingen zelf doet tenzij je zelf (betaald) ingelezen bent in de materie.
Naast kennis speelt nog een ander aspect mee.

De meeste spelers op de markt hebben allerlei gunstige prijsafspraken onderling. Jij als particulier zal voor veel dingen een veel hoger tarief aangerekend krijgen dan hetgeen een expediteur je uiteindelijk (met marge en al) doorbelast voor diensten verricht door iemand anders dan de expediteur zelf. Denk bv aan de inklaring, er zijn maar een paar bedrijven die dit faciliteren, de rest zet het weliswaar op de rekening maar besteedt het uit aan een Gerlach oid.

Je kan ook zelfs te maken krijgen met partijen die weigeren met particulieren zaken te doen (o.a. omdat die ene kutcontainer dan 30 telefoontjes van een uur kost, ipv 2 mailtjes van bij elkaar 3 regels, en zodra er ook maar iets is particulieren door de logistieke sector als grote jankballen worden ervaren)
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

Texas Boy wrote: Thu Jun 01, 2017 5:53 pm Sjak omschrijft het mooi :D Maar idd agent Nederlandse kant regelt invoer, betaald vooraf belastingen en haalt container uit de haven naar hun loods waar ze deze lossen. Bij hun betaal je dan de fee en de belastingen en dan krijg je de auto mee.

Vraag eens aan je vriendin hoe je het zelf kan doen, leer graag bij


Zal ik doen maar vertel jij mij dan waarom een auto eerst naar een loods moet getransporteerd moet worden en niet gelijk vanuit de container naar huis gereden kan worden nadat de papieren bij de douane zijn geweest en alles is voldaan

Heb vroeger een Mercedes ingevoerd uit de USA bij een bedrijf in Schiedam toen ging dat zoals jij omschrijft


In dit geval was hij 1200 euro duurder dan zoals het nu gaat
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

En wil nog toevoegen dat vriendin een vriend heeft die wekelijks containers uit China haalt maar die willen we nog niet lastig vallen


En mijn Transporteur uit de USA heeft 35 procent van zijn auto transport in de Haven van Rotterdam zal hem ook eens mailen



En had ik dat niet eerder moeten doen allemaal tuurlijk maar kon deze Pick up kopen en moest snel een beslissing nemen dus geen tijd voor onderzoek
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by Texas Boy »

Frits, je auto zit in een shared container, waarschijnlijk 40ft met meerdere auto's en andere spullen, dus kan niet anders dan alles in een keer lossen. Je kan een eigen container nemen, ben je wel veel duurder uit en die kan je in de achtertuin lossen, maar je hebt nog steeds een agent nodig voor de inklaring.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

Duidelijk ja Texas bedankt voor je info De transporteur heeft in de haven iemand zitten die dat regelt en kost inderdaad 600 Dollar

Maar waarom kun je zelf niet inklaren dan gewoon een vraag he dont kill me haha
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by Texas Boy »

FritsVrolijk wrote: Fri Jun 02, 2017 1:59 pmMaar waarom kun je zelf niet inklaren dan gewoon een vraag he dont kill me haha
Omdat je iets doet waar aan 2 kanten douane aan te pas komt en ook de belastingdienst, hoop regels.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

Oke dan dus het is gewoon moeilijke shit


Maar voor die 600 gaat de auto ook een loods die snap ik niet echt je kan toch gewoon naar de Douane de boel ff regelen en naar huis met je auto



Waarom allemaal zo moeilijk nou me vriendin gaat ermee bezig in het ergste geval gewoon ff 600 aftikken voor wat papierwerk en het onnodig stallen van een auto in een loods


Jammer dat er zoveel partijen moeten verdien aan zoiets simpels als een ouwe auto verschepen van A naar B zucht


Bureaucratie kost tijd, geld en moeite en voor meer geld kan je iemand anders betalen om tijd en moeite bij je weg te houden. Reken je eigen uurprijs om en je zal merken dat je moeilijk goedkoper uit bent als je dingen zelf doet tenzij je zelf (betaald) ingelezen bent in de materie.


mijn uur prijs is die van een gewone arbeider die eens een leuke auto wil kopen en doodziek wordt van al die mensen die moeten verdien aan de handel


En das niet persoonlijk he Texas
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Totale kosten importeren

Post by sjak_brak »

FritsVrolijk wrote: Fri Jun 02, 2017 8:28 pm gewoon ff 600 aftikken voor wat papierwerk en het onnodig stallen van een auto in een loods
Is wel iets meer dan dat hoor.

Iemand moet de container van de boot plukken, sorteren op het haventerrein, vervoeren van haventerrein naar opslaglocatie, lossen, lege container afvoeren etc.

Daarnaast mogen niet-ingeklaarde goederen niet zomaar het vrije verkeer in. Zolang de inklaring niet rond is, en de goederen adminsitratief niet zijn vrijgegeven, dan mogen ze uitsluitend opgeslagen staan bij specifieke vergunninghouders. Dit oa zodat de goederen beschikbaar zijn voor eventuele controle door de douane.

Het is dus geen onnodig stallen, het is onvermijdelijke opslag. Komt omdat je een goed uit een derdenland hebt gekocht.

Verbaas me er trouwens over dat je hier nu pas allemaal achter komt. Impuls-aankoopje? :)
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by Texas Boy »

FritsVrolijk wrote: Fri Jun 02, 2017 8:28 pm En das niet persoonlijk he Texas
No problem en wij doen de export kant en diverse agenten doen de moeilijker importkant, maar onze klanten weten wel wat ze kunnen verwachten.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Totale kosten importeren

Post by FritsVrolijk »

Begreep van mijn transporteur dat Marlog in Roosendaal de afhandeling doet in de haven

Een vriendin zal ze wel mailen om te vragen hoe of wat

Het zal allemaal wel goed komen haha tis wel een gedoe hoor zeker als je niet alles uithanden geeft .


Maar ook wel weer leuk ben benieuwd wat nou de besparing zal zijn met de offerte die uit schiedam kwam laat het je nog weten
Post Reply