Olie?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Olie?

Post by Nick_nl »

Het is misschien een beetje aparte vraag.
Heeft iemand een adres voor Brad Penn Penn Grade 1 olie 10w40 in NL?
In het verleden verkocht David deze altijd maar hij lijkt niet meer actief met zijn bedrijf.

Bedankt,

Nick
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Olie?

Post by Touchwood »

Moet het beslist Brad Penn zijn? Olie speciaal voor oldtimers zijn bij meer merken beschikbaar.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Tja, deze olie is mij geadviseerd door de nokkenas leverancier. Maar een goed alternatief is natuurlijk ook goed.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Olie?

Post by Ranch73 »

Telefonisch is D&S American Muscle bereikbaar op 06-361 88 952
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Klopt, deze week contact gehad met David.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Olie?

Post by Ranch73 »

:thumbs: Gelukt ?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

:( Nee, de 10w40 was de verkeerde en de 20w50 is uitverkocht.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Olie?

Post by Speedy18 »

Ik kan jou de Kendall GT1 verkopen in 20W50....kun je woensdag in huis hebben.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

wat is er zo speciaal dat er een of ander heel zeldzame speciale olie in moet?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Het is een lunati flat tappet nokkenas met zwaardere klepveren. Deze wil ik graag heel houden.
Daarom zoek ik een goede olie met voldoende ZDDP.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

is het al ingelopen?

dat hele zinc verhaal is een fabeltje. Teveel zink is helemaal niet goed, loop nje de kans op "spalling" (putjes in de nokkenas e.d.,, kraterig oppervlak). Teveel ZDDP en andere additieven werkt slecht samen met de reinigingsdopes in de olie. Daarbij, zink laat geen laagje achter. Het is pas werkzaam bij metaal metaal contact, dus barriere protectie. Alleen dan helpt t slijtage tegen te gaan. Zinc an sich smeert niet, en hoe meer dopes en rommel erin zit hoe minder de base olie werking (zelfde voor VII viscositeit index improvers, polymeren in spiraaltjes die uitstrekken met temperatuur en daarmee uitdunning tegen gaan, daarop is de multigrade gebaseerd)

Als je een acceptabel niveau zddp aanhoudt is er niks aan de hand. Er zijn zat olien met meer dan voldoende zo te koop. Valvoline en castrol (edge) racing olien, mobil1. Die zijn hier gewoon te koop. Er is geen enkel bewijs dat deze olien niet compatibel zijn met flat tappet nokkenassen. Olie smeert, zink niet.

Allemaal internet BS, net als die kolder nu ineens over die header bash test. Die test zegt niks, behalve dat de primaries meer dan groot genoeg waren voor die combo van motor. Ram ze maar eens echt goed plat en kijk wat er gebeurd.

Infomercial BS en marketing van amsoil, braadpan etc etc.

Hoe zwaar zijn je klepveren? wat is het nokprofiel?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

10120700
60100
Idle - 5000
.437"/.454"
207/213
250/256
112/108
Hyd/Hyd

Very strong torque and increased HP for 283-350 c.i. motors. Compatible with stock TBI and MPI type fuel injection.
Works great for pleasure/ski boats, and mild towing applications


Single Valve Spring W/ Damper - 1.260" O.D., 1.028" Coil Bind, 462 Lbs./In. Spring Rate (Qty: 1)
Product Description

Type: Single With Damper
O.D. Outer: 1.260"
I.D. Outer: .876"
I.D. Inner: N/A
Coil Bind: 1.028"
Seat Load: 98 @ 1.750"
Open Load: 330 @ 1.250"
Rate (lbs/in): 462
Quantity: 1

Part Number: 73943-1

Deze zaten in de 10120700K kit.
De nokken as is redelijk tam, maar bij een 283 moet je juist vrij conservatief zijn.
De veren zijn een flink stuk sterker dan OEM heb ik gemerkt bij montage.

Mbt de Zink en fosfor hoeveel heden mik ik meestal op 1200/1400ppm. Veel meer is idd nutteloos. Maar minder als 1000ppm zink wil ik dan weer niet. Best een aantal oliën zitten in deze range. Maar juist de als Classic oliën gepromote juist niet, bv kroon.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

enkele veer, hoge druk op de snuit. Lift valt mee dus ook geen groffe acceleratieramps (zoals de grotere xeh comp dingen), zou geen probleem moeten zijn. De originelen zullen wel zwak zijn geworden. De meeste hyd flat tappets hebben in de 100-120lbs regio aan seat pressure. Open 330 is wel aan de tax voor een hyd flat tappet (denk dat ze dat nemen omdat ze verzwakken en dan geeft dat problemen bij hoge toeren), je hebt wel screw in studs he? anders trek je ze er wel uit.

hou maar idd rond de 1200+ aan dan zit je wel goed.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de info.
Nee de koppen hebben nog de standaard draad eindes.
Op het moment zitten de standaard 283 koppen GM3731539 er nog op, komende winter wil ik een set 305 416 koppen monteren waar de strakkere veren op zitten. Tot nu toe heb ik geen last gehad van zwevende klepveren.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

Die studs gaan er gegarandeerd uit

Waarom geen net setje aluminium erop? Zelfde boring als een 305, alleen andere slag. Je zou er een setje Trick Flow 175cc op kunnen zetten. Kunnen er ook fatsoenlijke veren op.
Post Reply