Olie?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Olie?

Post by Pavement Pounder »

Die pressin studs lopen er zeker uit, heb ik al meerdere keren meegemaakt
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

ok, ik zie dat er verschillende inschroefbare tapeindes te krijgen zijn.
bv deze van Pioneer # 850001. Guide plates zijn dan niet mogelijk, maar die gebruik ik nu ook niet.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Olie?

Post by Pavement Pounder »

Dat zijn de gemakkelijkste studs, dan hoef je de bosses niet aan te pakken. Echter met de hand opboren en tappen met de koppen gemonteerd is link ivm de juiste geometrie en dan de metaal delen nog.
Een andere low budget manier is pinnen: https://m.summitracing.com/parts/mrg-806g
niet bedoeld voor high performance maar werkt wel maar dan wel met een kobalt boor en je zit met de metaal vijlsel met koppen gemonteerd, alhoewel met een magneet erbij en een stofzuiger zou ik het wel durven

Image
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

Gewoon setje fatsoenlijke koppen erop. Win win situatie
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Dat pinnen zie ik niet zitten. Je maakt moedwillig een flinke kerf in het materiaal wat de nog flink kan verzwakken.

Ja idd nieuwe koppen zijn misschien beter, maar het is en blijft een 283. Daar wil ik niet te veel geld aan uitgeven. Voor echt meer power is een 383 een veel betere optie.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

L98 koppen van een 87+ corvette. Die zijn niet vreselijk duur. Kleine verbrandingskamers van 58cc en flowen goed voor die motor. Kleine kleppen ook dus geen probleem dat de boring te klein is. T zou echt een bak schelen.

T zou echt de hot ticket zijn.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Deze staan idd al een tijdje op mijn verlanglijstje.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

Corvette parts service center mark van diepenbeek 0413265196
Misschien heeft hij een setje
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Ben even aan het rond zoeken geweest. Een ding valt me op, de 305 416 koppen en de L98 113 koppen hebben origineel nagenoeg identieke "flow numbers". Mijn 416 koppen zijn gepolijst in de kanalen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

416 zijn L69 koppen he? Die zijn wel redelijk OK voor wat t is. Wel kleine (ook 58?) kamers. En volgens mij 1,84 / 1,5 kleppen. Zijn dacht ik closed kamers zoals op fuelies dus wat dat betreft redelijk in de buurt van de L98. Die heeft 1,94 inlaat en 1,5 uitlaat (1,6 pastte er niet in, max 1,55 custom spul vanwege de klep afstand)

316 wat flowt dat? 180/110 ongeveer? da's war de meeste van die dunne gietstukken zitten (op de swirl port prullen na dan)

De 113 haalt met wat simpel werk 200/160 (vizard boekje erbij, staat goed starter idee in)

Op zich is de 416 L69 kop helemaal niet een slechte kop, een van de betere keuzes. Was niet ervan bewust dat je die had
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Deze waardes kom ik tegen voor geheel originele 416 koppen. Dit zijn idd L69 305ho koppen.
FLOW NUMBERS!
stock 416s, right off the motor, untouched. tested at 28" on superflow SF600 bench, 4.06 bore. clay radius @ intake port, no pipe on exhaust.

IN EX

.1- 49/41
.2- 103/82
.3- 153/105
.4- 180/115
.5- 184/118
.6- 185/120


http://www.chevelles.com/forums/18-engi ... hread.html

Alles boven de .4 is voor mij minder spannend.
Dit type kop wordt wel vaker genoemd als leuke upgrade voor een 283 blok.

Bedankt voor de tips :-)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

Ja maar je wou toch een andere nokkenas? Die L98s kunnen wel ietsje meer hebben. Ze zijn sstd opgezet voor een roller nokkenas he. Met andere veren kun je tot ongeveer .52 valve lift op die dingen (anders moet je de guides bewerken), met de std veren zal het rond de .48 max zijn. Dat is toch flink wat winst daar hoor want op die manier hangt de klen het langste rond .3 ipv lager. Daar kun je een boel winst halen.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Deze kon in ook nog vinden.
Here is a flow number comparison from Stan Weiss's site
Aluminum L98 head

........L98 Heads..
.........int/exh....
.100...62/53
.200...115/101
.300...159/134
.400...189/157
.500...190/171
Als ik deze dan even naast elkaar zet.

Code: Select all

        416               113
       IN EX             IN EX
.1- 	49/41             62/53
.2- 	103/82            115/101
.3- 	153/105           159/134
.4- 	180/115           189/157
.5- 	184/118           190/171
.6- 	185/120            ?/?
Zijn er wel verschillen, maar ik heb de waardes niet zelf gemeten. Nu weten we allemaal dat wat op internet waar is en zo.
Er zijn verschillen en de L98 113 koppen lijken vooral onderin flink meer flow te geven.
Is 9 CFM @ 0.4 iets wat je flink merkt of is het meer een verschil in de marge?

Mijn nokkenas heeft aan de klep IN 0.437 lift en EX 0.454 lift, dus nog binnen de marge van de standaard veren.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Olie?

Post by Corp »

Ja vooral die uitlaatpoort ga je merken.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Olie?

Post by Nick_nl »

Top :-)
Nu nog even een goed set vinden.
Post Reply