HOI ; Ik heb een 6 volt Oldsmobile met een accu van 140 ah.
Nu is mijn acculader overleden en moet ik een nieuwe aanschaffen.
Dat hij voor 6/12 volt geschikt moet zijn weet ik wel maar moet hij ook tot 140 ah kunnen laden of kan het ook met een lagere ah .
Of duurt het laden dan veel langer of verkort het de gebruiksduur van de lader.
Wie heeft het antwoord. Alvast bedankt. John.
acculader
-
- Posts: 83
- Joined: Sat Dec 05, 2015 1:24 pm
Re: acculader
Wat ik heb begrepen is dat het laadvermogen 10% moet zijn, van het vermogen van de accu.
In jouw geval dus 14A.
Meer is niet zo erg, maar als je minder heb, dan wordt je accu niet volledig opgeladen.
In jouw geval dus 14A.
Meer is niet zo erg, maar als je minder heb, dan wordt je accu niet volledig opgeladen.
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: acculader
Ampére per uur = ah, een lader van 10ah zou er dus 14 uren over doen om een accu van 140AH vol te laden als die volledig leeg zou zijn (Een accu is overigens nooit helemaal leeg en als hij dat wel is is hij in de regel wel overleden)
Er zijn veel laders die je in kunt stellen op verschillende ampéres.
Er zijn veel laders die je in kunt stellen op verschillende ampéres.
-
- Posts: 118
- Joined: Sun Apr 13, 2008 12:05 pm
Re: acculader
Dus als je de tijd hebt maakt het niet zo veel uit dat hij minder ampere/ ah heeft.
Dus zou elke lader kunnen als ik het goed begrijp. Greetz John
Dus zou elke lader kunnen als ik het goed begrijp. Greetz John
-
- Posts: 83
- Joined: Sat Dec 05, 2015 1:24 pm
Re: acculader
Heb nog even nagezocht, maar ben het er niet helemaal mee eens als ik het zo lees:
Wat zijn de gevolgen voor een accu als de acculader / laadstroom te weinig capaciteit heeft?
Er wordt vaak gedacht dat elke lader een accu vol kan krijgen als de laadtijd maar lang genoeg is. Maar helaas zal de accu schade ondervinden van een te kleine laadstroom. Dit wordt veroorzaakt door de stratificatie van het zuur. Dit houdt in dat door de zwaartekracht het vrij-komende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu zal blijven. Indien de laadstroom groot genoeg is, zal een redelijke gassing in de accu ontstaan. Dit “gassen” zorgt voor een goede zuurmenging in de accu. Aan het einde van de lading heeft bij een goede zuurmenging het zuur onderin de accu ongeveer het zelfde gewicht als bovenin de accu. Dit zal de levensduur van de accu aanmerkelijk vergroten. Daarom is het zaak om een zogenaamde IU lader te gebruiken met daarbij een laadstroom van minimaal 8% van de Cn (nominale capaciteit) van de accu.
Bron: http://www.amperewinkel.nl/uitleg-acculaders
Ik zou minimaal voor 14A gaan
Wat zijn de gevolgen voor een accu als de acculader / laadstroom te weinig capaciteit heeft?
Er wordt vaak gedacht dat elke lader een accu vol kan krijgen als de laadtijd maar lang genoeg is. Maar helaas zal de accu schade ondervinden van een te kleine laadstroom. Dit wordt veroorzaakt door de stratificatie van het zuur. Dit houdt in dat door de zwaartekracht het vrij-komende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu zal blijven. Indien de laadstroom groot genoeg is, zal een redelijke gassing in de accu ontstaan. Dit “gassen” zorgt voor een goede zuurmenging in de accu. Aan het einde van de lading heeft bij een goede zuurmenging het zuur onderin de accu ongeveer het zelfde gewicht als bovenin de accu. Dit zal de levensduur van de accu aanmerkelijk vergroten. Daarom is het zaak om een zogenaamde IU lader te gebruiken met daarbij een laadstroom van minimaal 8% van de Cn (nominale capaciteit) van de accu.
Bron: http://www.amperewinkel.nl/uitleg-acculaders
Ik zou minimaal voor 14A gaan
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: acculader
Met alleen dat overnemen ben je er nog lang niet want er is meer in de wereld dan wat zij verkopen.
Voor een aantal moderne elektronische laders geld een heel ander verhaal en is soms bijvoorbeeld 5% van de accucapaciteit genoeg om volledig op te laden. (En dan soms ook nog sneller dan een traditionele lader)
De fabrikant van een lader geeft wel aan wat de min. en max. capaciteit is en ook voor welke soort accu's wel en welke niet. (gel bijvoorbeeld)
Ps. Die elektronische kunnen meestal de accu ook vol en in conditie houden zodat ie niet stuk gaat door een te diepe ontlading, ook niet onbelangrijk met bijvoorbeeld een klassieker die de wintermaanden op stal staat.
Voor een aantal moderne elektronische laders geld een heel ander verhaal en is soms bijvoorbeeld 5% van de accucapaciteit genoeg om volledig op te laden. (En dan soms ook nog sneller dan een traditionele lader)
De fabrikant van een lader geeft wel aan wat de min. en max. capaciteit is en ook voor welke soort accu's wel en welke niet. (gel bijvoorbeeld)
Ps. Die elektronische kunnen meestal de accu ook vol en in conditie houden zodat ie niet stuk gaat door een te diepe ontlading, ook niet onbelangrijk met bijvoorbeeld een klassieker die de wintermaanden op stal staat.
Re: acculader
Ik zit zelf nu ook een beetje te kutten, ik heb een CTEK XC800 6v lader maar die kan alleen maar accu's aan van 60Ah. Mijn accu is 6v 250Ah maar desondanks leeggestart. Ik heb die accu nu al een week aan de lader maar hij is in die tijd van 4,4 volt naar 4,5 volt naar 4,6 volt gegaan.
Thing is: Vind maar een lader die 250Ah 6v op kan laden.
Thing is: Vind maar een lader die 250Ah 6v op kan laden.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: acculader
https://www.conrad.nl/nl/prouser-auto-a ... 07827.html
Behoorlijk prijzig, maar het is dan ook een vrij exotische accu.
Behoorlijk prijzig, maar het is dan ook een vrij exotische accu.
Re: acculader
Is die accu niet gewoon kapot dan?
Re: acculader
Die accu is kaput.Wilf wrote:.....accu is 6v ............van 4,4 volt naar 4,5 volt naar 4,6 volt gegaan......
...
Elke cel is 2 Volt. Als er een cel kapot is dan geeft hij minder dan 2 volt, leeg of vol. 3 cellen = 6V
Stroom loopt en spanning staat. Als een accu leeg is loopt er geen stroom meer maar blijft de spanning staan.