acculader

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
jwa v laarhoven
Posts: 118
Joined: Sun Apr 13, 2008 12:05 pm

acculader

Post by jwa v laarhoven »

HOI ; Ik heb een 6 volt Oldsmobile met een accu van 140 ah.
Nu is mijn acculader overleden en moet ik een nieuwe aanschaffen.
Dat hij voor 6/12 volt geschikt moet zijn weet ik wel maar moet hij ook tot 140 ah kunnen laden of kan het ook met een lagere ah .
Of duurt het laden dan veel langer of verkort het de gebruiksduur van de lader.
Wie heeft het antwoord. Alvast bedankt. John.
Mafkees001
Posts: 83
Joined: Sat Dec 05, 2015 1:24 pm

Re: acculader

Post by Mafkees001 »

Wat ik heb begrepen is dat het laadvermogen 10% moet zijn, van het vermogen van de accu.
In jouw geval dus 14A.
Meer is niet zo erg, maar als je minder heb, dan wordt je accu niet volledig opgeladen.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: acculader

Post by thunderbuick »

Ampére per uur = ah, een lader van 10ah zou er dus 14 uren over doen om een accu van 140AH vol te laden als die volledig leeg zou zijn (Een accu is overigens nooit helemaal leeg en als hij dat wel is is hij in de regel wel overleden)
Er zijn veel laders die je in kunt stellen op verschillende ampéres.
jwa v laarhoven
Posts: 118
Joined: Sun Apr 13, 2008 12:05 pm

Re: acculader

Post by jwa v laarhoven »

Dus als je de tijd hebt maakt het niet zo veel uit dat hij minder ampere/ ah heeft.
Dus zou elke lader kunnen als ik het goed begrijp. Greetz John
Mafkees001
Posts: 83
Joined: Sat Dec 05, 2015 1:24 pm

Re: acculader

Post by Mafkees001 »

Heb nog even nagezocht, maar ben het er niet helemaal mee eens als ik het zo lees:
Wat zijn de gevolgen voor een accu als de acculader / laadstroom te weinig capaciteit heeft?

Er wordt vaak gedacht dat elke lader een accu vol kan krijgen als de laadtijd maar lang genoeg is. Maar helaas zal de accu schade ondervinden van een te kleine laadstroom. Dit wordt veroorzaakt door de stratificatie van het zuur. Dit houdt in dat door de zwaartekracht het vrij-komende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu zal blijven. Indien de laadstroom groot genoeg is, zal een redelijke gassing in de accu ontstaan. Dit “gassen” zorgt voor een goede zuurmenging in de accu. Aan het einde van de lading heeft bij een goede zuurmenging het zuur onderin de accu ongeveer het zelfde gewicht als bovenin de accu. Dit zal de levensduur van de accu aanmerkelijk vergroten. Daarom is het zaak om een zogenaamde IU lader te gebruiken met daarbij een laadstroom van minimaal 8% van de Cn (nominale capaciteit) van de accu.

Bron: http://www.amperewinkel.nl/uitleg-acculaders

Ik zou minimaal voor 14A gaan
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: acculader

Post by thunderbuick »

Met alleen dat overnemen ben je er nog lang niet want er is meer in de wereld dan wat zij verkopen.
Voor een aantal moderne elektronische laders geld een heel ander verhaal en is soms bijvoorbeeld 5% van de accucapaciteit genoeg om volledig op te laden. (En dan soms ook nog sneller dan een traditionele lader)
De fabrikant van een lader geeft wel aan wat de min. en max. capaciteit is en ook voor welke soort accu's wel en welke niet. (gel bijvoorbeeld)
Ps. Die elektronische kunnen meestal de accu ook vol en in conditie houden zodat ie niet stuk gaat door een te diepe ontlading, ook niet onbelangrijk met bijvoorbeeld een klassieker die de wintermaanden op stal staat.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: acculader

Post by Wilf »

Ik zit zelf nu ook een beetje te kutten, ik heb een CTEK XC800 6v lader maar die kan alleen maar accu's aan van 60Ah. Mijn accu is 6v 250Ah maar desondanks leeggestart. Ik heb die accu nu al een week aan de lader maar hij is in die tijd van 4,4 volt naar 4,5 volt naar 4,6 volt gegaan.

Thing is: Vind maar een lader die 250Ah 6v op kan laden.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: acculader

Post by Supervaags »

https://www.conrad.nl/nl/prouser-auto-a ... 07827.html

Behoorlijk prijzig, maar het is dan ook een vrij exotische accu.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: acculader

Post by SRB12 »

Is die accu niet gewoon kapot dan?
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: acculader

Post by MotiV8 »

Wilf wrote:.....accu is 6v ............van 4,4 volt naar 4,5 volt naar 4,6 volt gegaan......
...
Die accu is kaput.
Elke cel is 2 Volt. Als er een cel kapot is dan geeft hij minder dan 2 volt, leeg of vol. 3 cellen = 6V
Stroom loopt en spanning staat. Als een accu leeg is loopt er geen stroom meer maar blijft de spanning staan.
Post Reply