Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kath
Posts: 2
Joined: Fri Sep 18, 2015 1:40 pm

Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by Kath »

Hoi allemaal,

Even voorstellen: ik ben Karin en woonachtig in Eindhoven. Ik ben door vriendlief aangestoken met het Amerikaanse-auto-virus :thumbs: Hij bezat eerder al een Buick Lesabre Convertible (1974), nu een Chevrolet Blazer (1980) en samen hebben wij afgelopen lente een Dodge Ram 250 (1991) campertje gekocht. Helaas heeft de vorige eigenaar hem erg gebrekkig onderhouden, dus nu zijn we vooral bezig om hem weer wat op te knappen.

Het probleem is nu: de verf begint af te bladeren en de zinklaag laat witte regensporen na (zie foto's). Om roest voor te zijn moet hij eigenlijk volledig over gespoten worden. We zijn al langs een aantal spuiterijen geweest, maar zij gaven aan niet aan een Amerikaan te willen beginnen, of hadden er geen ruimte voor :( Daarbij hoeft hij niet 100% strak gemaakt te worden (!). We willen vooral dat de witte vlekken weer gecoverd zijn, alle deukjes, krasjes en dingetjes hoeven er niet uit. Hij heeft één roestplek onder de sideskirt die behandeld moet worden, maar dat kan vooraf bij een garage wel.

Aangezien het niet 100% netjes hoeft, overwegen wij om het zelf te doen. Ook prijstechnisch is dit iets aantrekkelijker, maar het is uiteraard wel een flinke klus. Nu heb ik de volgende vragen:

- Hebben jullie adviezen m.b.t. zelf voorbewerken en spuiten? ("Niet doen" heb ik weinig aan, graag goed beargumenteren waarom niet. Ik ben mezelf er van bewust dat het een flinke klus is, zeker omdat we er geen ervaring mee hebben, maar nogmaals: het hoeft niet 100% strak!)

- Hebben jullie evt. advies of ervaringen waar wij hem zouden kunnen laten spuiten, waar je dan niet meteen de hoofdprijs betaalt (want het hoeft niet volledig strak :P)?

- Hebben jullie evt. nog advies waar we goede bestickering voor de gehele camper kunnen verkrijgen?

Alvast bedankt!

Groetjes Karin

Image
Image
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by boyanka »

Ik spuit altijd zelf. Een bus of pickup pak ik gewoon een industrie coating voor. Kost meestal ca 80 euro voor 5 liter.
Lekker makkelijk en als je een foutje maakt met spuiten kost het ook niet zoveel om het te corrigeren
Kath
Posts: 2
Joined: Fri Sep 18, 2015 1:40 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by Kath »

boyanka wrote:Ik spuit altijd zelf. Een bus of pickup pak ik gewoon een industrie coating voor. Kost meestal ca 80 euro voor 5 liter.
Lekker makkelijk en als je een foutje maakt met spuiten kost het ook niet zoveel om het te corrigeren
Thanks voor je advies, ik neem het mee! :thumbs:
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by MarkV »

Wat je ook beslist, je zult 'm toch wel eerst grondig moeten schuren, al die loslatende lak (vermoedelijk een keer slecht overgespoten in het verleden) moet er natuurlijk wel eerst af. Als de voorbehandeling een beetje goed is (dus na het schuren strakmaken) kun je zelfs met een verfrollertje vrij goede resultaten krijgen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by sjak_brak »

peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by peerke »

hoi,welkom mede stratummer!
kom bijna elke dag langs jullie auto,s.Heb zelf een rode pontiac coupe 1975 en een moderne beige lincoln.
Heb een keer een adres gekregen van een zekere serge tel:06-15293901.
hij zit in helmond en kan een amerikaan spuiten met behulp van een speciale primer zodat de lak na een tijd niet gaat werken.
levert schijnbaar mooi werk voor een redelijke prijs.
maar het zal toch een dure grap worden.
en zelf spuiten,tja misschien
succes,peter
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by olof »

boyanka wrote:Ik spuit altijd zelf. Een bus of pickup pak ik gewoon een industrie coating voor. Kost meestal ca 80 euro voor 5 liter.
Lekker makkelijk en als je een foutje maakt met spuiten kost het ook niet zoveel om het te corrigeren

en je verharder en verdunner dan?...ook mee rekenen he..!

hoeft niet 100% strak snap ik helemaal..maar in dit geval zal de loslatende lak en eventuele roest wel aan gepakt moeten worden,want ik neem niet aan dat je heel veel werk wilt doen en dat die dan nog van je af rot..toch..?

ik kan je 100 tips geven en vele op dit forum ook hier,maar ik betwijfel of ik je dan in de goede richting stuur,vele manieren en vele soorten verf om naar rome te leiden maken het vaaak ondoorzichtig...succes in ieder geval
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by boyanka »

Verharder zit er bij (incl) verdunner niet, deze zul je er idd nog bij moeten kopen.
Onderstaande bus zit het nu 4 jaar op. Industrie coating.
Image

Onderstaande pickup ben ik nu aan het doen.
Image

Ik heb echter gekozen voor een matte kleur
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by olof »

netjes...prima prijs idd....voordeel van industrielak is dat de voorbewerking iets minder kritisch hoeft te zijn...voor dit project indrdaad gunstig misschien!!
zjeeraar
Posts: 5
Joined: Fri May 06, 2011 4:07 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by zjeeraar »

Waar bestel je dat soort industrielak dan eigenlijk?
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Adviezen zelf/laten spuiten Dodge Ram 250 Van

Post by olof »

zjeeraar wrote:Waar bestel je dat soort industrielak dan eigenlijk?

overal..ik bij mol coatings in rhenen
Post Reply