Dadelijk ook in Rotterdam? Alleen doet Rotterdam er nog een schepje bovenop en willen ze daar dadelijk ook benzine-auto's gaan weren van voor juli 1992.Een doekje voor het bloeden: er komt een sloopregeling voor oude auto's!
Rotterdam sluit begin volgend jaar een groot deel van de stad af voor vervuilende auto's en vrachtwagens om de luchtkwaliteit te verbeteren. De huidige (kleine) milieuzone in de binnenstad wordt vanaf 1 januari uitgebreid naar heel het noordelijke deel van Rotterdam binnen de ring. Hierdoor ontstaat de grootste milieuzone van Nederland, heeft verkeerswethouder Pex Langenberg vandaag bekend gemaakt.
Het gaat om dieselauto's van voor 2001 en benzine-auto's van voor juli 1992. Vanaf januari 2018 zijn ook dieselauto's van voor 2005 niet meer welkom. De drastische maatregel moet er uiteindelijk voor zorgen dat de luchtkwaliteit in Rotterdam in 2018 aanzienlijk is verbeterd.
Rotterdam kondigde vorig jaar al aan dat het de huidige milieuzone -die geldt nu alleen voor vrachtwagens- wilde uitbreiden, maar het was toen nog niet duidelijk hoe groot het gebied zou worden. Ook was het niet duidelijk of het verbod ook zou gelden voor personenauto's.
Groot gebied
Het Rotterdams college kiest nu dus, na veel gesprekken met bewoners, brancheorganisaties en belangenorganisaties voor een groot gebied. Vervuilende voertuigen zijn eigenlijk alleen nog toegestaan op Rotterdam-Zuid en Prins Alexander.
Bewoners en bedrijven met een vieze auto in de milieuzone krijgen de komende tijd extra voorrang in de bestaande sloopregeling. Ondernemers of bewoners die in de problemen dreigen te raken door de invoering van de maatregelen worden ontzien met een ontheffingenregeling en een hardheidsclausule. Het Rijk komt met een regeling voor ondernemers van omliggende gemeenten, die veel in Rotterdam moeten zijn.
,,Het verbeteren van de gezondheid van de Rotterdammer is belangrijk, daar zijn we het allemaal over eens. De maatregelen waar Rotterdam nu voor kiest, zijn het product van de vele gesprekken die we met de stad hebben gehad," legt verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (D66) uit.
Gezondheid
,,Met dit pakket stoot het verkeer in de stad in 2018 40 procent minder roet uit. De afgelopen jaren is meer en meer duidelijk geworden over de schadelijkheid van roet voor de gezondheid, vooral voor kinderen. Deze kleinste deeltjes komen diep in de longen en in de bloedbaan terecht en kunnen voor ernstige gezondheidsklachten zorgen. Het zijn vooral de dieselvoertuigen die het meeste roet uitstoten. Een aantrekkelijke en gezonde stad voor Rotterdammers, ondernemers en bezoekers, dat is wat we willen," aldus Langenberg.
De ANWB en de transportsector waren eerder tegen de Rotterdamse maatregel. De gemeenteraad heeft in juni het laatste woord.
Ook zoiets wat er op lijkt:
In Medemblik op de Nieuwstraat willen ze tijdelijk de weg afzetten voor verkeer, vervolgens gaan ze na 2 weken meten of de luchtkwaliteit verbeterd.
Als dat zo is gaan ze eraan denken om het permanent zo te houden.. rare gedachtes bij de hoge heren..
Het lijkt mij in het geval van Rotterdam dat je natuurlijk een probleem hebt dat als je daar woont en een klassieke auto hebt. Bij het begin zal je een ontheffing* o.i.d. krijgen, maar deze wordt na een tijd gewoon doodleuk door die milieu-homo's ingetrokken en dan heb je toch wel een probleem, want waar laat je dan ineens je auto?
*= In Amsterdam had ik voor m'n auto (Ford F350 op vrachtwagenkenteken) ook een ontheffing voor de milieuzone; de milieuzone is het gebied binnen de ringweg A10 m.u.v. Amsterdam Noord. Deze eenmalige ontheffing was tot eind 2014 geldig, maar ineens bedachten ze zich weer bij gemeente en werd de geldigheid voor de ontheffing zo maar ineens ingekort tot juni 2013.
De hetze tegen wagens met karakter is weer in volle gang door ze vies en vervuilend te noemen:
Vervuilende voertuigen zijn eigenlijk alleen nog toegestaan op Rotterdam-Zuid en Prins Alexander.
Bewoners en bedrijven met een vieze auto in de milieuzone krijgen de komende tijd extra voorrang in de bestaande sloopregeling.
Gelukkig worden er ook weer kinderen bijgesleept, daar kan toch niemand tegen zijn, VOORAL voor kinderen minder schadelijk roet voor hun gezondheid.
>> de schadelijkheid van roet voor de gezondheid, vooral voor kinderen
Doet me denken aan de anti vuurwerk brigade die vrijwel altijd al standaard vermeldt dat ze zeer zwaar vuurwerk onder babywiegjes vandaan gehaald hebben.
>> Een aantrekkelijke en gezonde stad voor Rotterdammers, ondernemers en bezoekers, dat is wat we willen," aldus Langenberg.
Weinig aantrekkelijk meer aan Rotterdam, als ik er met mijn oude wagens niet meer mag komen dan ga ik mijn geld wel in een andere stad uitgeven waar ik wel welkom ben.
oftewel, mensen verplichten tot aanschaf van een andere/nieuwere auto. wat een aantal mensen waarschijnlijk niet kunnen betalen en dus zonder vervoer komen.
slopen is niet schadelijk voor het milleu?
nieuwe parkeer garages in de binnenstad bouwen om zo de mensen naar de stad te lokken,..........ahum?!!
wat was het ook alweer met nieuwere auto's en de co2 uitstoot? fijnstof bleek even schadelijk als oudere diesels had ik ergens opgepikt geloof ik.
en dan de privatisering van vuilophaal bedrijven een aantal jaar geleden in rotterdam. voorheen hadden we dus alleen de roteb, die al het vuil ophaalde, oftewel 1x in de week een vrachtwagen door de straat voor de losse zakken van de winkeliers langs de straatkant, en 1 x in de week werden de containers geleegd.
na privatisering: 5 of 6 verschillende vuilophaaldiensten, met als gevolg 5 tot 10 keer meer vrachtwagens door de straten van de binnenstad. huh??
Laten we Rotterdam gaan belegeren. Cordon van oldtimers rond de stad en uitroken die bende. Schieten we ouwe voorheen belastingvrije en verrotte diesel Benzen af op de Leibaan met grote katapulten.
gelukkig hebben ze gedegen onderzoek gedaan naar de in duitsland werkende zones ....... ohnee want dan hadden ze geweten dat het niet werkt
gaat nergens over dit ..... behalve dat de autobranche er garen bij spint en de branche die verkeerscamera's plaatst
het schijnt dat die camera's in utrecht 7,5 ton gekost heeft ..... geld wat ze er niet uit krijgen en die ze beter in het ov hadden kunnen steken als ze daadwerkelijk iets om het milieu zouden geven .....
want laten we eerlijk wezen als ik van Overschie naar Schiedam wil met de bus moet ik over centraal ....... hoe gekker kan je het maken ...
Gezondheid
,,Met dit pakket stoot het verkeer in de stad in 2018 40 procent minder roet uit. De afgelopen jaren is meer en meer duidelijk geworden over de schadelijkheid van roet voor de gezondheid, vooral voor kinderen. Deze kleinste deeltjes komen diep in de longen en in de bloedbaan terecht en kunnen voor ernstige gezondheidsklachten zorgen. Het zijn vooral de dieselvoertuigen die het meeste roet uitstoten. Een aantrekkelijke en gezonde stad voor Rotterdammers, ondernemers en bezoekers, dat is wat we willen," aldus Langenberg.
Volgens mij was het zo dat oude diesels wel meer roet uitstoten, maar de roetdeeltjes zo groot waren dat deze door de mens er nog uitgefilterd kunnen worden, met de nieuwere ,en met roetfilter zijn deze deeltjes inderdaad zodanig van afmeting dat de mens deze niet meer uit de lucht kunnen filteren en dus wel in de bloedbaan opgenomen worden, dus nieuwe diesels beter voor milieu , maar slechter voor de mens.
Automobilisten hebben doorgaans wat meer te besteden dan 16/17-jarigen; het gaat ook helemaal niet om het milieu, maar om de pegels.
Nog even op de milieuzone van de Maasvlakte terug te komen. Zoals ik al eerder berichtte moeten vrachtwagen een euro 5-of een euro 6-motor hebben, met dien verstande dat een euro 5-vrachtwagen niet ouder mag zijn dan 7 jaar. Wel eens gezien wat die container-carriers voor een rookwolken uitblazen of anders die zeeschepen? Voor die schepen bestaat er natuurlijk geen milieu-zone, want die varen anders lekker door naar Antwerpen.
scooters en brommers zijn de volgende aan de beurt in Rotterdam ..... gek genoeg zou je die als het om het milieu gaat als eerste doen lijkt me
over een uitzondering oldtimers word niet gerept maw die mogen er ook niet in