Spuittechnieken

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Spuittechnieken

Post by Snelting »

Graag wil ik een topic en discussie openen over verschillende spuittechnieken.

Nu heeft elke spuiter zijn eigen manier en leiden er meerdere wegen naar Rome..

Mijn gedachte: Op tv o.a. bij Chip Foose en andere restauratie shows, zie je zo nu en dan verschillende technieken.
- Soms spuiten ze nat in nat de complete auto;
- Soms eerst primers en dan schuren en aflakken;
- Soms spuiten ze de auto af, schuren ze hem vervolgens helemaal weer dof en vervolgens polijsten ze hem weer zodat die weer volledig glanst.

Deze laatste optie lijkt mij de optie met het meeste werk, maar ook met het beste eindresultaat? Nu lijkt mij deze laatste optie het meest geschikt voor de "hobby spuiter", om het maar even zo te formuleren. Op deze manier zijn imperfecties nog enigszins te herstellen? (Ik bedoel hiermee niet dat je een complete sinaasappelhuid kunt verdoezelen)

Ik heb zelf kleine ervaring met spuiten, paar keer landbouw voertuigen voor mijn vader gespoten en bumpers van mijn auto, dit is prima gelukt, heb een professionele verfspuit, vocht/olievanger, etc. Nu vind ik dit wel leuk om te doen en zou ik hier bekwamer in willen worden en zit ik zelf te overwegen om mijn auto/project te spuiten, omdat dit de enige manier is om het te leren..

Wat is jullie gedachten hierover?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Ranch73 »

Zijn in het verleden genoeg discussies over geweest,ff zoeken,was eens een link uit de USA geplaatst om de auto te "rollen" met waanzinnig resultaat,helaas niet meer bekend bij mij.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Nick_nl »

Volgens mij was dat de 50$ paint job
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Spuittechnieken

Post by camaro67 »

Is natuurlijk ook belangrijk dat je een goede spuitcabine heb ,anders zit alles vol met stof/vuil.

Gr.Joop
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Spuittechnieken

Post by BigBlockMopar »

Ranch73 wrote:Zijn in het verleden genoeg discussies over geweest,ff zoeken,...

Spuittechnieken veranderen ook naar mate de tijd vordert, dus verse discussies kunnen soms geen kwaad.
Daarnaast leveren de bouwmarkten ook regelmatig nieuwe soorten verf en rollers uit dus een beetje bij blijven bij de nieuwste roltechnieken kan ook nooit kwaad natuurlijk...

:D
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Spuittechnieken

Post by Snelting »

Ik was niet van plan om de auto te gaan rollen..

@Joop, ben ik met je eens. Hier in de omgeving zijn verscheidene professionele spuitcabines te huren, waar je zelf aan de gang kan. Misschien plaats ik zelf een spuitcabine zodat ik in de toekomst meerdere dingen kan voorzien van een laagje verf.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Spuittechnieken

Post by olof »

eindig je al snel in een naam verwisseling voor verschillende producten.

er is geen al gehele wiskunde voor spuiten..het is een gevoel...een vak...elk object is anders en moet je anders benaderen.
probleem is dat als ik hier een how to neer zet alles gelijk voor waar wordt aangenomen,en dat is natuurlijk niet altijd zo....en zeker betwist wee door andere spuiters zodat je er nog niet uitkomt.. :D

er is wel een leidraad..punt 1 kijk nooit naar chip foose... :lol: 10 lagen nat in nat kan echt niet op de langere termijn...!

vraag je vraag en dan kunnen er juiste antwoorden op komen waar iedereen misschien wat aan heeft.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Spuittechnieken

Post by Snelting »

Olof,

Als ik de werkwijze van Chip Foose al met een korrel zout moet nemen, weet ik niet meer wat te geloven haha..

Zal mijn vraag specificeren en misschien het beste het antwoord dan te richten op dit betreffende onderwerp/vraagstuk.

Ik ben bezig met restauratie 69' Pontiac en overweeg deze zelf te gaan spuiten in een spuitcabine. Zelf heb ik een klein beetje ervaring en wil het graag leren.

Hoe ik het had bedacht om te spuiten:
.1. Na die in de epoxy zit, wou ik de buitenkant dun laagje spuitplamuur doen, zodat ik zeker weet dat alles superstrak is.
.2. Fijn schuren, Alles in de primer en weer fijn schuren.
.3. Binnenkant auto oranje spuiten.
.4. Buitenkant auto oranje spuiten
.5. Stap 5 is waar mijn vraag ligt, betreft de buitenkant dan:
- zal ik de blanke lak nat in nat met oranje spuiten of
- wachten tot oranje is opgedroogd vervolgens heel fijn polijsten (en dan eventueel blanke lak) of
- wachten tot oranje is opgedroogd en dan dof schuren wat ik o.a. Bij Foose zag en daarna de glans weer terug polijsten (en dan eventueel blanke lak)?
- of misschien wel anders?

Olof, misschien kun je vertellen hoe een ervaren spuiter het zou doen en wat je aan een beginner zou aanraden zodat de kans op het beste resultaat het grootst is?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Ranch73 »

Nick_nl wrote:Volgens mij was dat de 50$ paint job
:thumbs: :thumbs:
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Ranch73 »

Snelting wrote:Olof,

Als ik de werkwijze van Chip Foose al met een korrel zout moet nemen, weet ik niet meer wat te geloven haha..

Zal mijn vraag specificeren en misschien het beste het antwoord dan te richten op dit betreffende onderwerp/vraagstuk.

Ik ben bezig met restauratie 69' Pontiac en overweeg deze zelf te gaan spuiten in een spuitcabine. Zelf heb ik een klein beetje ervaring en wil het graag leren.

Hoe ik het had bedacht om te spuiten:
.1. Na die in de epoxy zit, wou ik de buitenkant dun laagje spuitplamuur doen, zodat ik zeker weet dat alles superstrak is.
.2. Fijn schuren, Alles in de primer en weer fijn schuren.
.3. Binnenkant auto oranje spuiten.
.4. Buitenkant auto oranje spuiten
.5. Stap 5 is waar mijn vraag ligt, betreft de buitenkant dan:
- zal ik de blanke lak nat in nat met oranje spuiten of
- wachten tot oranje is opgedroogd vervolgens heel fijn polijsten (en dan eventueel blanke lak) of
- wachten tot oranje is opgedroogd en dan dof schuren wat ik o.a. Bij Foose zag en daarna de glans weer terug polijsten (en dan eventueel blanke lak)?
- of misschien wel anders?

Olof, misschien kun je vertellen hoe een ervaren spuiter het zou doen en wat je aan een beginner zou aanraden zodat de kans op het beste resultaat het grootst is?
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=how+to+paint+a+car
warriorair
Posts: 832
Joined: Sat Jul 19, 2008 7:56 pm

Re: Spuittechnieken

Post by warriorair »

:cry:
Last edited by warriorair on Thu Mar 05, 2015 1:55 am, edited 1 time in total.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Spuittechnieken

Post by olof »

het oranje is een basislak neem ik aan?...dus eerst die spuiten en dan 2 mooie egale lagen blanke lak erover...resultaat niet naar je zin..afschuren en nog een keer in de blanke lka..(let op dat je niet door het oranje heen spuit)

volgorde lijkt mij wel goed,buiten het feit dat je hier wel plakranden krijgt in de sponningen,maar die ka je weg polijsten.

mijn vraag is wat jij bedoelt met primer en spuitplamuur?..in de regel is primer de eerste stap en daarover hee spuitplamuur oftwel grondverf..!
plamuur over de epoxy heen idd...dat is wel goed...

succes,
olof
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Green-Hornet »

Als je goed kijkt op tv zijn de auto's bij,overhaulin,fast and loud,enz nooit mooi strak en mooi gespoten.
Komt omdat ze meestal alles plamuren dan schuren en dan nat in nat spuiten aflakken,en vaak word er ook gespoten met veel te warme temperaturen in de cabine ( door het weer buiten).

Als je een goede materialen en spuiter en een goede cabine hebt,hoef je de boel niet nat schuren en polijsten,hooguit een paar stofjes eruit halen,niks sinaasappelhuid

Pas als je echt een spiegel wilt ga je de blanke lak weer schuren en polijsten,ten eerste een hoop werk,tweede zo zijn de auto's nooit afgeleverd af fabriek,en je ziet de polijst krassen weer langzaam verschijnen.

Oja,bezuinig niet op lak als je de auto lang wilt houden,zorg voor een goed lakmerk,zit echt veel verschil in.
En voor € 1000/1500 kun je je auto nooit laten spuiten!

Voorbewerking
- epoxy spuiten
- epoxy schuren,plamuren,kan gewoon eventueel over de epoxy heen
- als je alles strak geplamuurd heb,dan spuitplamuur er overheen( geen liggende delen),dat weer schuren
- dan grondlak er overheen,weer strak schuren
- basislak
- blanke lak

Nat in nat wordt vooral gebruikt bij nieuwe delen die in transport primer geleverd worden,of delen die niet strakngeschuurd hoeven te worden zoals binnenkanten van een auto.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Spuittechnieken

Post by Snelting »

Bedankt voor jullie gedachten.

Olof, hij staat nu in de epoxy, hierop ben ik aan het plamuren, als ik dit heb afgerond wil ik de buitenkant spuitplamuur, vervolgens primer en oranje. Zoals Green Hornet het inderdaad beschrijft. Basislak of Metallic o.i.d. weet ik nog niet.

Green Hornet, kan ik het dak beter niet in de spuitplamuur zetten? Had het idee dat die iets golfde, daarom zou ik het graag wel willen doen..

Jullie zeggen beiden: oranje en blanke lak nat in nat en vervolgens het blanke lak polijsten. Maar waarom niet eerst oranje spuiten, dit vervolgens spiegelglad polijsten en dan pas blanke lak eroverheen, dit eventueel ook weer polijsten? Stel je krijgt met het spuiten van het oranje imperfecties en je spuit er vervolgens blanke lak overheen, dan lijkt het mij, dat je eerst al het blanke lak eraf moet polijsten, voordat je de oranje imperfecties enigszins kunt herstellen?
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Spuittechnieken

Post by Snelting »

Hoeveel lagen zouden jullie adviseren voor het oranje, ook 2?
Post Reply