Spuittechnieken

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Green-Hornet »

Ik zou eerder het dak in extra laagje grondlak zetten,strak blokken en weer grondlak erop.
Spuitplamuur van sommige merken willen wel eens gaan scheuren op liggende delen,waarschuwen de meeste ook voor.
Liggende delen worden bij zonnig weer ook veel warmer.
Zorg wel dat je alles goed uit laat harder,anders is de auto dadelijk strak,en als hij in de droogcabine is geweest is het een golfplaat,alles wat je erop brengt kan nog gaan werken bij slechte uitharding.

Oja,basislak is metallic,of mica of parelmoer,afgedekt met blanke lak

Je hebt ook 1 laags uni (Zonder blanke lak,denk aan rode....wordt roze), 2 Laags uni is afgedekt met blanke lak
Uni is zeg maar zonder spikkels :P
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Spuittechnieken

Post by rene74monte »

bij die tv programma`s smeren ze de plamuur er met emmers tegelijk op , heb dat altijd een beetje vreemd gevonden ,
ik ben weer met de tank van de harley aan de gang , primer er op , basislak er op en dan blank met flakes en daarna blanke lak spuiten in laagjes en tussendoor schuren totdat het glad is , door die flakes krijg je een heeel ruw oppervlak , daarna met candy aan de gang en blanke lak er over
Image

Image
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Spuittechnieken

Post by mercury1970 »

Nee, dat is geen tank v/d Harley, dat is een tank van den brommert ! 8)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Ranch73 »

mercury1970 wrote:Nee, dat is geen tank v/d Harley, dat is een tank van den brommert ! 8)
Zit er toch echt op hoor. ;) Welliswaar niet origineel,but hey that,s the fun.
Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Spuittechnieken

Post by rene74monte »

hahaha , ja , klopt , het is een tank van een mobilette kapitein , ik hou namelijk niet van die originele harley troep
en nu ziet hij er trouwens zo uit , de foto`s doen hem helemaal geen er aan maar ja , dat gaat altijd zo ,
en de techniek ? tja , gewoon verf er op spuiten :-)

Image

Image

Image

Image
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Spuittechnieken

Post by muddy bandit »

Mooie paintjob 8) , weer eens wat anders als matzwart blaffen.
Is dat nog een beetje bestand tegen gemorste benzine? (ik zie nog wel eens special paint tankies met lekstrepen vanaf de dop)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Spuittechnieken

Post by rene74monte »

ik neem aan van wel , ik gebruik gewoon standox 2k blanke lak , als dat er niet tegen kan dan kan ik net zo goed stoppen :-)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Spuittechnieken

Post by SRB12 »

Ik heb een straalcabine gekocht om kleinere onderdelen zelf te stralen, zoals draagarmen en dergelijke. En nadien moeten die natuurlijk direct gedekt worden.

En daarom heb ik nu een aantal noob-vragen. Daar leek me dit draadje wel geschikt voor.

Ik overweeg om deze 2K epoxyprimer te kopen http://www.kristalcoatings.nl/nl/applic ... _370-6.pdf. Is iemand daar bekend mee?

Over die pictogrammen;

- wat bedoelen ze met 1-3 spuitgangen?

- wat bedoelen ze met: 10-20 minuten tussen de lagen en: Nat-in-nat 60-90 minuten?

Direct na stralen moet het ontvet worden en dan kan het er gelijk op gespoten worden of is er na stralen nog een andere voorbewerking nodig?

En met welke korrel wordt de epoxyprimer vervolgens geschuurd?

Wat raden jullie vervolgens aan als basecoat? Een chassislak? Of een 2K lak en dient daar voor bijvoorbeeld draagarmen dan ook een blanke lak overheen?

En gebruiken jullie voor elke gang (primer/basecoat/blanke lak) een andere spuit? Zoja, wat is een fatsoenlijke spuit voor een niet-professionele portemonnee?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Spuittechnieken

Post by SRB12 »

Niemand?
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Spuittechnieken

Post by olof »

SRB12 wrote:Niemand?
je hebt op het autoschade forum toch al de meest duidelijke antwoorden gehad!!!
is niet handig om dan ook hier te reageren met kans op spraak verwarring i.v.m benaming van producten...!

ik denk dat je daar heel duidelijk uitgelgd hebt gekregen hoe je te werk moet gaan,alleen de producten kunnen verschillen,maar de werkwijze blijft hetzelfde...!!

goed de TI bladen lezen en alles staat erin..

succes
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Spuittechnieken

Post by SRB12 »

Reageer dan niet.

Inmiddels heb ik daar al mijn antwoorden ja. Maar ik had dat nog niet gezien toen ik dat hier postte.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Spuittechnieken

Post by SRB12 »

Dit komt overigens wel wat cru over zie ik nu, zo bedoel ik het ook niet.
Maar misschien is hier iemand die wel ervaring heeft met deze lak. En op zich is er ook niets mis met extra info en gedachtes lijkt me.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Spuittechnieken

Post by olof »

SRB12 wrote:Dit komt overigens wel wat cru over zie ik nu, zo bedoel ik het ook niet.
Maar misschien is hier iemand die wel ervaring heeft met deze lak. En op zich is er ook niets mis met extra info en gedachtes lijkt me.
idd behoorlijk cru ja..maar het is je vergeven... :lol:

maar luister zoals je zelf al zegt ben je volgens je eigen woorden een noob...dus alles wat ik hier bij zet zal je in verwarring brengen,maar ik probeer ff wat!

het product is prima...hou je aan hun voorschriften en alles komt goed!

je kan je hopelijk wel voorstellen dat als je 1-2 of 3 keer spuit dat de laagdiktes hoger worden,dus dat de droogtijd ook langer wordt!

epoxy is je meest waardevolle laag in je laklijn...ga er zorgvul;dig mee om..!

basis lak spuit je met een apparte spuit...ik 1.4 opening en blanke lak met een iets grotere maar dan met andere druk,,dus dat is echt lastig uit te leggen via internet...!

lees echt precies wat er in de TI staat...
succes
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Spuittechnieken

Post by Collector »

Nooit maar dan ook nooit je basislak en/of je blanke lak met dezelfde spuit spuiten als degene waarmee je de primer of surfacer mee gaat spuiten.
Zoals eerder gezegd, houd je aan de voorschriften die bij je verf zitten.
Elke spuitbeurt eerst op een stukje hardboard of oud plaatwerk je spuitpatroon afstellen.
Niet proberen om in 1 keer je object dekkend en vloeiend te krijgen, gaat je niet lukken geloof me.
Eerst een heel dunne laag opspuiten om een kapstok te creëren voor de volgende lagen.
Zorg dat je verfsystemen elkaar niet bijten, stem ze op elkaar af.
Houd je aan de droogtijden om pinholes en craquele te voorkomen.
Zorg ervoor een constante temperatuur te hebben.
Zorg voor een constante persluchtaanvoer, vrij van olie en water en liefst op temperatuur (temperatuur is bijna niet te doen).
Plaats een olie/waterafscheider zo dicht als mogelijk bij de spuit, lucht in een slang condenseert ook.
Nooit stoppen in het midden van een stuk plaatwerk, eenmaal beginnen is afmaken. (genoeg verf in de beker?)
Gestraald staal binnen 4 uur afdekken met een goede epoxy lak.
Spuitpistool op dezelfde afstand van je te spuiten object houden, om overal dezelfde laagdikte te krijgen.
Begin met spuiten naast je object en laat de haan naast je object weer los, Eventueel druppeltje aan de nozzle zit dan niet op je werk.
Spuit eerst eens een proefstukje en kijk of je het spuitpatroon weet af te stellen en dat je een acceptabel resultaat weet te krijgen, je hebt nooit gespoten dus perfectie hoef je echt niet te verwachten acceptabel is meer als voldoende voor je .
Na het spuiten je spuitpistool direkt schoonmaken en dan bedoel ik echt schoonmaken.
Zorg dat je voldoende ventilatie hebt zonder stof naar binnen te trekken, denk erom dat verdunningsmiddelen onherstelbare schade aan je hersens kunnen veroorzaken bij regelmatige blootstelling.
Gebruik een koolstofmasker bij het spuiten en geen stofmaskertje,
Ben 18 jaar spuiter geweest en volgens mij ben ik nog vergeten dingen op te schrijven.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Spuittechnieken

Post by SRB12 »

:thumbs:

Toppost, tx.

Ik heb mijn auto al een keer zwart gespoten met Praxis verf, dus ik heb in ieder geval al wel een keer zo'n ding in handen gehad.

Verf systemen heb ik op elkaar afgestemd. Constante temperatuur is wat lastiger voor mij, maar er hangt wel verwarming in de garage. Ik heb een 100l compressor met water afscheider en druk regelaar direct voor de spuit.

Perfectie zal ik ook niet krijgen, die illusie heb ik niet. Gelukkig hoeft dat voor draagarmen ook niet ;)

Ik heb vandaag primer en lak besteld en daarbij ook een spuitmasker. Ik weet dat die oplossingsmiddelen rommel zijn en die paar tientjes zijn kosten niet.
Post Reply