Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

Hallo!

Nieuw hier, dus klein voorstelrondje: Martin, bj'66 en best aardig autogek... 8)
(dat zullen de meesten hier wel van zichzelf vinden).

In 1991 aan 't eind van een jaartje in Australie een Vignale Gamine gevonden & mee naar huis genomen. Nooit verkocht! Blijft leuk; is een originele 2-zits convertible op Fiat 500 basis. Met 500cc/18pk niet echt schokkend qua weggedrag...
Ik heb ook 'wat' met Kadett GT/E's; ooit Jan Lammers mee zien rijden op Hockenheim & dat C-virus raak je ook nooit meer kwijt! :P

Bij m'n zus in Nieuw Zeeland hebben we een keer een split-window VW-camper gehuurd & dat was een bijzondere ervaring, maar PK-technisch toch niet helemaal 'het'... Een vriend tipte me vervolgens over een 2e generatie V8 Ford Econoline bj '68-'74. Na google-zoektochtje gelijk verkocht.... Zoek de verschillen:
Image

Redelijk snel vond ik een 'Shorty' ex-brandweer Econoline met ramen rondom, net over de grens in Duitsland. Mooie 'survivor', maar ik besloot toch wat verder te zoeken... Maar 't proefritje had me wel verder overtuigd van de eigenschappen van deze busjes. Nu had ik op 't VS-Econoline forum al een keer een zoektocht-topic gestart. Ik wist dat het 'wat langer' zou kunnen duren, want ik had de lat enigszins hoog gelegd.... Ik was daar op 't forum deze tegengekomen:
Image
1969 Chateau Club Wagon V8 - 8 persoons in korte wielbasis uitvoering (Shorty).

Reaktie op mijn 'naald in hooiberg zoektocht-topic' van 1 van de (oud)leden daar was: 'mooi, eerste die ik zie!' De 2e eigenaar van bovenstaande Chateau vond ik na een zoektocht op een Pontiac-forum & daar reageerde hij wel op een PM! Hij wilde z'n van eigenlijk nooit verkopen... maar was wel bezig met de aankoop van z'n eerste huis.

Enfin, lang verhaal kort: hij is net 'geland' in Belgie & binnenkort dus in Nederland!
Fotoverslagje op: https://picasaweb.google.com/1020733726 ... 2028217986

Qua import + verlichting nog wel een vraag... waarschijnlijk moeten er andere koplampen met stadslicht in. Maar ik lees ook her/der dat er voor oldtimers die hier nooit verkocht zijn, vrijstelling-regels van toepassing zijn. Iemand daar ervaring mee / informatie over??

Merci + groeten!
Martin
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by grandmaster n »

Mooiste busjes ever.
Veel plezier met dit prachtige exemplaar!!

Verlichting moet gewoon een goed lichtbeeld geven. Die ouwe sealed beam lampen doen dat meestal niet (meer).
Stadslicht mag niet oranje zijn, dus als je toch nieuwe koplampen koopt, neem die met het stadslicht erin.

gr
Mieke
Posts: 21
Joined: Tue Jul 01, 2014 9:18 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Mieke »

Hey Martin!!!

Welkom hier :D

De weddenschap ´wie heeft zijn auto het eerst in Nederland´ heb ik gewonnen, maar ´wie is het eerst bij de RDW´ gaat mij helaas niet lukken.
Waar hadden we ook al weer om gewed? 8)
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

grandmaster n wrote:Mooiste busjes ever.
Veel plezier met dit prachtige exemplaar!!

Verlichting moet gewoon een goed lichtbeeld geven. Die ouwe sealed beam lampen doen dat meestal niet (meer).
Stadslicht mag niet oranje zijn, dus als je toch nieuwe koplampen koopt, neem die met het stadslicht erin.

gr
Thanks & eens qua 'mooiste busjes ever'!! :)

Qua koplampen zat er bij de berg aan onderdelen ook 2 nieuwe (/amerikaanse) lampunits bij; ook ergens gelezen dat dit wel aan te passen is als er nog geen stadslicht in zit... Heb al een afspraak bij de RDW in Roosendaal; maar denk niet dat ze 't waarderen als ik daar met de LED-verlichting van de fietsen van de kids als stadslicht aan kom... ! 8)
Maar wil dus kijken hoe ver ik daar kom & alhoewel hij in de VS was gekeurd, reken ik toch wel hier op afkeur op wat puntjes.
Last edited by Chateau69 on Wed Nov 12, 2014 1:27 pm, edited 1 time in total.
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

Mieke wrote:De weddenschap ´wie heeft zijn auto het eerst in Nederland´ heb ik gewonnen, maar ´wie is het eerst bij de RDW´ gaat mij helaas niet lukken.
Waar hadden we ook al weer om gewed? 8)
Eeeeh... dat we een keer een avond doorhalen met bier na een KingsCruise en kijken wie als eerste de overgebleven anti-stresspilletjes opheeft?? :P
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

Snelle/goede service van Marlog Car Handling; van is al door de douane & schadevrij gelost!!

Image

Image
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by grandmaster n »

Chateau69 wrote: Qua koplampen zat er bij de berg aan onderdelen ook 2 nieuwe (amerikaanse) lampunits bij; ook ergens gelezen dat dit wel aan te passen is als er nog geen stadslicht in zit...
Ik zou niet gaan prutsen met koplampen aanpassen, voor een paar tientjes heb je koplampen met stadslichten die het juiste lichtbeeld geven. Scheelt weer een afkeurpuntje....

gr
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by boyanka »

8) ik heb er destijds even snel een setje aanhangwagen lampjes onder geschroefd. (de witte)
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Mercury »

Hele coole bus. Echt prachtig. Surfplank op het dak en cruisen maar.
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

Deze moet ik nog even in 't 'echt' maken... :P

Image
HAL-viceversa! :)
Erik Firebird
Posts: 4708
Joined: Sun May 15, 2005 12:06 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Erik Firebird »

Leuk bezig!
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by wingnut »

Hele mooie Ford. Die lampen moet je echt vervangen. Succes en heel veel plezier ermee


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

RDW Keuring afgelopen woensdag in Roosendaal was een 'droom'. Echt super-medewerker/medewerking getroffen. Had een afspraak om 14u50, maar na 't ophalen van 'le Chateau' bij Marlog Car Handling [TOP-bedrijf; check facebook!] kreeg 'r zelfs een berg lollies mee voor de kids & 2 voor mezelf! :) ], was ik echt al een paar uur te vroeg bij de RDW. Had ook alles bij me qua verlichting; setje witte aanhanger-lichten voor op de voorbumper, voeding via cigarette-aansluiting + extra schakelaar, want je MOET kunnen schakelen. Ook koplampen van Golf1 met stadsverlichting meegenomen. Maar goed, ik had me net aangemeld & was met licht schuurpapiertje bezig om 't chassisnr te 'ontdekken' toen ik al naar binnen werd geroepen (11am!). Omdat de Club Wagon maar (aantoonbaar...) iets van 5000mile sinds 1985 heeft gereden, rekende ik sowieso op APK afkeur van rubbertje hier/daar qua stuurinrichting/ophanging. Maar NIETS van dat. Wel:
* lichtbeeld sealed beams niet OK (joh...)
* oranje knippers (joh2)
* remvloeistof te laag (oei)
* 2 bouten van stuurinrichting los & ontbrekende splitpen (oei2)
En een enthousiaste RDW-medewerker met verstand van zaken! Herkeur zou gewoon zonder afspraak bij mij in Schiedam kunnen (letterlijk om de hoek). Na de (af)keuring werd ik binnen gevraagd & hebben we ca 30min alle waardes samen in de PC zitten invoeren. Had alles 'best aardig' voorbereid, incl omrekenen van alle lbs/inches naar NL-waardes. Had ook een aantal kentekens van NL 68-74 Econolines/Club Wagons opgezocht/uitgeprint als referentie. Op geen van allen stond echter een aanhangwagen-gewicht & dat wilde ik BEST GRAAG hebben... Met veel info van 't Econoline forum in de VS, incl 'trek'-gegevens uit latere 'Shop Manuals', afbeelding van nieuwe/ongebruikte originele Econoline trekhaak met 3500lbs als max. trekgewicht en de vermelding op de 'door-tag' dat je voor GVW & trekgewicht in je manual moet kijken, was de RDW-collega voldoende overtuigd & komt er dus 1580kg geremd aanhangwagengewicht op 't kenteken te staan!
TOP!

's Avonds bezig geweest met de 4 'puntjes' & alles lukte, behalve de Golf1 koplampen. Moest de beugels er aan de achterkant afhalen & ook daarna bleek de achterste rand precies 1mm te groot voor m'n bevestigingsbeugel... GRRRR. Had met 't geintegreerde stadslicht dus ook serieus moeten gaan boren in de stel-kom, dus 'toch maar' de halogeen sealed beams van General Electric units erin gezet. Lichtbeeld op de garagedeur leek me erg OK...
Qua stadslichten zei m'n APK-keurmeester hier om de hoek dat de draadjes waarmee ik ze 'redelijk provisorisch' bevestigd had niet door de keuring zou komen. 'Ondeugdelijk'... Hmmmmm
's Avonds zitten prakkedenken & oranje knipper/stadslicht kapje losgehaald. Ondergrond volledig rechthoekig?! Ha; bij de bus zaten ook wat perspex plaatjes, dus die netjes op maat gesneden, 2 gaatjes erin & VOILA: wit stadslicht!! (en witte knippers is dus geen probleem...)
Bij de RDW in Schiedam de volgende ochtend: 'GEEN HERKEUR ZONDER AFSPRAAK'!! Nou ja... maar in Roosendaal zeiden ze...? Tjah, in Schiedam dus 'iets minder' flexibel. Gelijk RDW gebeld & idd... die regel klopt. Of ik een klacht wilde indienen wegens 'te veel flexibiliteit' in Roosendaal... NOU NEE DUS!
Vervolgens bij RDW Zwijndrecht een snelle herkeur-afspraak kunnen regelen & stond vanochtend na 10min weer buiten: ALLES OK!! [incl Halogeen Sealed Beams!!]
Image
Last edited by Chateau69 on Fri Nov 21, 2014 5:07 pm, edited 2 times in total.
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

'Officiele' foto bij Hotel New York ook gelukt. De barbier van 't hotel kwam gelijk naar buiten met de vraag of de van te koop was! :oops:
Image
Chateau69
Posts: 11
Joined: Sat Nov 08, 2014 1:40 pm

Re: Import 'rijdend kasteel' & vraagje verlichting...

Post by Chateau69 »

Busje gaat alweer meer dan een maand door 't leven als de AR-86-84!

Image

Ondertussen wel een lekkende brandstofpomp ontdekt, dus ik denk dat die 1:4 qua verbruik wel iets beter kan... :)
Heb de spullen via Rockauto besteld, dus binnenkort even inbouwen!
Post Reply