Firezone benzine

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Firezone benzine

Post by BigBlockMopar »

Dit soort Bad Fuel verhalen welke na een paar maandjes alweer verrot is hoor ik zelf alleen maar in de US. Ik ben nog van mening dat er hier nog wel enige kwaliteitsvloeistoffen uit de pompen komt. Zou gvd ook wel mogen met die hufterprijzen natuurlijk.

Hé Ed, misschien is al jouw ouwe meuk al jaren lang gewoon kapot maar weten die dingen het zelf nog niet... Daarom merk je wellicht geen verschil... :D :D
Soms moet je dingen eens van een andere kant bekijken weet je :lol:
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Firezone benzine

Post by Wilf »

Het grote verschil met de VS en Nederland is inderdaad dat we hier nog (tot maximaal) 5% gebruiken en daar is E10 al 20 jaar bijna overal standaard (of beter gezegd: de kans dat er tot 10% ethanol in je benzine zit daar is, of dat nu op de pomp staat of niet, zeer groot omdat ze daar heel veel ethanol maken, het goedkoper is dus meer winst voor de pompen en ze onafhankelijker willen zijn van olieproducerende landen). Ze hebben het daar al zelfs over E15...

Hier is E10 nog niet standaard. Dat noemen we hier nog iets van 'blue one' geloof ik. Is goedkoper maar je hebt er dus ook iets meer van nodig en het kan schade opleveren. Ga het lekker een paar jaartjes tanken, kan je zien of het bevalt. :D

Bronnen:

http://www.fueleconomy.gov/feg/ethanol.shtml -> E10 in US standaard

http://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=27&t=4 -> in 2013 was van de 135 miljard liter verkochte benzine 13 miljard liter ethanol -> dichtbij 10%

http://www.washingtonpost.com/blogs/won ... els-rules/ -> Het probleem met E15

http://www.vovnieuws.nl/index.php?optio ... Itemid=125 -> NL artikel over waarschuwing voor E10

p.s. ik heb een tijd lang gereden met E10 in mijn Kadett uit '87 die werkelijkwaar in nieuwstaat was (compleet getectyleerd, nergens roest, altijd dealeronderhouden, van alles nieuw) en na een jaar begon het steeds meer te stinken naar benzine bij tanken. Uiteindelijk eindigde het in het compleet onderspugen van de vloer bij het tankstation bij het tanken. Het rubber van de benzineleiding bij de tank (naar de motor) was opgelost. Ook had ik in die periode een paar keer problemen met een verstopte carburateur.

Maar goed, dat kan ook aan het merk liggen:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maa ... hikte-auto -> Test Opel Signum op E10. Na 27.000 km was de aluminium brandstofpomp kapotgecorrodeerd.

Nog wat filmpjes dan :D



Water en ethanol:


Ethanolbrandstof met een niet-gesloten-brandstofsysteem zoals oude wagens:


Ethanolproblemen in klassieke wagens:
Last edited by Wilf on Sat Sep 20, 2014 6:25 pm, edited 1 time in total.
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: Firezone benzine

Post by Gearz »

Naar mijn beste weten zit in Nederland de ethanol enkel toegevoegd aan de non-premium benzines.
In de premium fuels zoals BP Ultimate, Shell V-Power, Total Excellium zit geen toegevoegde ethanol.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

Wilf, ik stel ook echt niet dat ethanol zelf niet schadelijk is. Sterker nog, het zou onlogisch zijn als met name (oud) rubber wel goed tegen ethanol zou kunnen.
Wat dat betreft ben ik het er dus echt wel mee eens.

Maar ik probeer alleen maar te stellen dat het verschil hem wel in de ervaringen zal zitten, feit is gewoon dat ik al jaren veel oude meuk heb ('50-2x'60-3x'70-'80), waarvan het meerendeel logischerwijs altijd lange tijd stilstaat, maar nog nooit heb ik ook maar iets gemerkt van problemen met de benzine, of problemen door de benzine.

Dan is het toch ook nier raar dat als ik stel dat de problemen met 'de benzine van tegenwoordig' overdreven zijn ?

Dat jouw ervaringen anders zijn kan best, misschien gewoon een geval van pech. Ik denk dat 95% van de oude meuk bezitters geen problemen heeft met de benzine. Ik zie het onderwerp anders niet vaak terug of div. oude meuk fora.

En wat ze in de VS voor problemen met hun meuk hebben is totaal niet relevant, in China en Pakistan doen ze ook water bij de benzine, hun probleem waar ik totaal niet mee te maken heb. Dus laten we het gewoon blijven houden over de troep die hier uit de pomp komt. :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Firezone benzine

Post by Wilf »

Ik zie heel vaak oudemeukbezitters met problemen met benzine alleen weten ze niet waar het aan ligt. Dat betekent niet dat er geen problemen zijn. Net zo min dat als het lang goed gaat betekent dat er geen problemen zijn.

Meest voorkomende klachten zijn vapor lock en flooding, die zijn ook het eerst merkbaar. Zelden weten mensen dat het aan de nieuwe brandstoffen ligt.
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

Re: Firezone benzine

Post by camaro74 »

Zelfs aan de duurdere benzines is tegenwoordig ethanol toegevoegd volgens dit artikel van de KNAC

http://www.knac.nl/2014/05/06/oppassen- ... e-benzine/

Dit spul erbij schijnt de problemen te bestrijden:
http://www.knac.nl/knac-webshop/motorol ... more-12437

Ik ga zelf maar voor de Firezone benzine, hoog octaan en geen ethanol ! :)

http://competition102.com/faq/
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Firezone benzine

Post by Pavement Pounder »

Ps
Is toch nog 1,80 per liter hier
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

Re: Firezone benzine

Post by camaro74 »

Maar wel het behoud van je motor denk ik.... dan maar joetje meer op een volle tank :)
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by challenger72 »

toch heb ik wel eens gezien wat tegenwoordige euro 95 doet met een halfgevulde ijzeren benzinetank, na 5 maanden probeerde een maat van mij zn motorfiets met injectie te starten,deed t niet omdat de brandstofpomp in de tank niks deed.Was zo'n grote unit die je met een rubberen pees van onderaf in de tank vastbout ( Ducati 749). Unit eruit gehaald: hele pomp naar de kloten van de roest drab,de tank was helemaal bruin verroest van binnen met roestdruipstenen erin. ik moet er wel bij zeggen dat de motor in een vrij vochtige schuur stond,maar dan nog.........de moderne euro95 schijnt behoorlijk veel water te bevatten of aan te trekken door de ethanol en alcohol die erin zit. Misschien is er ook meer condensvorming in de motorfietstanks te vinden omdat deze behoorlijk opgewarmd worden door het onderliggende motorblok,wie zal het zeggen......
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

Re: Firezone benzine

Post by camaro74 »

Misschien is dit ook een optie?

http://www.frost-auto.nl/?1096,z365-mil ... abilisator

Die Firezone benzine is namelijk nog niet overal te krijgen
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Firezone benzine

Post by MotiV8 »

camaro74 wrote:Misschien is dit ook een optie?

http://www.frost-auto.nl/?1096,z365-mil ... abilisator

Die Firezone benzine is namelijk nog niet overal te krijgen
Dat spul van Frost lijkt te werken. Heb het nu 4 maanden in diverse voertuigen zitten met tevreden resultaat.

Alleen de Shell V power heeft in Nederland, Duitsland & België geen ethanol in de brandstof. Alle andere merken zitten wettelijk op 5 % ( in de praktijk tussen de 5 & 7 % omdat er niet nauwkeurig gemengd word. ).
De additieven worden pas in de tankwagen bijgevoegd door de tankwagen chauffeur. Menging gebeurd door het klotsen tijdens het rijden. Is het eerste losstation ( lees tankstation ) vlakbij dan heb je natuurlijk weinig menging. De laatste krijgt de meeste prut.

Gom, ja al jaren in de motorfietsen als die tijdens de winter zo'n 6 weken stilstaan ( zijn dailys ).
Ethanol issues, sinds dit jaar. Koste mij een zuiger. Oorzaak carburateur verstopt door corrosie...
Image

Image
Zo loopt die jaren goed onder druk...... zo ineens zit de boel verstopt en heb je een arm mengsel.

Ook benzine slang word door de huidige brandstof aangevreten. Kijk maar eens onder je slangklemmen. Ik blijf die brandstof slangen vervangen. Bij de automaterialen is het niet gangbaar meer ( tegenwoordig is alles injectie )dus krijg je van de rol wat er al jaren hangt. Niet biobrandstof bestendig.

Ethanol vreet niet alleen je benzine slang aan en je interne membranen in de carburateur. Het vreet ook de carburateur zelf aan ( samac & aluminium ).

Had jaren geen problemen, heb nu ineens corrosie kraters in de carburateurs daar waar benzine staat en komt.
Tank geen vast merk brandstof. Daar waar ik de tank moet gaan vullen word getankt.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

Dat is wel bizar toch.

Toch blijft het dan voor mij in ieder geval onverklaarbaar waarom ik in al die jaren geen enkel probleem heb gehad met mijn oude, lang stilstaande, meuk.
Niks te zien, altijd alles perfect schoon, nooit een spoor van enig corrosie te zien.

Wel moet ik zeggen dat ik overigens altijd steevast bij Tamoil tank.

Van me goede oude vriend Khadaffi :D

Als het echt allemaal zo dramatisch is met die benzine's van tegenwoordig is dat mijn enige verklaring die ik kan geven.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Firezone benzine

Post by Renev »

Ik zet mijn auto's altijd weg met een tjokvolle tank en tot nu toe nooit problemen gehad.
Ze staan soms wel 4 maanden stil.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Firezone benzine

Post by Wilf »

Additieven lossen niks op, ethanol blijft water aanzuigen en corrosief. Het ruimt zo wel lekker op, al die oude zooi wordt vanzelf opgevreten. :D
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Firezone benzine

Post by Lennard »

je zou bijna zeggen dat de overheid echt van alle ouwe zooi af wil :P
Post Reply