Amperage ( ) is dodelijker dan voltage idd. Voltage is de breedte van de rivier maar Amperage is de hoeveelheid water die er doorheen stroomt.
Daarom is het ook nóg belangrijker voor mensen met een 6v-systeem om hun bedrading goed op orde te hebben; door de hogere stroomsterkte heb je dikkere bedrading nodig bij een gelijkblijvend wattage ( ). Als de bedrading poreus is geworden, geoxideerd of beschadigd dan wordt deze door de extra weerstand sneller warm met alle nare gevolgen van dien.
Het grootste risico op brand bij een oude yank, ongeacht voltage, loop je onder het dashboard. Geitenbreiers die de auto voor jou hadden en niet-werkende onderdelen hebben aangesloten door ergens de bedrading door te knippen om met kroonsteentjes en speakersnoer de radio of andere zooi werkend te krijgen. Tweede gevaar is de lichtschakelaar, zit bijna altijd een weerstand op voor dimmen van dashboardverlichting, die veer wil ook nog wel eens half vergaan zijn en veranderen in een kachel, en het grootste gevaar voor die schakelaar is dat men in Europa geen sealed beams maar halogeenlampen als dim- en grootlicht inbouwen zónder een relaisschakeling in te bouwen. Nu moet er ineens veel meer stroom door de bulkhead disconnect, de tig jaar oude bedrading en de lichtschakelaar. Zwakke punten zijn dan vaak de stekerverbindingen zoals de bulkhead disconnect (vuurmuurstekerblok) en de steker op de schakelaar. Dat soort autobranden herken je aan het gesmolten dash rond de schakelaar. Vergeet niet dat die schakelaar zonder relais meer dan honderdvijftig watt weg moet stoken als je halogeen installeert, want ook je achterlichten werken erop!
Oh ja, ook al vermeld, maar nogmaals: check ook je zekeringkastje op (smelt)schade en juiste, fris ogende zekeringen, want ook daar is zo brand ontstaan als er is gebeund/oxidatie ontstaan is/verkeerde zekeringen gebruikt zijn/er al smeltschade is waardoor er extra weerstand op de verbinding zit (plastic smeltkoek).
Weer eentje minder
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
Re: Weer eentje minder
Volgens mij wordt de hoeveelheid stroom die gaat lopen bepaald door de afnemer en niet door de bron maar nu komen we in het grijze gebied van mijn kennis omtrend elektriciteitBullywagon wrote:
Hhmmm....
Liever toch 10.000 V met 0,0A stroomsterkte (ook wel statische spanning, wollen trui enz.) vastpakken dan 230V met 1A.
Re: Weer eentje minder
Daarom kan je als je geïsoleerd bent ook zoveel spanning aan; er loopt geen stroom. Daarom kan je ook spelen met een Teslaspoel (mits je goed geïsoleerd bent wederom).
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Weer eentje minder
Oke, goed verhaaltje.Wilf wrote:Vergeet niet dat die schakelaar zonder relais meer dan honderdvijftig watt weg moet stoken als je halogeen installeert, want ook je achterlichten werken erop
Maar als ik dus 150watt heb, op 12volt heb ik dus 12,5ampere?
Als ik me niet vergis, dat valt wel mee toch?
Komt misschien nog je dashboard verlichting er nog bij.
Ik heb ze niet via een relais geschakeld, heb wel sealed beam koplampen patriot usa made halogeen.
Die vragen net zoveel dacht ik als gewoon halogeentjes.
Maar als ik groot licht inschakel kom ik op 275 watt (bij mijn auto) bij elkaar dus, bijna 23ampere dat vind ik wat spannender..
Ga er voor de gein eens een amperemeter tussen hangen, ben wel benieuwd wat die aan gaat geven.
Re: Weer eentje minder
niet voor een 40 jaar oude schakelaar met ingebrande contacten, geoxydeerde stekkerverbindingen, half vergane isolatie, e.d.Bromgabber wrote: Als ik me niet vergis, dat valt wel mee toch?
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Weer eentje minder
Ja oke, schakelaar is nieuw.
Bedrading zal nog wel wat weerstand enzo inzitten.
Bedrading zal nog wel wat weerstand enzo inzitten.
Re: Weer eentje minder
Los daarvan, zelfs met ouderwetse peertjes is het zinvol om je verlichting dmv relais te laten aansturen, dit ivm lichtopbrengst die veel beter is.
Re: Weer eentje minder
of 1 van geweldige kwaliteit uit chinasjak_brak wrote:
niet voor een 40 jaar oude schakelaar met ingebrande contacten, geoxydeerde stekkerverbindingen, half vergane isolatie, e.d.
Re: Weer eentje minder
Liever chinese electra dan us-meuk...