Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »

Kom er niet helegaar uit. Weet iemand hoe dit zit?

Bij de belastingdienst.nl wordt gesproken over afschrijven BPM (grijs kenteken in 5 jaar, geel zo'n beetje 10 jaar).
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aire_tabel

So far so duidelijk, maar wat gebeurt er als je een grijs kenteken op geel zet?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... berekenen/

"Het netto bpm-bedrag is het bruto bpm-bedrag min de korting op basis van de afschrijving van het motorrijtuig.

Koopt u een nieuwe personenauto, bestelauto of motor en laat u deze registreren? Dan moet u het bruto bpm-bedrag betalen.

Laat u bijvoorbeeld een bestelauto ombouwen tot personenauto? Dan moet u bpm betalen. Is voor de bestelauto al eerder bpm betaald? En is de bpm voor deze personenauto hoger of gelijk aan de bpm die op het moment van de ombouw nog op de bestelauto zit? Dan mag u de bpm die op het moment van de ombouw nog op de bestelauto zit, aftrekken van de bpm die u moet betalen voor deze personenauto."


Vooral dat laatste stukje lijkt te zeggen dat wanneer je bv een 25 jaar oude Suburban waar nooit BPM voor is betaald van grijs naar geel om wil bouwen je dan de volle 100% BPM voor je mik krijgt? Dat zou wel idioot zijn. Of gebruiken ze dan de afschrijvingstabel voor geel kenteken?

Ga de belastingdienst eens lastig vallen hiermee.
Last edited by Matzwart on Sat Dec 21, 2013 11:55 pm, edited 1 time in total.
bezerk
Posts: 791
Joined: Tue Apr 01, 2008 12:22 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by bezerk »

bestel auto heeft geen BPM.

daarvoor zou je het resterende bedrag moeten aftikken bij ombouw grijs naar geel.

Deze truck hebben ze jarenlang toegepast met luxe vito's op grijs kenteken etc.
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »

bezerk wrote:bestel auto heeft geen BPM.

daarvoor zou je het resterende bedrag moeten aftikken bij ombouw grijs naar geel.

Deze truck hebben ze jarenlang toegepast met luxe vito's op grijs kenteken etc.
Dus, stel je zet je Vito na 5 jaar om van grijs naar geel, dan blijft er nog 25% BPM over? (ivm geel kenteken-tabel).
Of bedoelje dat na 5 jaar de BPM op 0 staat, ook na ombouw geel?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by boyanka »

:? over wat voor auto praatje, welk bwjr?
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »

boyanka wrote::? over wat voor auto praatje, welk bwjr?
Maakt dat iets uit dan? Het gaat over bv een Suburban uit ik dacht 1986. Voor Vans zal ook zoiets gelden?
Last edited by Matzwart on Sun Dec 22, 2013 12:31 am, edited 1 time in total.
rakkert
Posts: 398
Joined: Wed Jan 16, 2013 5:56 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by rakkert »

bezerk wrote:bestel auto heeft geen BPM.
toets bij deze site 6-vhp-48 in, en ga naar 'fiscaal'
https://ovi.rdw.nl

als je op het ! vóór het bpm bedrag klikt, dan zie deze tekst:

BPM-bedrag

BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. Dit is een belasting die eenmalig moet worden betaald door degene die als eerste een personenauto, bedrijfsauto, bus, driewielig motorrijtuig of motorfiets op zijn naam laat registreren.
m. vr. gr jacques
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by boyanka »

:? volgens mij is die al vrij van bpm, simpelweg te oud om nog iets af te dragen
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »


BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. Dit is een belasting die eenmalig moet worden betaald door degene die als eerste een personenauto, bedrijfsauto, bus, driewielig motorrijtuig of motorfiets op zijn naam laat registreren.
m. vr. gr jacques[/quote]

Tja.
Mooi voorbeeld:

Voor die 6-vhp-48 staat een bruto-bpm van 12602 euri. Na vijf jaar is dat afgeschreven voor een bestelwagen (netto-bpm is dan 0). Zou ik em dan als particulier kopen, dan staat er geen bpm meer op. (toch?). Maarrrr.. als ik em dan op geel zet na 5 jaar , wat gaan ze dan doen?

1) Voor dit gele kenteken is nooit bpm betaald want deze auto was in een vorig leven grijs, dus afkomen met de die 12602 euro (wat ze lijken te zeggen in dat andere stukje).

2) Voor dit gele kenteken is nooit bpm betaald want deze auto was in een vorig leven grijs, maar ze kijken dan in de tabel voor afschrijving bpm geel kenteken http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aire_tabel en daar staat 72% afschrijving. Dus dat is 28% van 12602 = 3528 euro en of u even wil betalen.

3) Of ze zeggen bpm staat op 0, want is afgetrapte bedrijfsauto (of zoiets), want bpm grijs is na 5 jaar klaar. Bpm is dus voldaan. Dus geen bpm, ook niet nu ie op geel staat. Maar dat klopt weer niet met dat voorbeeld.
"Laat u bijvoorbeeld een bestelauto ombouwen tot personenauto? Dan moet u bpm betalen. Is voor de bestelauto al eerder bpm betaald? En is de bpm voor deze personenauto hoger of gelijk aan de bpm die op het moment van de ombouw nog op de bestelauto zit? Dan mag u de bpm die op het moment van de ombouw nog op de bestelauto zit, aftrekken van de bpm die u moet betalen voor deze personenauto."
Last edited by Matzwart on Sun Dec 22, 2013 10:27 am, edited 3 times in total.
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »

boyanka wrote::? volgens mij is die al vrij van bpm, simpelweg te oud om nog iets af te dragen
Ja ok, maar stel dat ie nog geen oldtimer is. Dus 24 jaar en 11 maanden.

Ben een beetje argwanend geworden met al die regels die veranderen waar je bij staat.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Texas Boy »

Home Privé ›Auto en vervoer ›Belastingen op auto en motor ›Belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) › Wanneer moet u bpm betalen?

Wanneer moet u bpm betalen?

Lees voor
U moet bpm betalen in de volgende gevallen:

U laat een personenauto, motor of bestelauto in het Nederlandse kentekenregister registreren. Voor een bestelauto betaalt u bpm als deze op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik is genomen en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Koopt u een nieuwe auto? Dan verzorgt de dealer, autoverkoper of importeur meestal de registratie.
U maakt gebruik van de openbare weg in Nederland met een bestelauto die tot personenauto is omgebouwd. U hebt veranderingen aan de bestelauto aangebracht, waardoor deze niet meer voldoet aan de fiscale inrichtingseisen aan bestelauto's.
U gebruikt als inwoner van Nederland een auto of motor die niet is geregistreerd in Nederland. U gebruikt die auto of motor op de openbare weg in Nederland. Voor bestelauto's geldt dit alleen als de bestelauto in gebruik is genomen op of na 1 juli 2005.
U voldoet niet meer aan de voorwaarden van de ondernemersregeling of gehandicaptenregeling.
U voldoet niet meer aan de regeling taxivervoer of openbaar vervoer.
U woont in Nederland en u wilt langer dan 14 dagen in Nederland rijden met een personenauto, motor of bestelauto met een buitenlands kenteken die u in het buitenland hebt geleend, gehuurd of geleaset. Is de periode genoemd in het huur- of leasecontract niet langer dan 4 jaar? Dan betaalt u alleen bpm over de huur- of leaseperiode.
U hebt de motor van uw personenauto binnen 3 jaar na inschrijving in het kentekenregister in een zodanige staat gebracht, dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot zoals vastgelegd bij de registratie.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by HarleyRob »

Texas Boy wrote: U hebt de motor van uw personenauto binnen 3 jaar na inschrijving in het kentekenregister in een zodanige staat gebracht, dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot zoals vastgelegd bij de registratie.
Dat is de volgende regeling waarop ze iedereen gaan pakken. En dan naheffingen uitsturen. Mark my words!
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »

Goh

BelastingTelefoon Auto ...

0800 - 0749 (gratis). Voor vragen over de auto en belastingen.
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Voor vragen over motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), bijvoorbeeld bij import van auto's. Houd kenteken/burgerservicenummer/sofinummer bij de hand


... is gewoon de hele dag in gesprek, beetje overbelast zeker.
Matzwart
Posts: 42
Joined: Sun Sep 22, 2013 12:02 pm

Re: Ombouw grijs naar geel = naheffing 100% BPM? Nee toch?

Post by Matzwart »

Navraag gedaan:

Bij ombouwen van grijs naar geel wordt voor de bpm de afschrijftabel voor geel gebruikt. Je betaalt dus een naheffing bpm op basis van de leeftijd van de auto.
Na 18 jaar heeft een personenauto geen bpm meer.

Bij import uit het buitenland van een auto wordt voor de bpm volgens de afschrijftabel berekend, zowel voor geel als voor grijs.
Importeer je een auto uit bv Duitsland van 5 jaar of ouder en zet je deze op grijs kenteken dan betaal je geen bpm meer.
Importeer je een auto uit bv Duitsland van jonger dan 18 jaar en zet je deze op geel kenteken dan betaal je een naheffing bpm op basis van de afschrijftabel.

Het bpm-bedrag is een deel van de cataloguswaarde van de auto van toendertijd. Als je een auto importeert die in Nederland niet verkrijgbaar was/is en waar dus ook geen bpm-waarde van bestaat dan wordt de cataloguswaarde gekozen van een auto die het best vergelijkbaar is (dit is een een beetje vaag, want een bestelwagen is meestal veel eenvoudiger dan de personenversie ervan). Of dit bpm-bedrag dan aan te vechten is ... ?

Je kunt de tegenbewijsregeling gebruiken als de auto meer heeft afgeschreven dan staat in de afschrijvingstabel met vergelijkbare auto’s. Dit kan bv door schade zijn of intensief gebruik.

Waren bv Suburbans te koop in Nederland in 1985-1995 eigenlijk?
Post Reply