Thunderbird in de fik

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Alwin »

Kan me nog wel een verhaal herinneren van iemand hier die zijn auto ging wassen en ook ontdekte dat er rook onder zijn dash vandaan kwam. Volle emmer zeepsop naar binnen en brand was geblust. Het is maar net wat je voor handen hebt. En waar je mee om kan gaan. Want je kan wel een blusser meenemen, maar als je nog nooit een blusser gebruikt hebt wordt het vaak ook een lastig verhaal.
Wij oefenen elk jaar en zijn verre van getraind. Als we echt brand hebben krijgen we hem wel uit, maar dat komt eerder door de kwantiteit blusmiddelen dan de kwaliteit.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Corp »

week ofzo geleden stond ik bij de locale appie happie, bij terugkomst stond er een of ander geval te stinken naar benzine... ik dacht nog, man wat meurt dat ding... dagje of wat later....hopppaaaa.... zou er een causaal verband zijn tussen de benzinelucht en dit inferno?

http://112twente.nl/13167
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by alie-r »

takel wrote:Als het zo hard brand heeft een klein blussertje inderdaad weinig zin maar het had misschien wel effect gehad toen de brand begon..

Stelletje betweters :smack:
ooit al eens iets daadwerkelijk geblust met zo'n blussertje?
en dan bedoel ik niet bij zo'n geweldige BHV cursus :oops:


andre
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Thunderbird in de fik

Post by M@ikel »

een 6 kg blusser is ook niet zo groot

staat bij mijn bus gewoon achter de stoel, kan er bij vanaf mijn plek, en vanaf achterin

als je'r vlug genoeg mee bent kun je de zaak ws. wel redden

M@ik
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by themidnightcruiser »

Waarom blijft het gros met een auto van 40 jaar en ouder dan rijden met die oude bedrading?
Ik heb bij mij bijna alles vervangen en tevens meerdere functies met een relais laten schakelen.
Zoals dat standaard bijvoorbeeld zit met je verlichting, waarbij al je stroom over de verlichtingsschakelaar loopt, is vragen om problemen.
Oh, ja en bij mij ligt er ook gewoon een poederblusser in de auto.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Detroitsteel »

De koplampen van mijn Caprice sedan gaan via relais die ik een tijdje geleden er tussen gezet heb...
Zeker nu ik 90/100 watters aan bolletjes er in heb hangen...
Dit met name om te zorgen dat de verlichtings schakelaar niet al te krokant wordt...

In het verleden heb ik het een keer gehad...net voor de Tarzan-bocht ergens s'nachts in het veld...ineens alle verlichting uit :eek:

Een zwart gat duik je dan in...fuck-me!

Verder wat evt kans op brand hebben..? Och, een keer een 12/220 converter op de sigaretten aansteker gehad waarbij de bedrading op een gegeven moment zoiets had van "joh, bekijk't maar"
vettemartin
Posts: 113
Joined: Tue Jun 24, 2008 7:13 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by vettemartin »

68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Thunderbird in de fik

Post by 68 Cougar »

Datum registratie Nederland: 11 september 1997
*edit*
Waar slaat dit op? Auto is toch origineel NL?

Gr.,
Alexander.
Last edited by 68 Cougar on Fri Aug 23, 2013 11:40 pm, edited 1 time in total.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Wilf »

Even een interieurtje erin en weer rijden! Want waterschade is bij een auto niet relevant..?
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Collector »

Wilf wrote:Even een interieurtje erin en weer rijden! Want waterschade is bij een auto niet relevant..?
Tegen de tijd dat dat interieur erbij gekocht is en in de wagen zit denk ik dat die auto droger is als de kut van een oma van 93.
Mits binnen gestald uiertaart !
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Wilf »

In het geval dat er alleen water en geen poeder gebruikt is bij het blussen heb je toch water op plekken gehad waar het niet hoort. Niet alleen het interieur moet vernieuwd, ook alle elektronica en elektromotoren (ontwaseming et cetera) en er is toch een redelijke kans op roest her en der. Misschien niet over drie weken maar wel over drie jaar. Roest is een sluipmoordenaar die maar een heel klein beginnetje nodig heeft...
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Alwin »

Los van de waterschade, volgens mij krijg je die brandlucht er nevers nooit niet uit. Je kan proberen je dooie oma van 93 in de achterbak te leggen, maar dan zit je weer met een lijkenlucht. Keuzes, keuzes.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Wilf »

En metaal kan zijn stijfheid verliezen en vervormen van de hitte...
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Homer »

En wat te denken wat de oorzaak was van de brand was, sluiting ? zal toch de hele mik mak vernieuwt moeten worden.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Thunderbird in de fik

Post by Pavement Pounder »

Regel 1 bij beginnende brand in een auto is de massa van de accu aftrekken/rukken.
Veel mensen hebben zon blusser los in de auto liggen of nog mooier los op de hoedenplank.
Lachen als je een kopstaart botsing hebt en die blusser komt naar voren met zeg 80 kmph.
Als die fikt dan fikt ie maar lekker, gelukkig heb je hem goed verzekerd, toch ?
Meeste autobranden komen door kortsluiting volgens mijn vrouw (Ex ovd brandweer)
Post Reply