Auto verkocht aan een Fransman

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
ThA CoPyCaT©
Posts: 2218
Joined: Sun Apr 16, 2006 12:28 am

Auto verkocht aan een Fransman

Post by ThA CoPyCaT© »

Vandaag een auto verkocht aan een Frans stel. De man reageerde enkele weken geleden op een MP-advertentie door mij te bellen en mij te vragen of ik misschien ook Frans sprak; deze vraag stelde hij mij in zeer gebrekkig Engels, waarop ik antwoordde alleen Nederlands en Engels te spreken. Dit scheen de man waarschijnlijk ook niet te kunnen verstaan en ging vervolgens in het Frans verder. Ik heb toen maar opgehangen. Het telefoonnummer begon met 0033, het landnummer van Frankrijk.

Vervolgens werd er meerdere keren op mijn advertentie geboden met mijn vraagprijs, maar doordat mijn emails aan deze bieder niet werden beantwoord, heb ik deze biedingen telkens weer verwijderd. Op een gegeven moment kreeg ik een mailtje van het persoon in het Frans, dat hij geïnteresseerd was in mijn auto en hij hem graag voor mijn vraagprijs wilde kopen. Nadat ik diverse keren heb laten weten geen Frans te spreken, gingen de mails verder in het Engels (wellicht een vriend of familielid?). De man liet mij weten vrijdag in Amsterdam een hotelkamer te zullen boeken en zaterdag (vandaag dus) bij mij langs te komen.

Een lang verhaal kort, vandaag stopte er een auto met Frans kenteken voor de deur en stond de Fransman met zijn vrouw aan de deur. Ze spraken alleen Frans en hooguit 10 woorden gebrekkig Engels. Met behulp van de vertaalfunktie van Google zijn we het één en ander overeengekomen en is de auto voor de vraagprijs verkocht. Handgeld gekregen en afgesproken dat ze het restant (20.000+ euro) per bank zouden overmaken, alvorens zij de auto later bij mij ophalen. Ze wilden het restant per bank overmaken, omdat ze niet met zoveel geld over straat durven; ze komen dan per Thalys.

Nou ken ik de verhalen wel over oplichtingspraktijken, waarbij het geld door middel van een ongedekte cheque op je rekening wordt gestort en dat dit geld er later door de bank weer vanaf wordt gehaald; je bent dan je auto en je geld kwijt. Ik ben een beetje huiverig voor niet-contante betalingen, maar ik heb meerdere auto's aan Fransen verkocht en al die keren is het wel goed gegaan; de betalingen gingen toen wel à contant. Het lijkt wel of ze in Frankrijk geen crisis kennen of zo, want hun geld blijft mijn kant oprollen... :-)

Het emailadres wat hij na het contact via MP gebruikt, is een hotmailadres, welke niet door Google gevonden wordt.
Ook na het zoeken op zijn naam of telefoonnummer word ik niet veel wijzer.

Hoe is dit nou op te lossen? Beter om maandag even de bank te bellen?
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by M@ikel »

even met bank bellen wat voor zekerheden je hebt/ hoe je hen kunt adviseren die som geld bij jouw bank te pinnen ter plekke (zullen ze echt wel wat moeite voor moeten doen, maar wellicht kan het)

ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is voor die oplichtzooi snelle actie van de oplichter nodig. Misschien kunnen ze't eerder overmaken, of bij jouw bank alvast de euro's voor ze klaar laten leggen. (denk wel aan openingstijden bank)

't zou kut zijn door (terechte) voorzichtigheid de deal te laten knallen, maar van de andere kant kun je't risico niet lopen dadelijk hoopjes knoeten kwijt te raken.

M@ik
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by Continental Kid »

Cash innen bij je bank, in persoon, samen met de koper, en meteen ter plekke doorstorten op je spaarrekening.

Suc6 met de verkoop.

8)
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by M@ikel »

ja, maar als die storting dan teruggedraaid zou kunnen worden dan sta je dus 20k+ rood , dus ik zou dat met de bank bespreken van tevoren
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by boyanka »

8) jep, gewoon naar de bank gaan met die man en het geld cash innen op de bank
Jaap
Posts: 161
Joined: Thu May 03, 2012 9:52 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by Jaap »

ThA CoPyCaT© wrote:maar ik heb meerdere auto's aan Fransen verkocht en al die keren is het wel goed gegaan; de betalingen gingen toen wel à contant. Het lijkt wel of ze in Frankrijk geen crisis kennen of zo, want hun geld blijft mijn kant oprollen... :-)

Hoe is dit nou op te lossen?
Ik zou Frans leren spreken
:arrow:

Ik zou niet de bank bellen, maar er langs gaan en het verhaal uitleggen.
Waarschijnlijk moeten ze in Frankrijk een soort van bankgarantie afgeven.

Laat wel even weten hoe het afgelopen is.
Ik denk zomaar dat meer mensen hun auto naar Frankrijk willen verschepen gezien de ontwikkelingen hier 8)
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by peerke »

hoorde pas geleden ook al van een fransman die een hele mooie 88,er camaro kocht bij een handelaar in nederland.
kwam speciaal hier na toe,netjes betaald,verder geen problemen.
amerikaanse auto,s zijn vaak een stuk duurder daar,dus interessant om hier eens rond te kijken voor hun
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by maartten »

hem het geld hier laten pinnen van zijn eigen rekening op jou bank .
contant overdragen en direct op jou rekening laten storten
dat zeg ik..
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by sjak_brak »

peerke wrote:amerikaanse auto,s zijn vaak een stuk duurder daar
en ook wat minder aanbod
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by franky »

voorstellen om het geld zelf op te halen in Frankrijk, reageren ze daar afwijzend op dan weet je genoeg.
Ton
Posts: 3269
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:49 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by Ton »

Als ze het op de normale manier overmaken naar je rekening is het toch niet terug te halen zoals bij een automatische incasso?
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by Texas Boy »

Ton wrote:Als ze het op de normale manier overmaken naar je rekening is het toch niet terug te halen zoals bij een automatische incasso?

Lijkt me ook vreemd, anders heb je nooit zekerheid. Je kan het geld misschien het beste even op een spaarrekening zetten ofzo. In Amerika geef ik de verkopers altijd een aantal dagen dat ze alles met de bank hebben gecheckt en dan laat ik pas een auto ophalen, geeft de verkoper ook een goed gevoel.
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by mr bean »

ik heb afgelopen december een auto verkocht aan een Oostenrijker,gebeld met de Rabobank of ik zekerheid kon krijgen dat het geld op mijn rekening bleef staan.
De Rabobank kon het niet garanderen en adviseerde het geld direct op een spaarrekening te zetten.
Is voor de rest wel goed verlopen.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by Bean Bandit »

mr bean wrote:De Rabobank kon het niet garanderen en adviseerde het geld direct op een spaarrekening te zetten.
Als het geld op je spaarekening staat en het bedrag wordt wel teruggevorderd, gaat dat gewoon van je lopende rekening en sta je in het rood, mijns inziens. Ben je nog steeds je geld kwijt.

Ik denk dat de beste oplossing hierboven al is gegeven. De koper (de Fransman) geeft het jouw contant (opgenomen bij jouw bank). En jij stort het gelijk op je eigen rekening (binnen die zelfde bank). Op deze manier kan er nooit teruggevorderd worden, daar er geen enkele relatie is tussen zijn opname en jouw storten.

Groeten, Remco
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: Auto verkocht aan een Fransman

Post by maartten »

ik zie elke keer het woord "spaarrekening"
wat betekend dat eigenlijk ?
bedankt Rutte .. :D
Post Reply