Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
69ElCamino
Posts: 353
Joined: Fri Jul 03, 2009 6:32 am

Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by 69ElCamino »

Geachte heer Bashir,

Allereerst wil ik u bedanken voor uw email en natuurlijk ook voor uw hulp bij het tot stand laten komen van de nieuwe regeling.

Zoals u zelf al aangeeft is de regeling niet zo voordelig voor bezitters met LPG en Diesel auto's.

Dit probleem is niet alleen beperkt tot oldtimers. Ook in de huidige regeling mbt reguliere auto's worden deze bezitters benadeeld. Een diesel of LPG auto is duurder in de wegenbelasting dan een benzine auto, dat terwijl beide zeker niet meer belastend zijn voor het milieu. LPG schijnt zelfs milieu vriendelijker te zijn dan benzine en diesel.
De situatie dat LPG duurder is in de wegenbelasting dan benzine is vanuit een milieu standpunt dan ook niet te verdedigen.

Gelukkig weten we allebei dat het in de huidige situatie helemaal niet gaat over het milieu en het effect van de maatregelen op het milieu, maar puur om het besparen van kosten en het verhogen van de inkomsten om zo het begrotingstekort en de balans weer op orde te krijgen. Ik begrijp dat dat nodig is, maar laten we dan alstublieft eerlijk en open zijn tegen elkaar. Jullie zoeken een cash cow en willen graag af van de question marks.

De oldtimer markt is duidelijk geen cash cow. De echte question mark die jullie zelf hebben gecreëerd is die idiote bijtellingsregeling en belastingvoordeel op zogenaamde 'zuinige en milieuvriendelijke auto's'.

Hoe kan het zijn dat een dikke SUV met een verbruik van 1 op 15 wordt gezien als een 20% bijtelling auto? Omdat hij de schoonste is uit zijn klasse? Met de minste uitstoot?

Laten we alsjeblieft deze farce stoppen en kijken naar een oplossing waarin je wordt beloond voor zuinig rijden en de keuze voor een milieuvriendelijke auto. Een systeem waar niet voor het bezit wordt betaald maar voor het gebruik, want het gebruik bepaald de milieu belasting en de belasting op onze infrastructuur.

Mijn voorstel: iedereen met een rijbewijs moet een basis bedrag wegenbelasting betalen, want in principe is iedereen met een rijbewijs een weggebruiker.
(ja, ik realiseer mij dat dat haaks staat op mijn voorgaande alinea over bezit vs verbruik. echter een rijbewijs is geen recht, maar een voorrecht en daarvoor mag betaald worden vind ik. Hopelijk ontmoedigd dat de mensen die een rijbewijs hebben, maar nooit rijden en zo een gevaar zijn op de weg.)
En de kosten voor het verbruik moeten in de brandstof worden gestopt. Zo betaald iedereen voor het gebruik van de weg en voor de vervuiling van het milieu naar hoeveel zijn auto het milieu belast!

Zover mijn suggesties voor deze kwestie op deze zonnige zaterdag morgen. Fijn weekend gewenst!

Kind regards,

Rogier van der Maas

This e-mail has been sent from my IPhone. Sorry if short.



On 27 apr. 2013, at 00:02, Bashir F <f.bashir@tweedekamer.nl> wrote:

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!

Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van €120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.

Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.
LPG-motie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf
Dieselmotie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf

De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.

Fractievoorzitters:

D.Samsom@tweedekamer.nl; h.zijlstra@tweedekamer.nl; S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; C.vdStaaij@tweedekamer.nl; h.krol@tweedekamer.nl; b.vojik@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; e.roemer@tweedekamer.nl

Fractiewoordvoerders:

e.groot@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; P.omtzigt@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; c.schouten@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl

Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.

Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.

Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Farshad Bashir (Tweede Kamerlid / SP)
Volg mij op twitter: http://twitter.com/FarshadBashir
TheBigE
Posts: 966
Joined: Sun Feb 08, 2004 4:07 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by TheBigE »

Goede reactie van Bashir.
Goed idee om de druk hoog te houden en onze argumenten te onderbouen en te laten horen.
Denk dat het nog beter is om alle tweede kamer leden te benaderen en niet alleen de top
Ik heb mijn brief vorige week al aan alle vertegenwoordigers gestuurd alsook aan de WUZ en De Volkskrant, helaas bericht gekregen dat ze niet zullen plaatsen. :(
Hoor niemand overigens over het feit dat LPG ook beter is voor klasiekers ivm de toevoegingen die de moderne benzines bevatten. Naar mijn idee is LPG de oplossing voor voertuigen die niet vaak gebruikt worden en bovendien nog beter voor het milieu. (is ook de enige reden dat er alsong LPG in mijn 57 Desoto gaat)
Nadeel van de huidige overgangsregeling is ook dat youngtimers (bv een 96ér Mustang of een 94ér Buick) gezien onze forse houderschapsbealsting die 40 jaar niet gaan volmaken. Dus over 40 jaar is de kans klein dat onze kleinkinderen zullen zeggen, he, zo'n auto heeft mijn opa nog gehad....
Zijn toch ook argumenten om de regeling aan te passen naar bv 30 jaar en verplichte winterstop om dagelijks gebruik uit te sluiten......

E
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by Chief big ol'Cadillac »

69ElCamino wrote:Hoe kan het zijn dat een dikke SUV met een verbruik van 1 op 15 ....

welke dikke SUV haalt 1 op 15?
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by Detroitsteel »

Chief big ol'Cadillac wrote:

welke dikke SUV haalt 1 op 15?
1 op 15 meter waarschijnlijk...
jon
Posts: 349
Joined: Thu Sep 10, 2009 1:23 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by jon »

Effe lekker zeiken: Je probeert het heel mooi te verwoorden met je cash cows en je question marks, maar probeer eerst het Nederlands zelf te beheersen. Men betaald niet, men betaalT. Het gebruik bepaald niet, het gebruik bepaalT, enz.

Heel mooi dat je er moeite voor doet, uiteraard. Maar dat interessante taalgebruik vind ik een beetje jammer als je de basis nog niet eens beheerst.

Groet, Jon.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by Corp »

mitsubitsie outlander plug in hybrid , 1810 kg en geen bijtelling, geen bpm geen wb
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by franky »

geachte heer Bashir,

De voorgestelde regeling om LPG auto’s tussen 30 en 40 jaar oud met de volledige MRB te belasten is vanuit het milieu gezien niet de juiste keuze, veel van deze lpg rijders zullen de lpg installatie verwijderen en op benzine gaan rijden, we weten allemaal dat lpg voor het milieu een betere keuze is.

met vriendelijk groet,

Frank van den Berg
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by Corp »

ja want iedere lpg rijder doet dat vanwege het milieu....tuuuuuurrrrrrrrrlllijkkkkk
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by franky »

Corp wrote:ja want iedere lpg rijder doet dat vanwege het milieu....tuuuuuurrrrrrrrrlllijkkkkk


je moet goed lezen corp !!!!! en waarom regeer je hier eigenlijk op ?

door de belasting maatregel zijn veel liefhebbers gedupeerd, nu weet ik dat het voor jou niets uitmaakt je betaald graag mrb, maar er zijn hier ook mensen die het niet zo breed hebben als jij en door deze maatregel hun hobby moeten stoppen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by Corp »

Wie zegt dat ik graag MRB betaal? Denk je dat ik sta te trappelen om duizenden euros per jaar te gaan lappen? Ben je niet goed snik ofzo? ik ben zwaar gedupeerd.

Simpel gezien, dat ik nu bunkerhard genaaid ben komt juist door een grote groep LPG rijders. Als je werkelijk de auto alleen voor hobby gebruikt, dikke pech, dan sloop je het er maar uit want een versoepelingsregeling betekent ook weer dat je het weer 3/4 jaar mogelijk maakt om lekker goedkoop dagelijks te tuffen. Pech maar het is nu eenmaal zo. Als je de extra kosten van het rijden op benzine niet kunt betalen moet je maar een zuinigere auto kopen of wat minder rijden.
Nee, volgens jullie logica zijn de LPG rijders zielig en moeten ze weer gematst worden. Dat de sporadische benzine rijder gewoon vies gepakt wordt dat is geen probleem.

en dan die hele milieu smoezen BS erbij, het gaat om GELD zoals altijd.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by franky »

Corp wrote:Wie zegt dat ik graag MRB betaal? Denk je dat ik sta te trappelen om duizenden euros per jaar te gaan lappen? Ben je niet goed snik ofzo? ik ben zwaar gedupeerd.

Simpel gezien, dat ik nu bunkerhard genaaid ben komt juist door een grote groep LPG rijders. Als je werkelijk de auto alleen voor hobby gebruikt, dikke pech, dan sloop je het er maar uit want een versoepelingsregeling betekent ook weer dat je het weer 3/4 jaar mogelijk maakt om lekker goedkoop dagelijks te tuffen. Pech maar het is nu eenmaal zo. Als je de extra kosten van het rijden op benzine niet kunt betalen moet je maar een zuinigere auto kopen of wat minder rijden.
Nee, volgens jullie logica zijn de LPG rijders zielig en moeten ze weer gematst worden. Dat de sporadische benzine rijder gewoon vies gepakt wordt dat is geen probleem.

en dan die hele milieu smoezen BS erbij, het gaat om GELD zoals altijd.
ik snap het dan even niet, je bent zwaar gedupeerd ?, je kan nu toch 3/4 jaar rijden op benzine met je oldtimer voor 120 euro, als je dat al niet kan betalen ?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by Corp »

met 1 auto ja, maar je kunt er maar 1 per keer rijden he? Wat nou als je er meer hebt en in allemaal af en toe een keer wilt rijden? Dan loopt 't aardig op niet? En prijs per km wordt dan helemaal dramatisch. Een euro per gereden km komt dan aardig in de buurt.

Nee, allemaal super eerlijk geregeld weer. Ik kan 1E per km betalen voor een auto waar ik de staat al gigantisch mee heb gespekt dmv investeringen in onderdelen, upgrades, torenhoge verz. premie met dito assur. bel. terwijl gasappie met zijn gerolde schijtbus maar een overhangsregeling moet krijgen omdat hij zo zielug is en anders zoveel moet betalen. Nee joh, tuurlijk niet...hij moet 3/4 jaar goedkoop kunnen kachelen met dat ding...een ander trekt de portemonnee wel weer.

Een eerlijkere regeling zou zijn geweest, 3/4 jaar rijden voor max 250E, 1/2 jaar voor 125 en 1/4 jaar voor nop. Ik wil helemaal geen 3/4 jaar rijden met 1 van mijn auto's maar moet op socialistische wijze wel weer delen in de kosten om anderen te ontzien!
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by franky »

Corp wrote:met 1 auto ja, maar je kunt er maar 1 per keer rijden he? Wat nou als je er meer hebt en in allemaal af en toe een keer wilt rijden? Dan loopt 't aardig op niet? En prijs per km wordt dan helemaal dramatisch. Een euro per gereden km komt dan aardig in de buurt.

Nee, allemaal super eerlijk geregeld weer. Ik kan 1E per km betalen voor een auto waar ik de staat al gigantisch mee heb gespekt dmv investeringen in onderdelen, upgrades, torenhoge verz. premie met dito assur. bel. terwijl gasappie met zijn gerolde schijtbus maar een overhangsregeling moet krijgen omdat hij zo zielug is en anders zoveel moet betalen. Nee joh, tuurlijk niet...hij moet 3/4 jaar goedkoop kunnen kachelen met dat ding...een ander trekt de portemonnee wel weer.

Een eerlijkere regeling zou zijn geweest, 3/4 jaar rijden voor max 250E, 1/2 jaar voor 125 en 1/4 jaar voor nop. Ik wil helemaal geen 3/4 jaar rijden met 1 van mijn auto's maar moet op socialistische wijze wel weer delen in de kosten om anderen te ontzien!
maar corp hoeveel oldtimers heb je dan, ik heb 9 auto's waarvan er voor 3 volledig MRB betaald wordt, rest staat in de opslag / stalling en wordt af en toe is gebruikt.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by RobDodge »

69ElCamino wrote: Mijn voorstel: iedereen met een rijbewijs moet een basis bedrag wegenbelasting betalen, want in principe is iedereen met een rijbewijs een weggebruiker.
(ja, ik realiseer mij dat dat haaks staat op mijn voorgaande alinea over bezit vs verbruik. echter een rijbewijs is geen recht, maar een voorrecht en daarvoor mag betaald worden vind ik. Hopelijk ontmoedigd dat de mensen die een rijbewijs hebben, maar nooit rijden en zo een gevaar zijn op de weg.)
Betalen voor het in bezit hebben van een rijbewijs.. Heb jij ergens je fontenel gestoten ofzo?

En of Mijnheer Bashir jou mail gelezen heeft mag je hopen, die mail van hem is een auto reply.
Precies de zelfde mail kom ik overal tegen :D
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Reactie van Dhr Bashir en mijn reply daarop.

Post by camaro67 »

Betalen omdat je een rijbewijs heb, et mot nie gekker worden :lol:
Jij bent een goeie om in de kamer te komen :P

Gr.Joop
Post Reply