Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Locked
bigchevy
Posts: 715
Joined: Sun Aug 07, 2005 12:03 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by bigchevy »

Ton wrote:Dat gaan ze voor diesels echt niet doen.. Dan blijven die stink Mercedessen ook weer interessant..
die stink diesels ben je nog niet vanaf
de w115 met 2l diesel en de 240 gaan nu massaal naar de stad dat is sinds gisteren , super handel
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by sjak_brak »

bigchevy wrote:de w115 met 2l diesel
Die dingen zijn nog langzamer dan die bejaarden-brommobielen, goed voor de doorstroming :D
bigchevy
Posts: 715
Joined: Sun Aug 07, 2005 12:03 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by bigchevy »

bigchevy wrote:de w115 met 2l diesel
sjak_brak wrote:Die dingen zijn nog langzamer dan die bejaarden-brommobielen, goed voor de doorstroming :D
ja klopt super snel zijn ze hahahha gisteren en vandaag al 11 stuks ri stad hahaha
ze mogen ze wel kopen maar moeten legitimeren als ze wel van het platte land gaan :-)
imperial
Posts: 896
Joined: Wed Feb 04, 2004 12:25 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by imperial »

Net onderstaande Email ontvangen.

Geachte heer/mevrouw,



Hartelijk dank voor uw bericht.



Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!



Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van €120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.



Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.

LPG-motie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf

Dieselmotie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf



De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.



Fractievoorzitters:



D.Samsom@tweedekamer.nl; h.zijlstra@tweedekamer.nl; S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; C.vdStaaij@tweedekamer.nl; h.krol@tweedekamer.nl; b.vojik@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; e.roemer@tweedekamer.nl



Fractiewoordvoerders:



e.groot@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; P.omtzigt@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; c.schouten@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl



Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.



Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.



Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.



Met vriendelijke groet,



Farshad Bashir (Tweede Kamerlid / SP)

Volg mij op twitter: http://twitter.com/FarshadBashir
Knightwolf
Posts: 1569
Joined: Thu Mar 24, 2005 9:22 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Knightwolf »

Zoals ik het tot nu toe begrijp is dat de 'overgangsregeling' maar tijdelijk is. Ik ben van mening dat die er permanent hoort te zijn. Dus ook voor nieuwere auto's. Tussen 26 en 40 jaar kwarttarief, vanaf 40 jaar volledige vrijstelling. Altijd, voor elk bouwjaar.

Dus een auto uit bv
1989 krijgt in 2015 kwarttarief en in 2029 volledige vrijstelling
1995 krijgt in 2021 kwarttarief en in 2035 volledige vrijstelling
2005 krijgt in 2031 kwarttarief en in 2045 vollegige vrijstelling

Wat ze nu willen is alleen van 1973 tot 1987 de overgangsregeling laten gelden en daarna helemaal geen overgangsregeling meer. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.

En wat mij betreft geldt dat voor alle brandstoffen. Voor diesel en LPG evt derde of halftarief, maar zeker niet meer dan dat.
MadRat
Posts: 1596
Joined: Mon Apr 19, 2004 4:01 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by MadRat »

Velen van ons hebben een reactie gehad per email van SP kamerlid dhr. F. Bashir
Heel netjes van dhr. Bashir!

Maar verwacht hier NIET al te veel van..
Dagelijks worden tientallen moties ingediend in de kamer.
Het is niet meer en niet minder dat het het voorleggen van een discussiepunt.
Simpel gezegd: een officiële manier van je vinger opsteken in de klas en zeggen tegen je juf dat je het ergens niet mee eens bent.

Ik ben wel blij dat er toch nog mensen in de kamer zitten die opstaan en ingaan tegen de oneerlijke graai-plannen van Weekers en de rest van die liegende boevenbende..
Hopelijk kunnen ze iets bereiken..!!

Wat betekend een motie indienen precies?
Een motie is een formeel middel waarmee een lid van de 2e kamer een discussiepunt voor kan leggen aan de kamer.
Hiertoe dient de motie in stemming gebracht te worden op een vergadering.
Alle leden van de kamer kunnen een motie indienen.
Het kabinet zal over het algemeen geen moties indienen omdat het kabinet door middel van het amenderen van een vergaderagenda discussiepunten in stemming kan brengen.

Over het algemeen zal een motie een beleidsstandpunt en/of een vraag aan het kabinet bevatten.
Het staat de kamer echter vrij om iedere motie die haar goeddunkt die door het kabinet in stemming wordt gebracht aan te nemen.
Een motie krijgt echter pas betekenis als een meerderheid van de stemgerechtigden voor de motie stemt en de motie niet nietig is.

Moties worden schriftelijk ingediend.
In de Nederlandse vergadercultuur beginnen moties over het algemeen met gehoord de beraadslaging.
In het middenstuk wordt vaak een aantal punten opgesomd die de indiener(s) geconstateerd heeft (constaterende...) en/of in overweging heeft genomen (overwegende...).
Daarna volgt een verzoek aan het de regering.
Een motie eindigt met de woorden "en gaat over tot de orde van de dag."


-

Begrijp me goed, ik werk voor geen enkele politieke partij...
Natuurlijk hoop ik dat de ingediende moties hun doel bereiken en voor een eerlijke regeling zorgen zodat ALLE oldtimer rijders en liefhebbers hun auto's/motoren op een betaalbare manier kunnen blijven rijden.
Dus iedereen moet ZEKER van zich laten horen en emails sturen naar de emailadressen in de reactie van dhr. Bashir..!!
Last edited by MadRat on Sat Apr 27, 2013 9:53 am, edited 2 times in total.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Detroitsteel »

Slaat nergens op..? :o

Dat zijn dus auto's die momenteel van de mrb gevrijwaard zijn...
Alle auto's die volgens de oude regels de status nog niet heeft voor 01/01/'14 zijn de klos en zullen er nog jaren op moeten wachten...

Dus als die volgens de oude regeling pas mrb vrij wordt op 02/01/'14, your fucked :?

Zo simpel is het...
j-stingray=NR100!!
Posts: 3217
Joined: Wed Feb 04, 2004 4:18 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by j-stingray=NR100!! »

mn corvette is van 28-02-1973 die is toch al 40 jaar enne mn andere is van 03-1987 die is toch al 26 jaar
het moet toch gaan over autos vanaf 74 en 88 mbt 40 jaar en 26 jaar per 1-1-2014? dus die komen in de regelingen naar voren of mis ik iets?
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by capricelimburg »

j-stingray=NR100!! wrote:mn corvette is van 28-02-1973 die is toch al 40 jaar enne mn andere is van 03-1987 die is toch al 26 jaar
het moet toch gaan over autos vanaf 74 en 88 mbt 40 jaar en 26 jaar per 1-1-2014? dus die komen in de regelingen naar voren of mis ik iets?
Ja Corvette van 87 valt onder kwarttarief. Corvette van 1988 (die alleen voor echte kenners te onderscheiden is van eentje van 1987) betaalt tot 2028 de volle mep. Logica is weer ver te zoeken.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Corp »

kijk en in dat schuitje zit ik dus, zelfde met camaro of firebird, 86/87... exact hetzelfde. Lekker dan!
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Thompson »

Is het overigens zo dat er ook naar maanden gekeken wordt of enkel bouwjaar?
Is 1974 dus sowieso volledig belasting vrij, of niet?
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by franky »

Thompson wrote:Is het overigens zo dat er ook naar maanden gekeken wordt of enkel bouwjaar?
Is 1974 dus sowieso volledig belasting vrij, of niet?
gaat altijd op jaar-maand-dag

dus auto met eerste toelating van 31-12-1974 zal pas op 01-01-2015 mrb vrij zijn.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Thompson »

Datum eerste toelating 28-02-1974

Vraag me af hoe het dan in mijn geval met wegenbelasting zit. 1 kwartaal volle mep en daarna vrij? :?
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by franky »

Thompson wrote:Datum eerste toelating 28-02-1974

Vraag me af hoe het dan in mijn geval met wegenbelasting zit. 1 kwartaal volle mep en daarna vrij? :?
ja en als 2014 een schrikkeljaar is betaal je een dag extra :lol:
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by roadrage david »

Een 88 camaro of corvette of iedere andere Yank is in 87 gebouwd!!!!!!. in nederland word het type geregiestreerd niet het bouwjaar. het bouwjaar staat toch in de koplampen ecetera. dus een 88 usa model is in 87 gebouwd.....
Locked