Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Locked
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Corp »

sjak_brak wrote:wist niet dat een wagen op gebakken lucht kon rijden :D :D

alu hoedjes, ook hier!
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by darky83 »

In de brief staat :

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... timers.pdf

Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Met veel oldtimers wordt overigens in de winter niet gereden omdat dit slecht is voor de auto. Als het kwarttarief van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Het overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is). Men kan overigens naast het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te schorsen.
Wat ik lees als: je krijgt standaard het kwart tarief en je mag niet rijden in dec, jan, feb, doe je dat wel dan krijg je een boete (die waarschijnlijk flink hoog gaat worden), wil je toch meer rijden moet je dit aangeven en dan moet je normale wegenbelasting betalen. (kwart tarief = standaard, normaal = op aanvraag)
Last edited by darky83 on Thu Apr 25, 2013 2:10 pm, edited 1 time in total.
MadRat
Posts: 1596
Joined: Mon Apr 19, 2004 4:01 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by MadRat »

firebird400 wrote:Op autoweek staat het volgende:

Overgangsregeling voor benzine

Mocht het akkoord door de Tweede Kamer komen, geldt structureel dat oldtimers die na 31 december 2013 40 jaar of ouder zijn, vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen.


Dus dan betaal je voor een heel jaar 120,= euro plus 1 kwartaal de volle mep of nog een 120,= euro?
Dat is dan dus minimaal 240,= per jaar.

Bron:
http://www.autoweek.nl/nieuws/23180/akk ... ikt-update
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze de schorsingskosten ook flink omhoog gaan schroeven...... :x
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by darky83 »

MadRat wrote: Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze de schorsingskosten ook flink omhoog gaan schroeven...... :x

In die brief staat:
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Ik begrijp die zin alleen niet helemaal

Maar ik lees het als:
kwart tarief = 1 jaar, dus als je binnen het jaar dat je een kwart tarief hebt (120eu) een schorsing aanvraagt, dan krijg je een na heffing over dat gehele jaar voor de 'standaard' wegen belasting?
bigchevy
Posts: 715
Joined: Sun Aug 07, 2005 12:03 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by bigchevy »

ga gewoon op een pools kenteke rijden probleem ook opgelost best simpel :-)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Corp »

darky83 wrote:
Ik begrijp die zin alleen niet helemaal

Maar ik lees het als:
kwart tarief = 1 jaar, dus als je binnen het jaar dat je een kwart tarief hebt (120eu) een schorsing aanvraagt, dan krijg je een na heffing over dat gehele jaar voor de 'standaard' wegen belasting?

Volgens mij staat er, of je nu een deel van het jaar schorst of niet, je moet dat kwart dus het hele jaar betalen.
willem
Posts: 1244
Joined: Thu Feb 05, 2004 12:59 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by willem »

Ik begrijp deze zin niet:
---------
Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
----------

Dit betekent volgens mij dat er naast het kwarttarief een schorsingsregeling is, en als je het kwarttarief gebruikt zou je niet mogen schorsen? Maar schorsen is toch in de maanden december januari en februari verplicht?
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by darky83 »

willem wrote:Dit betekent volgens mij dat er naast het kwarttarief een schorsingsregeling is, en als je het kwarttarief gebruikt zou je niet mogen schorsen? Maar schorsen is toch in de maanden december januari en februari verplicht?
Ik lees het dus als zijnde dat je niet hoeft te schorsen, je mag hem enkel niet gebruiken.
Iets wat ik zelf prima vind, maar vind het een beetje raar (staat in de winter toch altijd stil)

Ben benieuwd hoe dit door de 2e kamer gaat komen.

Edit: Corp zijn verklaring lijkt me idd ook wel logisch
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Continental Kid »

darky83 wrote:Ben benieuwd hoe dit door de 2e kamer gaat komen.

Als dit besluit niet door de Kamer komt, gaat iedereen gewoon de volle mep betalen. Draagvlak heeft het kabinet niet nodig, want voor zo'n minderheidsgroepje bestaat er geen enkel gevaar voor electoraal verlies.

:|
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by themidnightcruiser »

Kan dus voorlopig weer even wegenbelastingvrij strepen trekken..
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Funk »

themidnightcruiser wrote:Kan dus voorlopig weer even wegenbelastingvrij strepen trekken..
Idd, beetje afkoeling van de aarde bewerkstelligen
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Remon. »

Om inderdaad weer terug te komen op de massale oplichtingspraktijken van overheden. Smerige kut praktijken.
firebird400
Posts: 411
Joined: Fri Jun 25, 2004 1:12 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by firebird400 »

sjak_brak wrote:Dus dan betaal je voor een heel jaar 120,= euro plus 1 kwartaal de volle mep of nog een 120,= euro?
Dat is dan dus minimaal 240,= per jaar.

Huh? Er staat dat de 3 maanden schorsen is een voorwaarde voor het kwarttarief. Dus als je dec-jan-feb niet schorst kom je niet in aanmerking voor kwarttarief, dus volle mep.
Dit is mij niet helemaal duidelijk, maar zo te lezen zijn er meer die dat niet duidelijk vinden.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Funk »

Remon. wrote:
Om inderdaad weer terug te komen op de massale oplichtingspraktijken van overheden. Smerige kut praktijken.
Idd, om een vriend van me (CM) even te citeren; je kunt alleen uitkiezen in wélk land je genaaid wilt worden..
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Remon. »

Funk wrote: Idd, om een vriend van me (CM) even te citeren; je kunt alleen uitkiezen in wélk land je genaaid wilt worden..
Haha :lol: True. Alhoewel volgens mij de gemiddelde Nederlander een rondje heeft in plaats van een Image
Locked