Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te brengen?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
69ElCamino
Posts: 353
Joined: Fri Jul 03, 2009 6:32 am

Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te brengen?

Post by 69ElCamino »

In mijn queeste naar een mooie gerestaureerde 69 El Camino, begint het nu zover te komen dat ik moet gaan oriënteren wat er met het chassis moet gebeuren.

Ik wil sowieso hem laten nalopen door een betrouwbaar bedrijf die mij kan vertellen of het chassis nog 100% goed is of niet en die het ook kan repareren indien nodig.

Dan is er nog de vraag; moet ik het chassis poedercoaten, of is er nog een andere goede oplossing, bijv. POR15? Of laten verzinken?

Wat ik wil ( of dat ook haalbaar is, is een van mijn vragen)
Allereerst moet ie kaal worden en Het uiteindelijke resultaat moet goed beschermen tegen roest (overal!) en het liefst een kleurtje kunnen hebben (midnight blue) en het moet beschermd kunnen worden door een steenslag beschermer zoals RX-10

Wat denken jullie en bovenal weten jullie een goed adres voor het chassis waar ik bovenstaande werkzaamheden kan laten doen?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by boyanka »

:) verzinken
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by Peter Pontiac »

2K chassislak :thumbs:

http://www.rmpaint.com/be-nl/product_of ... hite_hd#11

Ik heb de HD Chassismix gebruikt voor mijn achteras.
Last edited by Peter Pontiac on Mon Feb 18, 2013 11:37 pm, edited 2 times in total.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by SRB12 »

Ik lees met zeer veel interesse mee. Waarom 2k chassislak of waarom verzinken?
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by 68 Cougar »

Carpotech RX is best een mooi product, mits goed aangebracht.

Chassis zo goed mogelijk kaal maken.
Lichte roest is niet nadelig. Sterker nog: aan te bevelen.

Goed insmeren met RX-5. Dit hecht zich aan roest.

Laten drogen, en afwerken met een laag RX-10. :thumbsup:

Gr.,
Alexander.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by Corp »

al die knoeiproducten, dat kan niet op tegen goed stralen, scouperen en dan poedercoaten of spuiten.

Al die POR en whatever zooi gaat op den duur toch weer roesten, heb 't jarenlang gebruikt maar niet meer, ik poedercoat alles... niks beter dan dat (wel buitenkwaliteit met grondlaag)
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by Speedy18 »

Ik snap inderdaad ook niet dat er nog steeds mensen lopen te knoeien met met Por, Hammerite en andere smeerseltjes die je zgn zo over roest kunt zetten. Je zou toch zeggen dat ieder nadenkend mens begrijpt dat er niks beter is dan de roest compleet te verwijderen...

Mijn chassis is inderdaad ook geschopeerd en gepoederd daarna.
CM
Posts: 3247
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:01 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by CM »

of dubbellaags poedercoating. (1x epoxy, 1x polyester topcoat)
of scouperen/vlamverzinken en poedercoaten
of het beste, volbadverzinken en poedercoaten. dan zit het ook aan de binnenzijde.
Dit kan overigens nadelen hebben qua materiaalvervorming. ligt een beetje aan de spanning in het materiaal waar je onmogelijk achterkomt. is enigzins te voorkomen door te schoren maar dat wil niet met elke toepassing.

het laatste heb ik met mn eigen chassis gedaan en moest alleen de achterzijde iets bijtrekken, verder geen cruciale punten.

ipv poedercoaten kun je ook spuiten natuurlijk maar dat ligt eraan wat de toepassing is. show or go.
kruis
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2011 3:20 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by kruis »

volbad verzinken (thermisch) is het beste, zo heb je ook de binnenzijde behandeld.
je hebt wat meer poetswerk na verzinken ivm druppels zink.

nadeel is van geklonken crossmembers dat hij gruwlijk begint te kraken bij de eerste ritten, omdat de members altijd wat bewegen op de klinknagels, daarom heb ik bij mij alle crossmembers na het stralen afgelast, toen thermisch verzinkt, een maandje buiten gelegt om uit te gassen, epoxy primer poedercoat erop, en daarna polyesterpoeder toplaag.

je merkt ook dat na het aflassen je chassis aanzienlijk stijver is geworden.

ik wil niets anders meer, zo doe ik het ook met overige delen zoals ophanging en beugels.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by Speedy18 »

Na thermische verzinken moet je eigenlijk eerst matteren of licht opstralen voor je met poeder of natlak af kunt werken, omdat de zink niet de beste ondergrond is.

Bij mijn frame zaten geen holle ruimtes dus daar was schoperen de beste oplossing....
69ElCamino
Posts: 353
Joined: Fri Jul 03, 2009 6:32 am

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by 69ElCamino »

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik zat zelf te denken, in eerste instantie, aan: ontlakken, beitsen, Neutralisatiebad en dan KTL en poedercoaten. Dan moet het volgens mij niet meer kunnen roesten :)

Vraag is alleen dat ik geen zin heb dat mijn chassis na al dat, door de hitte van poedercoaten vervormd al lees ik nu dat het bij een temperatuur van 180 graden gebeurd en als mijn vrouw al taarten bakt in 220 en dat dunne bakblik niet hopeloos vervormd, dan zal het met dik chassis staal ook wel niet gebeuren ;)

En dan een laagje rx10 voor de steenslag bescherming..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by Corp »

Speedy18 wrote:Na thermische verzinken moet je eigenlijk eerst matteren of licht opstralen voor je met poeder of natlak af kunt werken, omdat de zink niet de beste ondergrond is.

Bij mijn frame zaten geen holle ruimtes dus daar was schoperen de beste oplossing....
of fosfateren
M.IJsseldijk
Posts: 537
Joined: Mon Dec 05, 2005 8:05 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by M.IJsseldijk »

Het nadeel van poedercoaten is dat als je een kleine beschadiging hebt (bijv. steenslag) er vocht oder kan kruipen.
Waarna het gaat roesten.
En dan brokkelen er hele stukken coating vanaf.
Bij steenslag op verf brokkelt het minder snel af.
Is mijn ervaring tenminste.

Ik zou hem laten stralen.
Daarna scooperen of verzinken.
En vervolgens in de chassiscoating laten spuiten.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by Corp »

niet als je een goede ondergrond hebt, dat is alleen zo met slechte kwaliteit poedercoating op een stuk wat bijvoorbeeld nog scale erop hebt zitten (zeer veel aftermarket spul heeft dat, gewoon zonder behandeling de coating erop)
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Chassis; checken, poedercoaten of anders en waar te bren

Post by JurgenS »

Heb vroeger ook altijd gedacht om mijn chassis the laten poedercoaten maar sinds de coater zelf zei omdat beter niet te doen vanwege de steenslag denk ik om het toch ook eerder in chassislak te zetten.
Post Reply