reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by Continental Kid »

Hier de link naar de vlijmscherpe FEHAC-analyse en ontmaskering van het PBL-rapport:

http://fehac.communicationmaster.nl/upl ... apport.pdf

Enjoy!

8)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by sjak_brak »

Mooi stuk.
desperado
Posts: 111
Joined: Wed Oct 19, 2011 12:57 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by desperado »

Eindelijk een stuk wat alles in gepaste taal samenvat. Zonder de emoties een wetenschappelijk rapport dat de vloer aanveegt met veel speerpunten van het PBL rapport.
vettemartin
Posts: 113
Joined: Tue Jun 24, 2008 7:13 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by vettemartin »

stuur maar door naar de televaag kunnen ze eens wat nuttigs drukken
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by erikgto »

Sterke en duidelijk opgestelde reaktie.

Één opmerking is wel opvallend;

Ze noemen de verhoogde uitstroom van oldtimer naar het buitenland of sloop.
Het is me idd opgevallen dat er de laatste tijd meer oldtimers verkocht zijn richting het buitenland dan binnen Nederland.

Hier in Limburg zie ik met name regelmatig classics naar Duitsland vertrekken.....


erik
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by rene74monte »

wat voor classics dan? ik neem aan de kleintjes anders is het volgens mij niet aantrekkelijk daar
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by Wilf »

Juist de mooiste klassiekers gaan naar Duitsland. Daar zeurt men niet over knaken. Ze hebben er ook een oldtimerkenteken.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by Jeroen_Sp »

En dat oldtimerkenteken kost iets van 190 euro per jaar aan wegenbelasting, ongeacht de auto en zijn gewicht.

Ik heb een neef in duitsland wonen en als hier de vrijstelling wordt afgeschaft gaat mijn lincoln op zijn naam. Dan maar met een duits kenteken rijden. Echter om het H kenteken te kunnen krijgen moet de auto helemaal origineel zijn en TUV klasse 2 gekeurd.
Volgens mij is een LPG installatie niet origineel en kan je daar wat problemen mee krijgen. Maar hoe dan ook het scheelt me heel veel geld om het zo te doen als hier alles wordt afgeschaft.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by Wilf »

Het is alleen verboden om in een buitenlandse auto te rijden in NL voor een NL ingezetene. Als je aangehouden wordt mag je dokken voor belastingontduiking en daarbij vergeleken zal de MRB een schijntje zijn...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by sjak_brak »

Jeroen_Sp wrote:Echter om het H kenteken te kunnen krijgen moet de auto helemaal origineel zijn en TUV klasse 2 gekeurd.
Volgens mij is een LPG installatie niet origineel en kan je daar wat problemen mee krijgen.
Een wagen hoeft niet 100% origineel te zijn, en een gasinstallatie icm H-kenteken is wel mogelijk. Maar er is veel willekeur bij de TUV over dit punt, en keurmeesters die hun eigen regels verzinnen.

Ik ken Duitse wagens met H-kenteken en gasinstallatie.

Sommige keurstations hanteren het uitgangspunt dat de modificatie qua techniek niet meer dan 10 jaar jonger mag zijn dan de auto. Dan zit je met impco-meuk op zich goed, want dat is jaren 50 techniek waar incidenteel nog een kleine wijziging op is geweest.

Aan de andere kant was er paar jaar geleden iemand van Duitse moparforum, die is aangehouden met zn Coronet. Heeft grote problemen gehad, auto inbeslag genomen, boetes etc, want was gemodificeerd voertuig (jawel, een Edelbrock carburateur, Mopar Performance kleppendeksels en een open luchtfilter, juist ja, levensgevaarlijk...). Hoe dat uiteindelijk is afgelopen heb ik niet meegekregen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by Jeroen_Sp »

Wilf wrote:Het is alleen verboden om in een buitenlandse auto te rijden in NL voor een NL ingezetene. Als je aangehouden wordt mag je dokken voor belastingontduiking en daarbij vergeleken zal de MRB een schijntje zijn...
Je kan alleen een naheffing BPM krijgen, welke er niet meer op mijn auto zit.

Laatst was er nog iemand op TV, een nederlander in een Fisker met buitenlands kenteken. Die hebben ze ook mooi kunnen laten gaan omdat ze geen boete konden geven. Er zit namelijk momenteel geen BPM en wegenbelasting op elektrische autos.
Daarnaast ontvangt u een naheffing van de motorrijtuigenbelasting voor de periode dat u de auto in Nederland heeft gebruikt en moet u alsnog het resterende bpm bedrag betalen.
Ik heb mijn auto dan net een weekend geleend van mijn Neef die vaak bij mij in Nederland op bezoek komt. Boete zou dan een paar tientjes zijn voor de ontduiking van de wegenbelasting.

Je moet gewoon creatief worden als ze dit soort dingen gaan invoeren, dat krijg je dan.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/6 ... teken.html
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by sjak_brak »

Jeroen_Sp wrote:Je moet gewoon creatief worden als ze dit soort dingen gaan invoeren, dat krijg je dan.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/6 ... teken.html
Dit lijkt me een betere optie:
Als u meer dan 50% van uw kilometers in het buitenland maakt – woon werkverkeer uitgezonderd – dan kunt u vrijstelling van bpm en motorrijtuigenbelasting aanvragen.
Maar misschien dat we beter een apart topic aan dit onderwerp kunnen wijden, dit staat wel erg ver van het Fehac-rapport, maar is wel interessante materie.

En daarnaast, er wordt vooralsnog helemaal niks ingevoerd.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by HarleyRob »

@Sjak: interessant! Ik maak meer dan 50% van mijn kilometers in het buitenland, aantoonbaar. Ik ga die optie checken. Ben het er mee eens dat dat wel een apart topic moet worden.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by sjak_brak »

nu.nl heeft ook lucght gehad van Fehac-rapport:
http://www.nu.nl/auto/3007818/oldtimerc ... juist.html
Jammer dat artikel wat summier is.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: reactie FEHAC op rapport Planbureau voor de Leefomgeving

Post by Texas Boy »

rene74monte wrote:wat voor classics dan? ik neem aan de kleintjes anders is het volgens mij niet aantrekkelijk daar

Nederland is vanwege de lage Belasting een doorvoer land voor klassiekers, veel wat voor België en Duitsland bestemd is komt in NL aan en gaat daarna door. Als je bij de grotere agenten kijkt zul je veel Mustangs zien, VW busjes, 911 etc, weinig blijft er in Nederland.
Post Reply