Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Heren,
Zoals sommige misschien wel weten ben ik student op de TU Delft, en heb me als gear head opgeofferd om een jaar lang team manager te zijn van het Forze waterstof raceteam. Ik doe het management samen met 8 andere studenten, totaal is het team 75 man sterk. Ons doel dit jaar is om een racewagen te ontwerpen gebaseerd op een Lotus 7, maar dan totaal vernieuwend; er zit namelijk een waterstof fuel cell systeem in die elektrische motoren aandrijft. Het doel is nu: 800 kg en 260 pk. 21 februari is het grootste deel van het technische ontwerp klaar en willen we dit presenteren aan het publiek. Ik wil dit graag met jullie delen, wie weet vind iemand het interessant om te zien hoe racewagens in de toekomst kunnen gaan rijden. Hoe uniek is dit project? Slechts één ander raceteam is op dit moment bezig met een racewagen met een fuel cell, zij gaan op Le Mans racen dit jaar als experimental. Ons doel is om op Zandvoort en Assen te racen tegen Lotus 7 racewagens (Caterham, Donkervoort etc). Ook willen we het ronderecord op de Nordschleife verbreken voor waterstof auto's!
Jullie zijn van harte uitgenodigd, de presentatie is op een donderdagavond 21 februari, op de TU Delft (Hoge flat EWI, Mekelweg 4). Meer info kunnen jullie vinden op http://www.forze-delft.nl
Oke oke, ik weet het, het is geen oude amerikaan... Maar die heb ik ook (Buick 455 cui ) ik realiseer me steeds meer dat we in de toekomst zéér innovatief moeten zijn om te blijven rijden en racen... De jeugd heeft de toekomst! Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie tegenover waterstof staan, een ander doel van het team is namelijk om het publiek voor te lichten en kromme geruchten de wereld uit te helpen.
Zoals sommige misschien wel weten ben ik student op de TU Delft, en heb me als gear head opgeofferd om een jaar lang team manager te zijn van het Forze waterstof raceteam. Ik doe het management samen met 8 andere studenten, totaal is het team 75 man sterk. Ons doel dit jaar is om een racewagen te ontwerpen gebaseerd op een Lotus 7, maar dan totaal vernieuwend; er zit namelijk een waterstof fuel cell systeem in die elektrische motoren aandrijft. Het doel is nu: 800 kg en 260 pk. 21 februari is het grootste deel van het technische ontwerp klaar en willen we dit presenteren aan het publiek. Ik wil dit graag met jullie delen, wie weet vind iemand het interessant om te zien hoe racewagens in de toekomst kunnen gaan rijden. Hoe uniek is dit project? Slechts één ander raceteam is op dit moment bezig met een racewagen met een fuel cell, zij gaan op Le Mans racen dit jaar als experimental. Ons doel is om op Zandvoort en Assen te racen tegen Lotus 7 racewagens (Caterham, Donkervoort etc). Ook willen we het ronderecord op de Nordschleife verbreken voor waterstof auto's!
Jullie zijn van harte uitgenodigd, de presentatie is op een donderdagavond 21 februari, op de TU Delft (Hoge flat EWI, Mekelweg 4). Meer info kunnen jullie vinden op http://www.forze-delft.nl
Oke oke, ik weet het, het is geen oude amerikaan... Maar die heb ik ook (Buick 455 cui ) ik realiseer me steeds meer dat we in de toekomst zéér innovatief moeten zijn om te blijven rijden en racen... De jeugd heeft de toekomst! Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie tegenover waterstof staan, een ander doel van het team is namelijk om het publiek voor te lichten en kromme geruchten de wereld uit te helpen.
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Ik ben benieuwd hoe die 455 het op waterstof zou doenHaakert wrote:Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie tegenover waterstof staan
Ik ken nog wel een mooie toepassing voor waterstof
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba
Sorry voor off-topic succes met je project, is best ambitieus
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Zou wel kunnen hoor, ombouwen op waterstof. Heeft BMW 10 jaar terug ook gedaan. 8)
Maarja, wij doen het dus heel anders, niet verbranden maar een elektrolytisch proces zodat we elektriciteit opwekken (zonder die tig bewegende onderdelen die je in een verbrandingsmotor nodig hebt).
Maarja, wij doen het dus heel anders, niet verbranden maar een elektrolytisch proces zodat we elektriciteit opwekken (zonder die tig bewegende onderdelen die je in een verbrandingsmotor nodig hebt).
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
leuk project.
maar een seven weegt max 550 kilo anders is het idee van de seven een beetje weg.
Collin chapman zij altijd " Ad lightnes"
Is de basis van een snelle auto zeker als jullie tegen andere sevens willen gaan rijden.
De nieuwe R600 caterham weegt ook maar +- 460kg en heeft 275pk. dat si dus 600pk per ton. komt de naam r600 vandaan.
maar een seven weegt max 550 kilo anders is het idee van de seven een beetje weg.
Collin chapman zij altijd " Ad lightnes"
Is de basis van een snelle auto zeker als jullie tegen andere sevens willen gaan rijden.
De nieuwe R600 caterham weegt ook maar +- 460kg en heeft 275pk. dat si dus 600pk per ton. komt de naam r600 vandaan.
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Je vroeg ook om meningen over waterstof, nou, hier de mijne:
Positief is dat waterstofbrandstofceltechniek lichter gemaakt kan worden dan de huidige batterijen wat betreft potentiële energie ten opzichte van gewicht. Ook is het natuurlijk makkelijker en sneller aangevuld dan een batterij die nog altijd relatief lang moet opladen (al komen de snellaadbatterijen ook steeds dichterbij).
Negatief sta ik niet tegenover de standaard nadelen waar veel mensen over denken zoals het explosiegevaar bij een aanrijding, want ik kan mij prima voorstellen dat dat afdoende beveiligd wordt.
Waar ik wel negatief over ben zijn de volgende punten:
1. Waterstof moet gemaakt worden en dit kost hoe dan ook meer energie dan het potentiëel oplevert, dat is een natuurkundig vaststaand feit, dat moet je erkennen. Er moet dus meer (alternatieve) energie gemaakt worden om water tot waterstof om te vormen, een vertaalslag die groter is dan het opladen van een batterij direct met (alternatieve) energie.
2. Water is een zeer schaars goed. Een zeer klein gedeelte van de watervoorraad is schoon en drinkbaar (minder dan 1%) en dat neemt as we speak alleen maar af door vervuiling en verzilting. Dat kleine procentje moeten we ook nog drinken en daar zullen in de nabije toekomst nog flinke oorlogen over gevoerd gaan worden. Om dat zeldzame goedje te gebruiken als brandstof, net zoals Ethanol gemaakt van maïs, vind ik simpelweg onethisch.
3. Waterstof is zó licht dat het onze dampkring makkelijk verlaten kan. Ofwel: hoe meer water we omzetten tot waterstof, hoe minder water er op de planeet overblijft (bij het maak-, vul- en gebruiksproces zal er altijd lekkage zijn). Ergo: iets wat zeldzaam is maken we steeds zeldzamer. Zo gaan we de kant van die rode zusterplaneet van ons uit. Moeten we niet willen. Ja, dit is iets gechargeerd maar vergeet niet hoeveel mensen er straks gebruik van willen maken en hoeveel miljarden liters olie we er nu al doorheen stoken per jaar; als je het dan gaat omrekenen gaat het toch echt meetellen.
Deze drie punten doen mij totaal niet geloven in de toekomst van waterstof. Het is een hype uit de jaren negentig, we zouden nu al lang en breed overgestapt zijn volgend Chriet en de zijnen. Gelukkig niet, zou ik zo zeggen, en gelukkig zal dat ook nooit gebeuren. Waterstof zal altijd 'the outer fringe' blijven, leuk studentenvoer.
Positief is dat waterstofbrandstofceltechniek lichter gemaakt kan worden dan de huidige batterijen wat betreft potentiële energie ten opzichte van gewicht. Ook is het natuurlijk makkelijker en sneller aangevuld dan een batterij die nog altijd relatief lang moet opladen (al komen de snellaadbatterijen ook steeds dichterbij).
Negatief sta ik niet tegenover de standaard nadelen waar veel mensen over denken zoals het explosiegevaar bij een aanrijding, want ik kan mij prima voorstellen dat dat afdoende beveiligd wordt.
Waar ik wel negatief over ben zijn de volgende punten:
1. Waterstof moet gemaakt worden en dit kost hoe dan ook meer energie dan het potentiëel oplevert, dat is een natuurkundig vaststaand feit, dat moet je erkennen. Er moet dus meer (alternatieve) energie gemaakt worden om water tot waterstof om te vormen, een vertaalslag die groter is dan het opladen van een batterij direct met (alternatieve) energie.
2. Water is een zeer schaars goed. Een zeer klein gedeelte van de watervoorraad is schoon en drinkbaar (minder dan 1%) en dat neemt as we speak alleen maar af door vervuiling en verzilting. Dat kleine procentje moeten we ook nog drinken en daar zullen in de nabije toekomst nog flinke oorlogen over gevoerd gaan worden. Om dat zeldzame goedje te gebruiken als brandstof, net zoals Ethanol gemaakt van maïs, vind ik simpelweg onethisch.
3. Waterstof is zó licht dat het onze dampkring makkelijk verlaten kan. Ofwel: hoe meer water we omzetten tot waterstof, hoe minder water er op de planeet overblijft (bij het maak-, vul- en gebruiksproces zal er altijd lekkage zijn). Ergo: iets wat zeldzaam is maken we steeds zeldzamer. Zo gaan we de kant van die rode zusterplaneet van ons uit. Moeten we niet willen. Ja, dit is iets gechargeerd maar vergeet niet hoeveel mensen er straks gebruik van willen maken en hoeveel miljarden liters olie we er nu al doorheen stoken per jaar; als je het dan gaat omrekenen gaat het toch echt meetellen.
Deze drie punten doen mij totaal niet geloven in de toekomst van waterstof. Het is een hype uit de jaren negentig, we zouden nu al lang en breed overgestapt zijn volgend Chriet en de zijnen. Gelukkig niet, zou ik zo zeggen, en gelukkig zal dat ook nooit gebeuren. Waterstof zal altijd 'the outer fringe' blijven, leuk studentenvoer.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Leuk project.
Kom zeker wel ff kijken die avond.
Wilf, wees gerust... Mijn hok rijdt op LPG en als je ziet hoeveel water er uit de uitlaat komt dan is dat verre van schaars te noemen
Kom zeker wel ff kijken die avond.
Wilf, wees gerust... Mijn hok rijdt op LPG en als je ziet hoeveel water er uit de uitlaat komt dan is dat verre van schaars te noemen
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Ik hou maar van één soort schaarste, maar dat heeft met vrouwen en kledij te maken.
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
leuk, maar heb je ook foto's van de buick?
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Boyanka; staat vast ergens in de projecten pagina. Zoek maar op Buick Centurion 1972 .
Wilf; waterstof kan je ook maken als je vies niet drinkbaar water zuivert. Ook kan je het opvangen als restproduct (in de botlek) of reformen uit aardgas. Het hele proces is iets minder efficiënt als het in een batterij opslaan, maar het voordeel is dan weer dat je op deze manier hele grote overschotten in de 'grid' kan opvangen door het om te zetten in waterstof. Er worden bijv. op dit moment windmolens uitgezet als er een energie overschot is, dat is ronduit zonde. Accu's hebben als groot nadeel het enorme gewicht, lithium (wat opraakt in de toekomst) en bepaald goed is een accu niet voor het milieu, laat staan als je accu pakket in de fik gaat in de auto; dit valt niet te blussen. Wel is het zo dat een combinatie in de toekomst van een auto met een redelijk kleine fuel cell die het accu pakket oplaad een hele goede oplossing is. Zo reduceer je de kosten van het fuel cell systeem en de grootte van je accupakket.
Een ander puntje is; stel iedereen rijd op accu's, dan moet het elektriciteitsnet tot aan de deur worden verdubbeld in capaciteit, dit is een flinke klus! De bouw van waterstof tankstations die worden voorzien van gas door pijpleidingen is een stukje goedkoper volgens onderzoek. Geen harde conclusie wat er dus beter is, dat zal de toekomst uitwijzen maar wij verwachten een combinatie van beide. Nu zijn er immers ook 6 soorten benzine te tanken als het niet meer is...
Wilf; waterstof kan je ook maken als je vies niet drinkbaar water zuivert. Ook kan je het opvangen als restproduct (in de botlek) of reformen uit aardgas. Het hele proces is iets minder efficiënt als het in een batterij opslaan, maar het voordeel is dan weer dat je op deze manier hele grote overschotten in de 'grid' kan opvangen door het om te zetten in waterstof. Er worden bijv. op dit moment windmolens uitgezet als er een energie overschot is, dat is ronduit zonde. Accu's hebben als groot nadeel het enorme gewicht, lithium (wat opraakt in de toekomst) en bepaald goed is een accu niet voor het milieu, laat staan als je accu pakket in de fik gaat in de auto; dit valt niet te blussen. Wel is het zo dat een combinatie in de toekomst van een auto met een redelijk kleine fuel cell die het accu pakket oplaad een hele goede oplossing is. Zo reduceer je de kosten van het fuel cell systeem en de grootte van je accupakket.
Een ander puntje is; stel iedereen rijd op accu's, dan moet het elektriciteitsnet tot aan de deur worden verdubbeld in capaciteit, dit is een flinke klus! De bouw van waterstof tankstations die worden voorzien van gas door pijpleidingen is een stukje goedkoper volgens onderzoek. Geen harde conclusie wat er dus beter is, dat zal de toekomst uitwijzen maar wij verwachten een combinatie van beide. Nu zijn er immers ook 6 soorten benzine te tanken als het niet meer is...
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Nou, dat wordt ook steeds minder... Probeer nog maar eens 98 te tanken, zie je niet veel meer En 95 zonder Ethanol... Huidige benzines zijn voor onze oude wagens namelijk zeer corrosief (tast pakkingen en leidingen aan, met verstoppingen, lekkage en motorschade tot mogelijk gevolg)...
Maar goed, je punten qua batterijen kloppen ook inderdaad, ook dat wordt schaars, zoals zowat alles (voedsel, water, grondstoffen voor computers en mobieltjes etc. etc.).
De toekomst is: minder mensen. Dan komt alles goed.
Maar goed, je punten qua batterijen kloppen ook inderdaad, ook dat wordt schaars, zoals zowat alles (voedsel, water, grondstoffen voor computers en mobieltjes etc. etc.).
De toekomst is: minder mensen. Dan komt alles goed.
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
tof project.
is dat nog niet eerder gebeurd met een hydrogen/fuelcell?
heb een aantal keer in deze mogen rijden en dat beviel me prima.
zal er wel niet van komen de presentatie bij te wonen, maar zou leuk zijn om te kunnen volgen ergens.
is dat nog niet eerder gebeurd met een hydrogen/fuelcell?
heb een aantal keer in deze mogen rijden en dat beviel me prima.
zal er wel niet van komen de presentatie bij te wonen, maar zou leuk zijn om te kunnen volgen ergens.
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
ik hoor wel wanneer je de kwartmijl tijden wilt weten
M@ik
M@ik
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
:arrow:Wilf wrote:
2. Water is een zeer schaars goed. {knip} Om dat zeldzame goedje te gebruiken als brandstof, net zoals Ethanol gemaakt van maïs, vind ik simpelweg onethisch.
Re: Ontwerp presentatie waterstof racewagen
Mijn exacte gedachten.
Als ik het goed begrepen heb bestaat het aardoppervlak toch voor zo'n 80% uit water...?
Gr.,
Alexander.
Als ik het goed begrepen heb bestaat het aardoppervlak toch voor zo'n 80% uit water...?
Gr.,
Alexander.