Corp wrote:wat is dat voor een arbitrair jaartal, 85?? Wie zegt dat er daarna niets interessants meer gemaakt is?
Dat is ook helemaal niet aan de orde. Op die manier zal er nooit een eind komen aan de discussie. Als ze maar een streep trekken die ook voor een langere periode kan gelden. En dat dit niet iedereen zint is wel logisch en niet te voorkomen.
Ik zeg nog steeds optrekken naar 30-35 jaar. Ben je van het PROBLEEM af -> de meeste daily's en diesels.
En de rest laten zoals het is. Dan zijn er nog een handjevol daily drivers over die dit waarschijnlijk niet doen omdat het zo lekker goedkoop is.. Hiervoor misschien invoeren dat dagelijkse auto verplicht is om in aanmerking te komen voor mrb-vrije oldtimer.
Grens naar 30 of 35 schuif je het probleem alleen maar een paar jaar vooruit. Er zijn overigens prima Mercedes diesels te koop die nu al 35 jaar zijn, W123 is er al vanaf 1976.
Als je het dagelijks gebruik aan wil pakken is de enige echte oplossing gebruiksbeperkende maatregelen. Max aantal dagen/kilometers/verplichte 1e auto etc etc, of de financiele prikkel weghalen door de vrijstelling te laten vervallen, of de MRB helemaal af te schaffen en de opbrengsten anders te innen (door accijnzen etc).
Gezien de haast die het allemaal lijkt te hebben, zal het wel iets worden dat simpel en snel in te voeren is. Dus geen KM kastje, het wordt waarschijnlijk de strippenkaart of alsnog de vrijstelling afschaffen.
@HarleyRob
Ik bedoelde gewoon benzine/lpg auto's. CO2 uitstoot van een auto is sterk afhankelijk van het verbruik (immers wordt iedere brandstof omgezet in hoofdzakelijk water + CO2)
ja echt waar, maarja er moet wel wat gaan gebeuren, al denk ik dat de meeste hum kop in het zand steken en daarna WEL klagen dat ze belasting moeten betalen
neem een voorbeeld aan fransen, best raar volk, maar als ze geknipt en geschoren worden door de overheid dan weten ze hun mondje tenminste wel te roeren..... en met succes ook nog
gerrutcamaro wrote:ik dat toch geen succes noemen gezien de conditie van frankrijk
37-urige werkweek, veel sterkere invloed van de bonden dan hier, beter justitieel apparaat, beter belastingstelsel, beter prijzen (in het algemeen dan toch), betere wijn (slechtere auto's, dat dan weer wel).
Long story short: ik denk dat ''ze'' het daar in Frankrijk op dit moment beter voor elkaar hebben dan wij hier. De Fransen gaan straks nog een graai uit de IMF-pot doen, en tegen de tijd dat de brave Hollanders dat ook willen doen is de schatkist leeg.
gerrutcamaro wrote:'beter' noemt ie dat, het meeste wat je opnoemt vind ik niet 'beter' en zal uiteindelijk frankrijk de das om doen
socialisten, yuck
Don't think so. Frankrijk zal nog profiteren van de Europese regels, tegen de tijd dat NL dat wil doen is het te laat. Wie doet het dan beter? Maar goed, ik val in herhaling......
oldsv8diesel wrote:ja echt waar, maarja er moet wel wat gaan gebeuren, al denk ik dat de meeste hum kop in het zand steken en daarna WEL klagen dat ze belasting moeten betalen
neem een voorbeeld aan fransen, best raar volk, maar als ze geknipt en geschoren worden door de overheid dan weten ze hun mondje tenminste wel te roeren..... en met succes ook nog
dat zeg ik vanaf het begin maar dan wordt er hier op het forum geroepen mag nie blablabla enz
en wat mij betreft mogen die straks rustig wat meer betalen
stelling 1: wijziging mrb op oldtimers is asociaal en slecht voor de economie, dus de overheid werkt verhuftering en ergere crisis in de hand.
stelling 2:wijziging mrb is niet beter voor het milieu
stelling 3:wijziging mrb verkleint aantal klassiekers dus minder verzekering en minder rij-kms dus minder brandstof- inkomsten voor de overheid
oplossing 1: mrb vrijstelling oldtimers behouden
oplossing 2: promoot elektrische autos en milieuvriendelijk energie opwekken
en oldtimers op lpg
oplossing 3: mrb vrijstelling oldtimers behouden
Om hobby-eigenaren te herkennen is heel eenvoudig, deze hebben naast hun oldtimer een daily auto waarvoor ze al wegenbelasting betalen. Alle anderen betalen voor 1 voertuig wegenbelasting conform huidige maatstaven en de rest is wegenbelasting vrij.