Strippenkaart Oldtimers.........

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by thunderbuick »

boyanka wrote::) ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zich zo druk maakt, en gaat toch om de grote vervuilers? Diesels.
Ik heb gelukkig geen diesel.
Dat willen ze ons laten geloven om ons ongestraft te kunnen bestelen ja.
Nee, het gaat om geld bij ons wegharken voor andere doeleinden.
Geld word het milieu niet gezonder van denk je wel?
En zeker niet als die inkomsten daar helemaal niet voor gebruikt worden.

Even wat oude berichten/uitspraken van eind vorig jaar voor alle duidelijkheid want het schijnt maar moeilijk duidelijk te worden hoe het balletje rolt.

Beginnen we met Van Veldhoven (D66):
33 400 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2013
Nr. 30 MOTIE VAN HET LID VAN VELDHOVEN

Voorgesteld 22 november 2012

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat oldtimers vanuit milieuoverwegingen per 2014 onder de motorrijtuigenbelasting vallen;

constaterende dat de regering daarop echter een uitzondering wil maken voor auto's die nauwelijks de weg opgaan;

verzoekt de regering, deze regeling zorgvuldig vorm te geven, om te grote derving van inkomsten voor de staatskas en misbruik te voorkomen;

verzoekt de regering tevens, bij het uitwerken van de regeling af te zien van een leeftijdsgrens voor voertuigen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Veldhoven
Groot (PvdA):

Mevrouw Schouten weet uit het verleden dat ook wij sympathiek staan tegenover verlaging van de btw in de bouw, maar ik vraag mij af hoe het amendement gedekt is. Die dekking lijkt de oldtimermaatregel te zijn, die ook al in het regeerakkoord staat.
Wilma Mansveld (PvdA):

De motie op stuk nr. 30 (33400-XIII) gaat over de oldtimers. De regering wordt verzocht de regeling zorgvuldig vorm te geven om grote derving van inkomsten voor de staatskas en misbruik te voorkomen en om bij het uitwerken van de regeling af te zien van een leeftijdsgrens voor voertuigen.
Berichten van ein vorig jaar maar het geeft wel aan waar het om gaat.
Duss, allemaal wat harder werken want anderen leven op te grote voet en hebben ons geld nodig.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by HarleyRob »

En zo is het maar net Thunder! +1

Ik heb van thuis uit altijd geleerd om mijn eigen broek op te houden, en doe dat nog steeds. Ik sta niet met mijn hand omhoog, maar werk hard voor mijn centen. Ik geloof trouwens dat dat voor iedereen hier op dit forum geldt. Dan is het erg zuur om te lezen dat oldtimerbezitters nu de BTWverlaging in de bouwsector gaan financieren...... Hoe komen ze er bij???????
desperado
Posts: 111
Joined: Wed Oct 19, 2011 12:57 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by desperado »

Ik begrijp nog niet helemaal de verwerking van die 25 dagen... Als je vier oldtimers hebt mag je iedere oldtimer 25 dagen rijden? Of mag je als houder 25 dagen een oldtimer rijden? Ik schrijf het met een achterliggende gedachte:
Stel dat je van 1 januari tot 26 januari je oldtimer rijdt en je verkoopt hem aan iemand anders. Mag deze er dan 25 dagen mee rijden? En wat gebeurt er als je deze terugkoopt? Mag je dan bij wijze op ~1 maart weer 25 dagen rijden?!

Het lijkt me dat elke registratie geldt voor een tijdvak van 12 maanden, en niet per kalenderjaar want ik kan op elk moment beginnen met een oldtimerhobby natuurlijk. Op kenteken 25 dagen is daardoor niet eerlijk (hoewel ze zich daar vast niet druk over maken)


Wat let ons een systeem te bedenken waarin we op basis van taxatiewaarde de kentekens overschrijven op elkaars naam, zodat we de auto slechts een maal per jaar op onze naam hebben? Verzekering kun je houden op je eigen naam.

Hier is vast wel iets voor te bedenken in verenigingsverband toch?
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by Crash »

desperado wrote:Ik begrijp nog niet helemaal de verwerking van die 25 dagen... Als je vier oldtimers hebt mag je iedere oldtimer 25 dagen rijden? Of mag je als houder 25 dagen een oldtimer rijden? Ik schrijf het met een achterliggende gedachte:
Stel dat je van 1 januari tot 26 januari je oldtimer rijdt en je verkoopt hem aan iemand anders. Mag deze er dan 25 dagen mee rijden? En wat gebeurt er als je deze terugkoopt? Mag je dan bij wijze op ~1 maart weer 25 dagen rijden?!

Het lijkt me dat elke registratie geldt voor een tijdvak van 12 maanden, en niet per kalenderjaar want ik kan op elk moment beginnen met een oldtimerhobby natuurlijk. Op kenteken 25 dagen is daardoor niet eerlijk (hoewel ze zich daar vast niet druk over maken)


Wat let ons een systeem te bedenken waarin we op basis van taxatiewaarde de kentekens overschrijven op elkaars naam, zodat we de auto slechts een maal per jaar op onze naam hebben? Verzekering kun je houden op je eigen naam.

Hier is vast wel iets voor te bedenken in verenigingsverband toch?
Das een goeie voor die 2 tientjes schrijf ik hem ff over naar een familielid voor 1 dag en dan weer terug en kan ik ik weer een paar daagjes karren :D
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by mercury1970 »

Precies daarom wordt het geen strippenkaart; veel te fraudegevoelig !!! :D
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by capricelimburg »

boyanka wrote::) ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zich zo druk maakt, en gaat toch om de grote vervuilers? Diesels.
Ik heb gelukkig geen diesel.
Denk niet dat de vrijstelling te handhaven is door nu de diesels voor de trein te flikkeren. Kwestie van tijd voordat men in Den Haag weer een keer centen nodig heeft en de volgende stok pakt om de klassiekerrijder te slaan, en die stok heet CO2.

Als je naar de CO2 uitstoot per km kijkt, denk ik dat een Golf 1.6D die 1 op 18 rijdt minder vervuilend is dan een fullsize big block amerikaan met 1 op 4. Oude diesels roeten wat, dat is meer zichtbaar maar CO2 zie je niet.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by HarleyRob »

@caprice: het gaat om de macht van het getal. Hoeveel Golfjes D rijden er rond, in vergelijking tot het aantal big block diesels?
bigchevy
Posts: 715
Joined: Sun Aug 07, 2005 12:03 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by bigchevy »

HarleyRob wrote:@caprice: het gaat om de macht van het getal. Hoeveel Golfjes D rijden er rond, in vergelijking tot het aantal big block diesels?
hij bedoelt denk meer die stinkende benzine hokken

en het ligt echt niet aan die diesels het ligt gewoon aan de graai hebzucht
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by Wilf »

Als het echt om het milieu zou gaan: alles wat minder zuinig is dan 1 op 10 de shredder in. :D
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by HarleyRob »

@bigchevy: zelfs dan gaat de vergelijking nog op.....
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by oldsv8diesel »

hoeveel procent oldtimers rijden er rond? 1%, 2%? waar de neuk gaat het allemaal over :lol: de beste manier is altijd nog om de wegenbelasting in de brandstof te steken.....pak je meteen onze poolse mede collega's in de bouw mee aan, die karren rustig gratis rond op ons wegen net, terwijl ze de bouwsector platleggen.......

maarja, dan krijg je de volgende vraag natuurlijk, WAAROM is onze benzine 2x zo duur dan in frankrijk???? daar zit de belasting al in de brandstof! net als in duitsland waar al een groooooot deel in de brandstof zit...... denk niet dat de overheid op de brandstof-prijs-discussie zit te wachten haha :)


grens naar 30 jaar trekken, en geen nieuwe erbij vanaf een bepaalde datum, ohwnee wacht dat hadden ze al een keer zo gedaan, 1986 en alles wat nieuwer word dat gaat niet meer vrij worden.....en nu is het weet tot 1990.....trek een punt, streep of hoe je t wil noemen en trek de grens naar 30 jaar en ouder, en vanaf? bouwjaar 1985 en nieuwer word er niks meer
belasting vrij, dat betekend, geen nieuwe import van verstoten duitse wagens, oltimer rijdend nederland is blij en er zullen geen mega-den-haag-platleggingen komen :)

en uiteraard een daily erbij die gewoon in de belasting regeling valt



is dit wat zo?
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by oldsv8diesel »

ohwja nog 1 ding, nederlanders zijn bukkers!!! ze nemen alles, waarschijnlijk zijn er bij de eerste de beste protest actie maar 100 wagens ofzo, dan is het meteen maar klaar ook :lol:

ik zou er een vrije dag of zelfs een week voor nemen om een protest actie te voeren
ik zou zeker zorgen dat al mijn oltimers mee gaan, ik heb er 7, en ken genoeg mensen die er zin in hebben om in mijn wagens te rijden
ik zou ook volhouden!

hoe zit dat hier eigenlijk?
bigchevy
Posts: 715
Joined: Sun Aug 07, 2005 12:03 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by bigchevy »

oldsv8diesel wrote:ohwja nog 1 ding, nederlanders zijn bukkers!!! ze nemen alles, waarschijnlijk zijn er bij de eerste de beste protest actie maar 100 wagens ofzo, dan is het meteen maar klaar ook :lol:

ik zou er een vrije dag of zelfs een week voor nemen om een protest actie te voeren
ik zou zeker zorgen dat al mijn oltimers mee gaan, ik heb er 7, en ken genoeg mensen die er zin in hebben om in mijn wagens te rijden
ik zou ook volhouden!

hoe zit dat hier eigenlijk?
zo denk ik er ook over
:thumbs:
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by oldsv8diesel »

das mooi, staan we al met 2 man, ohwja donderbuick ook wel denk ik

ik hoop gewoon dat we met zn allen even ertegenaan gaan, en niet zo lafjes op zn nederlands.....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Strippenkaart Oldtimers.........

Post by Corp »

oldsv8diesel wrote:hoeveel procent oldtimers rijden er rond? 1%, 2%? waar de neuk gaat het allemaal over :lol: de beste manier is altijd nog om de wegenbelasting in de brandstof te steken.....pak je meteen onze poolse mede collega's in de bouw mee aan, die karren rustig gratis rond op ons wegen net, terwijl ze de bouwsector platleggen.......

maarja, dan krijg je de volgende vraag natuurlijk, WAAROM is onze benzine 2x zo duur dan in frankrijk???? daar zit de belasting al in de brandstof! net als in duitsland waar al een groooooot deel in de brandstof zit...... denk niet dat de overheid op de brandstof-prijs-discussie zit te wachten haha :)


grens naar 30 jaar trekken, en geen nieuwe erbij vanaf een bepaalde datum, ohwnee wacht dat hadden ze al een keer zo gedaan, 1986 en alles wat nieuwer word dat gaat niet meer vrij worden.....en nu is het weet tot 1990.....trek een punt, streep of hoe je t wil noemen en trek de grens naar 30 jaar en ouder, en vanaf? bouwjaar 1985 en nieuwer word er niks meer
belasting vrij, dat betekend, geen nieuwe import van verstoten duitse wagens, oltimer rijdend nederland is blij en er zullen geen mega-den-haag-platleggingen komen :)

en uiteraard een daily erbij die gewoon in de belasting regeling valt



is dit wat zo?
wat is dat voor een arbitrair jaartal, 85?? Wie zegt dat er daarna niets interessants meer gemaakt is?
Post Reply