1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldtimers

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by rene74monte »

tja , en dan heb je nog die idiote term"youngtimer" wat een bak onzin zeg
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by Texas Boy »

United States legal definition
Legally, most states have time-based rules for the definition of "classic" for purposes such as antique vehicle registration; for example, Most states define it as "A motor vehicle, but not a reproduction thereof, manufactured at least 20 years prior to the current year which has been maintained in or restored to a condition which is substantially in conformity with manufacturer specifications and appearance."
Despite this, at many American classic car shows, automobiles typically range from the thirties to sixties. Examples of cars at such shows include the Chevrolet Bel-Air, Ford T-Bucket, Dodge Charger, Chevrolet Deuce Coupe, and 1949 Ford. Meanwhile, the Concours D'Elegance car shows feature prestigious automobiles such as the Cadillac V16 or pre-1940 Rolls-Royce models. "Classic" cars at these shows seldom go beyond 1972. Any cars from 1973 onward are defined as "modern customs", "exotics", or "collectibles". For interest, cars such as the AMC Gremlin or Ford Pinto may be exhibited.[citation needed]

Americans are divided on the exact era in which a "classic car" can be identified. Many Americans divide automobiles by separate eras: horseless carriages (19th century experimental automobiles such as the Daimler Motor Carriage), antique cars (brass era cars such as the Ford Model T), and classic cars (typically 1930s cars such as the Cord 812 through the end of the muscle car period in the 1970s – a majority use the 1972 model year as the cutoff). The late seventies are disputed as being "classics", as the oil crisis of 1973 brought several now-infamous cars such as the Ford Pinto and AMC Gremlin. The 1980s are often viewed as the early modern period due to the rise of Japanese automakers such as Toyota and Nissan.
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by M@ikel »

zolang we in ieder geval dat concours d'élegance maar krijgen, liefst als bedankje aan de kamer , want het lijkt me hoe dan ook een geweldig gezicht.

M@ik
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by rene74monte »

M@ikel wrote:zolang we in ieder geval dat concours d'élegance maar krijgen, liefst als bedankje aan de kamer , want het lijkt me hoe dan ook een geweldig gezicht.

M@ik
daar heb je helemaal gelijk in , mooi gezegd :thumbs:
caddy
Posts: 1370
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:12 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by caddy »

totaal mee eens , 25 jaar is geen oldtimer maar gewoon een oude auto[/quote]



Je vergeet dat veel van die gewone oude auto de status oldtimer nooit gaan halen als je die onevenredig blijft belasten.
Jouw oldtimer is ook eens een gewone oude auto geweest!
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by thunderbuick »

Er moeten ook niet veel gewone auto's overblijven.
Rijdt er in de toekomst ook nog wat zeldzaams rond ipv 1500 mb's en een handvol andere merken :thumbs:
Het spul wat de moeite waard is overleeft die jaartjes wel ergens in een hok, die zijn er nu toch ook ondanks de mrb waar ze mee te maken hadden?
caddy
Posts: 1370
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:12 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by caddy »

thunderbuick wrote:Er moeten ook niet veel gewone auto's overblijven.
Rijdt er in de toekomst ook nog wat zeldzaams rond ipv 1500 mb's en een handvol andere merken :thumbs:
Het spul wat de moeite waard is overleeft die jaartjes wel ergens in een hok, die zijn er nu toch ook ondanks de mrb waar ze mee te maken hadden?

Ja, dat is deels waar, maar door het systeem zoals dat nu geldt verdwijnen de Buick Park Avenues, Caprice Classics, Lincoln towncars enz. nog steeds op de sloop, welke in veler ogen misschien maar oude auto's zijn maar ik hou er wel van.
De belastingdruk op zware auto's is gewoon veel te hoog, een Astra overleeft zo'n periode misschien nog wel maar zal struikelen over de aanwezige elektronica. De Mercedessen waar iedereen zo op afgeeft zullen binnen 10 jaar nagenoeg allemaal verdwenen zijn.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by HarleyRob »

thunderbuick wrote:Er moeten ook niet veel gewone auto's overblijven.
Rijdt er in de toekomst ook nog wat zeldzaams rond ipv 1500 mb's en een handvol andere merken :thumbs:
Het spul wat de moeite waard is overleeft die jaartjes wel ergens in een hok, die zijn er nu toch ook ondanks de mrb waar ze mee te maken hadden?
Wat jij mooi vindt, vind ik misschien niet mooi. Allemaal emotie, kun je niet vertalen in een belastingmaatregel.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by HarleyRob »

Tip voor organisatie: MAG is ook bezig met initiatieven. Wellicht samenvoegen, grotere impact?
Knightwolf
Posts: 1569
Joined: Thu Mar 24, 2005 9:22 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by Knightwolf »

caddy wrote: De Mercedessen waar iedereen zo op afgeeft zullen binnen 10 jaar nagenoeg allemaal verdwenen zijn.
Dat is wat ik ook stel en waarom er eigenlijk niks aan die hele vrijstellingsregel (behalve dat ik op zich wel eens ben met de huidig geldende overgangsperiode van 25 naar 30 jaar) veranderd moet worden. Die stinkhokken die misbruik maken van de regel verdwijnen vanzelf en wel binnen niet al te lange tijd.
jvdwolde
Posts: 32
Joined: Thu May 19, 2005 10:48 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by jvdwolde »

@ Maria...

Ten eerste, wil ik je bedanken voor dit goede initiatief! als het kan ben ik erbij!

En...Als je toch bij de FEHAC zit, vraag dan eens over die lullige enquete van ze, die is helemaal niet realistisch...wat hebben we daar nou aan?
Alle handelaren gaan nog steeds failliet en miljoenen euro's verdampen ter plekke...iedereen heeft het maar over stink mercedessen, maar de eigenaren hebben er soms ook heel veel geld aan uitgegeven, heb je gezien wat een mooie 124 300 of 250 Diesel stationcar kost(te)? :eek:
De enquete bied te weinig keuze's en meerdere keuze's per vraag zijn ook niet mogelijk...
Wie wil er nou een 30 dagen kaart? een 60 dagen kaart is al zwaar (KL...TE), een electonisch apparaat in de auto is te belachelijk om over te praten, dus alleen een 120 dagen kaart komt enigzins in de richting, als je over de "echte" liefhebbers praat tenminste..
Kom ik er met mijn Chrysler 300 misschien goed voor weg, 120 dagen rijden is beter dan 2544 Euro Houderschaps belasting betalen. (dus exit naar Sverige)
Betekend voor mijn Jeep diesel van 1986 nog steeds de sloop...
Ik volg deze discussie op meerdere fora, en ik heb al een paar keer de leus gehoord:
Alleen een belastingvrije auto op naam als er ook een auto is die voor dagelijke gebruik is en waar HSB voor betaald word...ik heb zelf nog 2 auto's waar ik keurig belasting voor betaal (en niet weinig) dus dit zou voor mij een goede keus zijn! mijn Jeep heeft in 1 jaar tijd 6000km gereden, niet echt dagelijks dus..
Hopelijk kun je iets voor old/youngtimer rijdend Nederland betekenen!

Veel succes, en alvast bedankt voor de inzet! :)
Jack
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by Jeroen_Sp »

jvdwolde wrote:Alleen een belastingvrije auto op naam als er ook een auto is die voor dagelijke gebruik is en waar HSB voor betaald word...
Ik koop met vrienden alvast 1 oude alto, en 10x een kenteken. Dan zorg ik ervoor dat we met 10 man ieder een kenteken op naam hebben. En gebruiken die ene alto (met veel chassisnummers erin) om steeds naar de apk te gaan.
We wegenbelasting (120 euro per jaar) delen we door 10.

Ik ben het helemaal eens met je voorstel. :D
jvdwolde
Posts: 32
Joined: Thu May 19, 2005 10:48 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by jvdwolde »

Het was niet mijn idee, maar ik zie er wel wat in.. :P
Ik heb 4 auto's, en 2 motorfietsen, precies de helft is belastingvrij, en de anderen betaal ik dus gewoon voor, lijkt me eerlijk als ik dit zo vol kan houden! :D
Knightwolf
Posts: 1569
Joined: Thu Mar 24, 2005 9:22 pm

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by Knightwolf »

Jeroen_Sp wrote:Ik koop met vrienden alvast 1 oude alto, en 10x een kenteken. Dan zorg ik ervoor dat we met 10 man ieder een kenteken op naam hebben. En gebruiken die ene alto (met veel chassisnummers erin) om steeds naar de apk te gaan.
We wegenbelasting (120 euro per jaar) delen we door 10.

Ik ben het helemaal eens met je voorstel. :D
Het feit dat je met dit voorstel toch al verplicht MRB moet betalen voor een 1e auto, in combinatie met het oprekken van de leeftijd van 25 naar 30 voor benzine en naar 35 voor diesel en LPG, in combinatie met het blijven betalen van de opcenten voor diesel en LPG tot een leeftijd van bv 40 jaar, zorgt er voor dat er weinig meer die regel misbruiken om 'goedkoop' te rijden. Dit zie ik tot nu toe als beste nieuwe maatregel.

Mensen die nu alleen een oldtimer als hobby hebben zonder 1e auto, zijn er naar mijn inschatting maar heel erg weinig, en dat zijn de mensen die het beste uit zijn als ze een goedkoop gebakje a-la-Alto er bij kopen. Verreweg de meesten hebben al een 1e auto en hebben dit probleem dus niet.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb een lease auto, welke officieel niet op mijn naam staat. En denk dat ik niet alleen ben hierin....hoe dat dan oplossen?
Post Reply