mrb vrijstelling toch afgeschaft

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Locked
DarkPino
Posts: 173
Joined: Tue Oct 30, 2012 11:12 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by DarkPino »

Ik vind het grappig dat er nu wordt gesuggereerd (niet alleen hier, maar op diverse andere forums en sites ook) dat mensen die hun oldtimer gebruiken als Daily Driver niet echte liefhebbers zijn.

Wat info over mij: Ik ben Martijn, nu net 24 jaar oud en in het bezit van een Suburban uit '71. Deze heb ik nu 5 jaar en ik zou niet anders willen. Toevallig had mijn vader een hele tijd een Sub staan uit? '92 oid, toen ook de discussie waarom ik die niet kocht en het kenteken over hing (we kennen allemaal de truuk denk ik wel) maar dit wil ik helemaal niet!
Ik ben gek op mijn auto, van de 56 weekenden in het jaar ben ik denk ik zeker wel 40 met mijn auto bezig (sleutelen) ben. Nu komt het hekele punt, ik kan de MRB simpel weg niet betalen voor mijn auto. Je praat over 2700 euro per jaar! Ben ik dan geen liefhebber? Ik vind van wel, alleen ik vind ook dat een auto hoort te rijden. En dat iemand met een showroom '68er Mustang of Pontiac uit '48 anders vind snap ik helemaal! Maar ik ben gek op mijn auto, ben er mee opgegroeid (een Sub uit '75 was de alles eerste auto waar ik in reed toen ik 12 was) en wil al vanaf mijn 12e zo'n ding.

Dus lang verhaal kort: Ik vind dat iemand die een oldtimer als Daily heeft niet perse geen liefhebber is!

Als we gaan protesteren op het Binnenhof ben ik erbij :D als ik dan nog de binnenstad in mag met mijn oldtimer haha ;)
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by gerrutcamaro »

het gaat ook niet om wel of niet liefhebber, het gaat om de centen (en ook een beetje om waar de wetgever toendertijd de mrb vrijstelling voor heeft gegeven; voor de incidentele gebruiker van zijn hobbyauto, niet voor dagelijks gebruik)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by sjak_brak »

gerrutcamaro wrote:uit interesse; kan je dit staven met een berekening?
km omslagpunt = MRB-toeslag / (benzprijs/benzverbruik - gasprijs/gasverbruik)
waarbij MRB-toeslag in euros, brandstofprijs in euro's per liter, en verbruik in km per liter (dus bij 1 op 3 vul je 3 in)

De MRB-toeslag kan je opzoeken, de gas- en benzineprijs kan je een realistische inschatting voor maken, en verbruik weet je op minimaal 1 van de 2 brandstoffen, de andere kan je inschatten.

In de meeste gevallen zal dit op minder dan 200km per maand uitkomen, in ieder geval geen reden om uitsluitend op kwastenreiniger te blijven rijden of te gaan rijden.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen, dat als je belasting betaalt op een hok, dat je dan minder dan 1000km per maand ermee gaat rijden, je betaalt er verdomme voor :) En dan is gas heel erg snel voordelig.

Het omslagpunt komt uiteraard anders te liggen als je het gas nog moet inbouwen, dan moet je bepalen in hoeveel maanden je maximaal quitte wilt spelen. Als je een installatie van 1000 euro in 20 maanden rijden wilt terugverdienen, dan moet je 1000/20 = 50 euro optellen bij de MRB-toeslag om je km uit te rekenen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Wilf »

@ Sjak: mijn auto als voorbeeld. Op benzine: 976 per jaar MRB. Bij 5000 km/J is dat €0,19 per km. Ga ik hem ombouwen naar LPG wordt de MRB 1904 per jaar. Dat is €0,38 per km. Dat verschil is €0,19 per km. Dan moet ik echter eerst nog LPG inbouwen en blijven hopen dat LPG goedkoper blijft. Er is al €0,07 extra accijns aangekondigd. Dan wordt het verschil tussen LPG en benzine gereduceerd naar minder dan een euro.

Nu rijdt mijn auto 1 op 6 op benzine: da's dus bij benzine van €1,80 nu €0,30 per km.
Op LPG zal het ongeveer 1 op 5 worden, met huidige LPG-prijs (€0,74) plus 7 cent is €0,81, dat is €0,16 per km.

Ergo: kosten op benzine: 19 + 30 = €0,49 per km
Kosten op LPG (excl. inbouw): 30 + 16 = €0,46 per km

Aardig lood om oud ijzer dus... Vooral aangezien ik meestal nog niet 1000 km per jaar rijd en ik geen LPG heb ingebouwd...
78 Firebird
Posts: 1715
Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by 78 Firebird »

Ik begin letterlijk moordneigingen te krijgen mbt dat zootje wat er op dat binnenhof huist.
Maarja,dat mag niet he?
Slikken of stikken is het in Nl. en dat zal ook nooit anders worden.
Het eea moet nog berekend worden en het is voorlopig op dit moment,maar reken maar dat er van dit idee een klein stukje sowieso door zal gaan.
Alleen welk stukje,dat is nog de vraag op dit moment.
We schreeuwen allemaal nog op dit moment over hoe oneerlijk enz enz.
Maar het schreeuwen verstomt straks wel,en de minder bedeelden worden gedwongen hun hobby op te geven,en de hogere inkomens halen hun schouders op en kunnen probleemloos doorgaan.
er werd eerder in dit topic al gemeld:"Zodra men aan je portemonnee komt ga je schreeuwen",nu zitten ze daar in Den Haag al jaren aan mijn portemonnee en door privatisering en bezuinigingen vernielen ze al ons hele stelsel.
Bij elke impopul;aire maatregel baalde ik,was het er niet mee eens enz.,maar deed verder niks.
Maar nu komen ze aan 1 van de laatste dingen die ik liefheb,en door die godvergeten linkse klootzakken zal ik dit op moeten geven omdat ik dit simpelweg niet meer kan bekostigen.
Het wordt net als begin 1900,luxe artikelen en studie voor de kinderen is alleen voorbehouden aan de rijken,en de arbeider kan het heen en weer krijgen en moet het maar bezien.
Wellicht is het een idee om alle oldtimer autoclubs (yanks,Fiatjes,Opeltjes en weet ik wat meer) de handen ineen te laten slaan en iets op te zetten qua acties oid.
ROCKETMAN
Posts: 385
Joined: Thu Feb 05, 2004 9:20 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by ROCKETMAN »

78 Firebird wrote:Wellicht is het een idee om alle oldtimer autoclubs (yanks,Fiatjes,Opeltjes en weet ik wat meer) de handen ineen te laten slaan en iets op te zetten qua acties oid.
Lees jij hier wel eens topics? We/ze maken elkaar hier al af om een beetje olie.....gezamelijke acties? nobel streven, maar dat gaat echt niet gebeuren
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by silentchaos »

ROCKETMAN wrote:Lees jij hier wel eens topics? We/ze maken elkaar hier al af om een beetje olie.....gezamelijke acties? nobel streven, maar dat gaat echt niet gebeuren
Ik vermoed ook Fiat 500's in achterbakken van de grotere Yanks en kapotte Opels omdat ze teveel op Amerikanen lijken maar het toch niet zijn :D
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Corp »

Ik ben wel degelijk van mening dat diegenen die hun belastingvrije auto dagelijks gebruiken de hoofdschuldigen zijn, zij maken gebruik van een maas in de wetgeving die in het leven was geroepen ten gunste van de hobbyist die beperkt gebruik maakt van zijn oldtimer met als achterliggende gedachte dat oldtimers niet echt als dagelijks vervoer geschikt zouden zijn. Nu moet je dus niet gaan janken dat je moet gaan betalen, wees blij dat je al die jaren geld hebt bespaard. De echte hobbyist/mooi weer rijder is pas de lul, ik heb zelf 11 amerikanen (niet eens allemaal wb vrij) en heb afgelopen jaar met maar 2 stuks gereden, totaal nog geen 300km aan vrije km, daarnaast heb ik 2 dailys waarvoor ik resp. 488 en 240 euro WB per kwartaal betaal. Nu moet ik straks gaan schorsen en ontschorsen, met een minimum van 3 maanden ontschorst wat dus betekent dat ik maar met 1 of 2 auto's per zomer kan rijden, de rest stoft weg in de hal. denk dat ik ook maar ga dragracen. Net een dually op kenteken, die gaat dus ook maar weer in de hoek
Last edited by Corp on Tue Oct 30, 2012 2:56 pm, edited 1 time in total.
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by BBeths »

Ik heb zelf nog geen amerikaan, ben nu bezig met een Giuila'tje uit 77..... ding ligt helemaal uit elkaar. Is die straks opgeknapt rijd ik er max een halfjaar in (geen daily dan, daar heb ik een Punto uit 2000 voor. 17 Euro per maand aan MRB) en dan koop ik een achtcilinder. Als ik hier allemaal wegenbelasting over moet gaan betalen.... (als 18 jarige..)

Heb me hier al ontzettend boos over gemaakt, maar dat heeft geen nut zo over de krant gebogen of voor de computer.. Het lijkt mij inderdaad ook wel een slim idee om met de oldtimer clubs een gezamelijke actie te starten, protest, petitie kan er ook altijd wel in ( niet omdat het helpt maar alle beetjes misschien wel wat), etc...

Aparte website opzetten? http://www.stopMRBoldtimers.nl ?! Wie is er zo handig??



Bonno
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by BBeths »

Dubbele post...apart.
Last edited by BBeths on Tue Oct 30, 2012 12:10 pm, edited 1 time in total.
DarkPino
Posts: 173
Joined: Tue Oct 30, 2012 11:12 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by DarkPino »

ROCKETMAN wrote: Lees jij hier wel eens topics? We/ze maken elkaar hier al af om een beetje olie.....gezamelijke acties? nobel streven, maar dat gaat echt niet gebeuren
Misschien is het tijd voor een "staakt het vuren".

Als we willen overleven zullen we denk ik hier als volwassene mee om moeten gaan, en niet alleen herrie schoppen maat ook met cijfers. Hoeveel MRB vrije auto's worden nu daadwerkelijk als Daily Driver gebruikt, hoe schadelijk is een Prius van fabricage t/m afvoer, denk schadelijker dan een oldtimer die al braaf 40 jaar haar werk doet!
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by rulez »

heeft de regering ook berekend hoeveel motoren wegenbelasting vrij zijn?
ook leuk als je er een 10 tal als hobbie hebt staan.......
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Wilf »

Pino, het gaat niet om milieu, anders was de gloeilamp ook niet te faveure van de spaarlamp gesneuveld. Laatstgenoemde zijn net zulke ecologisch giftige tijdbommen als de Prius. Chemicaliën en carcinogenen. Misschien is het juist de bedoeling dat we allemaal zo snel mogelijk kanker krijgen? Lijkt er wel op zo...
DarkPino
Posts: 173
Joined: Tue Oct 30, 2012 11:12 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by DarkPino »

Corp wrote:Ik ben wel degelijk van mening dat diegenen die hun belastingvrije auto dagelijks gebruiken de hoofdschuldigen zijn, zij maken gebruik van een maas in de wetgeving die in het leven was geroepen ten guste van de hobbyist die beperkt gebruik maakt van zijn oldtimer met als achterliggende gedachte dat oldtimers niet echt als dagelijks vervoer geschikt zouden zij. Nu moet je dus niet gaan janken dat je moet gaan betalen, wees blij dat je al die jaren geld hebt bespaard. De echte hobbyist/mooi weer rijder is pas de lul, ik heb zelf 11 amerikanen (niet eens allemaal wb vrij) en heb afgelopen jaar met maar 2 stuks gereden, totaal nog geen 300km aan vrije km, daarnaast heb ik 2 dailys waarvoor ik resp. 488 en 240 euro WB per kwartaal betaal. Nu moet ik straks gaan schorsen en ontschorsen, met een minimum van 3 maanden ontschorst wat dus betekent dat ik maar met 1 of 2 auto's per zomer kan rijden, de rest stoft weg in de hal. denk dat ik ook maar ga dragracen. Net een dually op kenteken, die gaat dus ook maar weer in de hoek
Nou meneer dan zou ik lekker gaan zitten huilen over het feit dat het bij iedereen wel mee valt maar dat JIJ pas echt zielig bent...

Kom op heb een beetje respect voor elkaars situatie, ik kan ook roepen dat als je er 11 hebt je er prima 9 weg kan doen en je dan genoeg geld overhoud om gewoon wegenbelasting te betalen, maar dat heeft geen zin. Het is voor iedereen kut die een oldtimer heeft. En de mensen die een oldtimer hebben omdat "dat wel lekker goedkoop is" zitten denk ik niet op dit forum.
ROCKETMAN
Posts: 385
Joined: Thu Feb 05, 2004 9:20 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by ROCKETMAN »

DarkPino wrote: Misschien is het tijd voor een "staakt het vuren".
Ik weet niet of je het reeds gelezen hebt.....maar er is nu al een twee-deling tussen de "hobbyisten" en de "dagelijkse" rijders hier ;)
Locked