Tips aanschaf amerikaan.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Tips aanschaf amerikaan.

Post by E.rik »

Zal me eerst even voorstellen, Erik 24 jaar oosten van het land en autofreak ;)

Ik loop nu al een lange tijd met het idee een amerikaan te kopen, rij als daily in de zomer maanden een oldtimer audi,
snap dus dat het qua onderhoud enz anders is dan een nieuwe auto.

wat vind ik mooi? chevy impala/caprice rond 1965>1975 dodge polara enz.. dus de dikke bakken look laat maar zeggen.

Ben alleen totaal niet thuis is de onderdelen voorziening van deze auto's. welke merken hebben dit goed voor elkaar er welke niet?

concourstaat auto vind ik prachtig om te zien maar niet voor mezelf. een wat afgeleefde buitenkant vind ik mits natuurlijk niet compleet verrot prachtig.

sleutelwerk doe ik grotendeels zelf ( apk sleutelwerk zeg maar)

Heb al veel op marktplaats lopen speuren en af en toe staat er wel wat diks tussen, maar zou eerst graag wat tips hebben.
Zoek dus een auto die een beetje aan de looks moet voldoen van de autos die ik net beschreef. en qua onderdelen niet zo zeldzaam is.

Budget: 7500

Loop ik te dromen of gaat dit goedkomen.
grandlemans
Posts: 466
Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by grandlemans »

grandlemans
Posts: 466
Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by grandlemans »

Alles voor te krijgen,en je houd nog geld over ook.dan krijg je hem voor een leuke prijs :thumbs:
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by maartten »

heee. das nou toevallig....een polara..
laat ik die nou net een hebben staan .
alleen piepklein beetje doorsparen . :)

Image
white bird 67
Posts: 679
Joined: Thu Feb 10, 2011 11:31 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by white bird 67 »

mooie polara maar deze is niet uitgeleefd :D
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by rulez »

moet op zich goedkomen, vooral als je hier post zullen vast wel aanbiedingen komen.

zoek je iets met lpg of alleen benzinen?

Tip : op gemak rondkijken naar heel veel modellen en wat je ermee kan doen.
zelf rij ik nu al 3-4 jaar mijn elky maar ben op zoek naar wat meer projectmatigs,iets wat nog in elkaar gezet moet worden en ik zelf kan verven coaten en spuiten.

verder natuurlijk welkom hierzo en hopelijk snel een leuke ride
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by E.rik »

grandlemans wrote:Alles voor te krijgen,en je houd nog geld over ook.dan krijg je hem voor een leuke prijs :thumbs:

mooie auto ik begrijp dat het de jouwe is :) toch niet helemaal wat ik zoek.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by E.rik »

maartten wrote:heee. das nou toevallig....een polara..
laat ik die nou net een hebben staan .
alleen piepklein beetje doorsparen . :)

Image
superbak maar iets te netjes en wel verder dan 'ietsjes' buiten budget ben ik bang ;)
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by E.rik »

rulez wrote:moet op zich goedkomen, vooral als je hier post zullen vast wel aanbiedingen komen.

zoek je iets met lpg of alleen benzinen?

Tip : op gemak rondkijken naar heel veel modellen en wat je ermee kan doen.
zelf rij ik nu al 3-4 jaar mijn elky maar ben op zoek naar wat meer projectmatigs,iets wat nog in elkaar gezet moet worden en ik zelf kan verven coaten en spuiten.

verder natuurlijk welkom hierzo en hopelijk snel een leuke ride

Lpg is wel een must, chevrolets staan veruit het meest te koop, betekent die dat hier nog veel voor te krijgen is?
is een caprice/impala bijvoorbeeld betere auto dan een chrysler newport? welke ook in mijn lijstje staat.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by Jeroen_Sp »

Meest slijtdelen zijn gewoon goed te verkrijgen. Desnoods via amerika, maar dat is tegenwoordig ook op maandag bestellen woensdagmiddag in huis. Plaatwerk is al wat moeilijker net als sierstrips en zo. Maar rij je geen schade dan mag het geen direct probleem zijn dus.

Toen ik aan mijn wagen begon wist ik ook helemaal niks. Onderdelen waren een groot vraagteken voor me. Toch de wagen gekocht, veel naar meetings geweest en met mensen gaan praten. Zo leer je vanzelf je wegen kennen.

ik vind je budget best redelijk. Over je Mopar keuze weet ik niets, want daar ben ik echt niet in thuis. Wel heb ik het gevoel dat mopar over het algemeen wat duurder is. De modellen zijn wat gewilder (al weet ik niet waarom :D ) Voor dat geld moet je echter ook een leuke FoMoCo kunnen kopen.

Dus ik ken je probleem omdat ik dit 5 jaar geleden ook had. Maar wees niet bang en koop gewoon zo een ding. Je zal er geen spijt van hebben. Wel een tip....koop een zo goed mogelijke auto voor je geld. Dus liever een auto van 7500 euro als 1 van 5000 euro en 2500 euro om um op te knappen. Want dat laatste gaat je duurder uitkomen (die vlieger gaat natuurlijk ook niet voor iedere auto op maar je snapt wel wat ik bedoel).

Succes!
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by rulez »

beter of slechter is enerzijds hoe ze fabriek af zijn gebouwd en anderzijds hoe de eigenaars ermee omgegaan zijn.
dit laatste zal bij oude autos vaak belangrijker zijn dan het eerste.

reserve onderdelen en werk om deze te vervangen kun je wel vergelijken.

tips die wel voor alle modellen gelden:
hoe is plaatwerk (roest, deuken, lakwerk)
electra (werk alles en is het geen spaghetti met kroonsteentjes, plakbandjes etc)
onderstel, remmerij, uitlijning
hoe start en draait blok (bij koud en warm)
hoe schakelt de bak
in hoeverre zijn sierstrippen, merktekens ed aanwezig en vind je dit belangrijk

zit de history bij de auto

allemaal zaken die je moet afwegen, wat vind je belangrijk, wat kun je en wil je zelf doen en wat heeft dit voor een invloed op de prijs.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by Texas Boy »

E.rik wrote:Lpg is wel een must, chevrolets staan veruit het meest te koop, betekent die dat hier nog veel voor te krijgen is?
is een caprice/impala bijvoorbeeld betere auto dan een chrysler newport? welke ook in mijn lijstje staat.

Het is slim om een auto te zoeken waar makkelijk onderdelen voor de krijgen zijn en inderdaad vaak zijn het Chevy's en ook bijvoorbeeld Ford Mustangs, maar gelukkig is er Ebay ;-) kijk eens wat er te krijgen is voor een bepaald type en bouwjaar. Heb zelf denk ik volgende week een 73 Mustang in de opruiming, LPG moet er nog in, maar dat is geen probleem. Succes met zoeken.
rockatansky
Posts: 2391
Joined: Sat May 27, 2006 6:37 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by rockatansky »

Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by Streetrod »

Heb ook nog wel iets leuks staan denk ik. Plymouth sport fury 1971 383ci (6,3L)vrpr 5500
Image
Image
Deze staat nergenst te koop staat gewoon bij mij in een hoekje
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Tips aanschaf amerikaan.

Post by arthur »

ALs ik opnieuw een 2de hands amerikaan zou kopen, dan zou ik me voornamelijk focussen op auto''s met héél gezond plaatwerk en onderstel.

Motor en automaat is in mijn ogen beter zelf te reviseren dan plaatwerk strak te krijgen en roest gaten dichtlassen etc.

Dat is bij mij in elk geval van toepassing. ( ik krijg nog geen deur recht, maar een gezond blokkie in elkaar zetten is geen probleem)

9 van de 10 keer voldoet de motor toch niet aan je verwachtingen en kun je gelijk upgraden.
Post Reply