Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
chiel
Posts: 1365
Joined: Tue Jun 22, 2004 10:24 pm

Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by chiel »

Ik was 19 en had een mooie auto gekocht om op te knappen, een gele Chevrolet kraanwagen van 1962. Mijn vader en zijn broers reden allemaal Dodge's dus ik was al op jonge leeftijd aangestoken met het usa-car-virus.

Image

Autotje voor de deur bij mijn ouders gezet, in de buurt was niet iedereen even gelukkig.

Image

Even later had ik ook nog een cross-auto erbij gezet, ik had namelijk nog geen rijbewijs.
De politie was hier niet mee accoord. Toen hebben mijn Pa en een oom van mij een auto-aanhanger voor mij gekocht, terugbetalen mocht ik later. Dus crossauto op de aanhanger en toen maar dwars geparkeerd (3 plaatsen ipv 1 parkeerplaats) en de buurt was weer iets minder blij. De politie kwam wederom, maar kon niets zeggen aangezien er toen nog geen parkeerverbod was op aanhangers. Almere bestond ook nog maar een paar jaar en alles stond nog in de kinderschoenen.

Image

Ik zat toen nog op school, echter dit liep niet helemaal goed en ik stopte in de 2de klas mts. Als ik niet was gestopt dan was ik van school gestuurd, ik mocht zelf kiezen. :D
De regels veranderden echter en er mochten geen vrachtwagens of aanhangers meer in een woonwijk staan langer als 3 dagen. Toen dacht ik, ik zet een crossclub op, mooi stukje grond erbij kan ik mijn kraanwagen en crossauto mooi parkeren. De krant kwam langs, halve pagina in de krant met mij op de foto en wat auto's. Echt leuk, echter maar 1 reactie. Dat ging niet goedkomen. Ik was intussen wel met rijlessen begonnen.
Mijn moeder kwam toen op het idee dat ik maar een autosloperij moest beginnen, ik dacht dat lijkt me wel wat de hele dag met auto's bezig zijn. Dus naar de Gemeente om een stukje grond te huren, dit bleek in de praktijk wat lastiger, maar na diverse keren van het kastje naar de muur gestuurd te zijn en diverse keren gehoord te hebben dat het niet kon, lukte het toch. Ik kon 1000 m2 grond huren. Ik had ook bijna rij-examen dus hopen dat ik slaagde,anders was ik niet alleen de jongste autosloper van nederland maar ook 1 van de weinige zonder rijbewijs. Gelukkig slaagde ik in 1 keer. Toen voor de deur de parkeerplaatsen weer vrij kwamen (ik had ook nog een tractor gekocht) keek de buurt weer vrolijk, ik heb ook alle buren een bosje bloemen gegeven, ideetje van mijn moeder, de meeste buren konden dit wel waarderen.

Image

Mijn vader(rip) op de tractor ik achter het stuur van de takel.

Nu was ik al 6 maanden van school af echter behalve lang uitslapen deed ik niet echt veel. Mijn vader zorgde voor een baantje voor mij bij de Eerste Taxicentale Almere.
S'ochtends bracht ik leerlingen naar school met een taxibusje en s'middags haalde ik ze weer op.
Image
Van mijn salaris kon ik mooi de huur van het stukje grond betalen. Ik woonde bij mijn ouders en hoefde geen kostgeld te betalen tot ik beter ging verdienen. Na de ochtendrit kon ik naar mijn stukje grond tot de middagrit. Van mijn baas van de taxicentrale mocht ik de bus dan meenemen. Hoe ik met het slopen auto's geld kon verdienen leerde ik door goed te luisteren en op te letten.
Een oude caravan diende als kantoor of vluchtplek bij slecht weer. Mijn eerste romneyhal heb ik gekocht voor een klein prijsje, samen met hulp van familie en vrienden hebben we deze afgebroken en op mijn terrein weer opgebouwd. Oude afgekeurde zeecontainers dienden als magazijn.

Image

Als hobby heb ik altijd amerikaanse auto's gehad en ook hiermee dragracen. Dit is niet echt veranderd, het bedrijf wel. Ik heb nu 7400 m2 grond welke niet gehuurd maar gekocht is (samen met de bank).Er is 1700m2 bebouwd met vierkante. Ik heb nu 10 mensen voor mij werken en met de taxibaas doe ik nog steeds zaken, ik verkoop nu banden aan hem voor zijn auto's.

Image

Dus eigenlijk heb ik mijn autosloop te danken aan mijn passie voor deze takelwagen.
Verleden jaar is hij vertrokken naar een liefhebber van grote Chevy's in Noordwijkerhout en ik lees hier op het forum dat de opbouw op een coe wordt gebouwd.

Image

Edit: Takelwagen vroeger ook gebruikt als duw en trek-auto, en de boom zover als mogelijk uitgeschoven en chassis van achteren ingekort (met de snijbrander) zodat de kraan bruikbaar was als motortakel.
Last edited by chiel on Sat Feb 18, 2012 4:51 pm, edited 1 time in total.
RickyV8
Posts: 1300
Joined: Mon Apr 05, 2010 9:25 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by RickyV8 »

Mooi verhaal! Leuk man!
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by peerke »

leuk levensverhaal,
leuk dat je ouders en vrienden je ook zo op weg hebben geholpen
super
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by BBeths »

Wauw! Wat leuk om te lezen! Toch wel een beetje zonde dat je de Apache (toch?) zelf niet hebt hersteld... :)

Het is echt groot geworden, mijn vader zal het wel kennen haha.. Heb jij nog steeds amerikanen op je sloperij staan?? :eek:

Gr
Bonno
78 Firebird
Posts: 1715
Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by 78 Firebird »

Mooi verhaal man, top :thumbs:
camino59
Posts: 708
Joined: Sun Feb 28, 2010 5:06 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by camino59 »

Leuk verhaal! Leuke foto's.
Nog steeds veel amerikanen op je sloop staan?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by Frans455 »

Mooi verhaal Chiel :thumbsup:
krypto
Posts: 271
Joined: Sun Jul 03, 2011 11:45 am

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by krypto »

leuk verhaal zo met de foto's
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by Pavement Pounder »

Ik ben daar vroegah wel eens geweest voor een onderdeel van een Monte Carlo, 89/90 ofzo
Er was toen zon roodharige lange wijsneus, dat was jij dus :lol:
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by Martin71RS »

ik zie regelmatig parts van de takel voorbijkomen...worden helemaal in orde gemaakt en gaan straks erg cool staan op de COE (die ook langzaam maar zeker een hele coole "rat rod" wordt)

leuk verhaal Chiel! 8)
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by SuperSport »

Erg mooi verhaal inderdaad, zo zie je maar wat je kunt bereiken in het leven. 8)

Respect
Tiki God
Posts: 6221
Joined: Mon Nov 01, 2004 11:06 am

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by Tiki God »

leuk verhaal.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by Rob Rules »

Nice!! :thumbs:
67Camaro
Posts: 1007
Joined: Mon Mar 21, 2005 8:13 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by 67Camaro »

Mooi verhaal! Zeker met die fotos erbij. Ik ga ook maar mijn 'oude' fotos eens opzoeken...en nieuwe maken. Het blijft toch mooi om oude fotos te bekijken!
BIG-BLOCKCHEVY454SS
Posts: 1381
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:36 pm

Re: Een uit de hand gelopen hobby/ takelwagen,

Post by BIG-BLOCKCHEVY454SS »

mooie story :thumbs:
Post Reply