LPG inbouwen op bootmotor
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
LPG inbouwen op bootmotor
hey allemaal,
Ik heb de motor van m'n boot gereviceerd en hem een uurtje laten inlopen, maar m'n jerrycannetje benzine was lekker vlot leeg !! Nu heb ik via via een LPG installatie gevonden die werkt met 1 vaste tank en 2 heftrucktanks.
Die ga ik morgen waarschijnlijk bekijken/kopen, maar mijn vraag is: waar moet ik op letten ?
de gasinstallatie komt van een sloop-boot af, en wel van een zelfde motor als ik erin heb zitten.
iemand misschien ervaring met LPG in een boot inbouwen ?
op welke manier bepaal je welke mixer en verdamper je nodig hebt bij een soortgelijke motor ?
het gaat om een OMC 140PK 181Cubic inch 3 liter 4 cilinder met een 2 barrel carburateur en punten ontsteking.
Ik heb de motor van m'n boot gereviceerd en hem een uurtje laten inlopen, maar m'n jerrycannetje benzine was lekker vlot leeg !! Nu heb ik via via een LPG installatie gevonden die werkt met 1 vaste tank en 2 heftrucktanks.
Die ga ik morgen waarschijnlijk bekijken/kopen, maar mijn vraag is: waar moet ik op letten ?
de gasinstallatie komt van een sloop-boot af, en wel van een zelfde motor als ik erin heb zitten.
iemand misschien ervaring met LPG in een boot inbouwen ?
op welke manier bepaal je welke mixer en verdamper je nodig hebt bij een soortgelijke motor ?
het gaat om een OMC 140PK 181Cubic inch 3 liter 4 cilinder met een 2 barrel carburateur en punten ontsteking.
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Ik heb best wat Impco-setjes verkocht aan "bootvolk". Op zich is het niet heel anders dan bij een auto, behalve misschien het koelwatersysteem, dat op boten vaak open is ipv gesloten systeem bij een auto.
Bij een auto wordt vaak gemikt op een zuinige installatie, omdat het vooral lekker goedkoop moet zijn. Bij een boot zou ik mikken op piekvermogen, aangezien je geen versnellingen hebt is dat belangrijker dan bij een auto.
Bij een auto wordt vaak gemikt op een zuinige installatie, omdat het vooral lekker goedkoop moet zijn. Bij een boot zou ik mikken op piekvermogen, aangezien je geen versnellingen hebt is dat belangrijker dan bij een auto.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: LPG inbouwen op bootmotor
en met piekvermogen, doel je dus op een grootvermogen installatie ?
mij lijkt het moeilijkste nog de aansluiting van de mixer op de carburateur
mijn idee was om het koelwater wat via het staartstuk naar binnen word gepompt direct door de verdamper te laten lopen,
en dan het blok in.... moet ik ' s winters wel opletten dat de verdamper ook moet worden afgetapt...
mij lijkt het moeilijkste nog de aansluiting van de mixer op de carburateur
mijn idee was om het koelwater wat via het staartstuk naar binnen word gepompt direct door de verdamper te laten lopen,
en dan het blok in.... moet ik ' s winters wel opletten dat de verdamper ook moet worden afgetapt...
-
- Posts: 231
- Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Let op bij een boot dat LPG zwaarder is dan lucht, mocht je een lek hebben loopt dus je hull vol met gas.
Zorg dus dat je motorruimte geventileerd wordt met zogenaamde vonkvrije ventilators, een paar minuten voor een koude start is voldoende. (mocht je een lek hebben ruik je het wel na een paar minuten ventileren)
De koeling (verwarming) van de verdamper gelijk tussen het staartstuk en blok zou ik niet doen, geeft nogal wat restrictie.
Er loopt nog een koelslang vanaf het thermostaathuis naar de riser van het uitlaatspruitstuk, daar wordt de verdamper vaker tussen gezet.
Afstelling piekvermogen/ koppel is afhankelijk van de soort propellor (3-blads, 5 blads) en pitch van de propellor en dus ook wat je met de boot gaat doen.
Zorg dus dat je motorruimte geventileerd wordt met zogenaamde vonkvrije ventilators, een paar minuten voor een koude start is voldoende. (mocht je een lek hebben ruik je het wel na een paar minuten ventileren)
De koeling (verwarming) van de verdamper gelijk tussen het staartstuk en blok zou ik niet doen, geeft nogal wat restrictie.
Er loopt nog een koelslang vanaf het thermostaathuis naar de riser van het uitlaatspruitstuk, daar wordt de verdamper vaker tussen gezet.
Afstelling piekvermogen/ koppel is afhankelijk van de soort propellor (3-blads, 5 blads) en pitch van de propellor en dus ook wat je met de boot gaat doen.
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Een installatie die het vermogen kan leveren dat de motor aankan.-SpengaMotors- wrote:en met piekvermogen, doel je dus op een grootvermogen installatie ?
Waarom dat? Als je het overneemt van identieke motor, dan zitten de onderdelen er misschien al bij. En anders is het evengoed geen rocket science-SpengaMotors- wrote:mij lijkt het moeilijkste nog de aansluiting van de mixer op de carburateur
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: LPG inbouwen op bootmotor
klopt, bedankt voor alle info, ik ga morgen eens even kijken of het wat is !
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Ventilatie van de motorruimte is ook aan te raden als hij gewoon op benzine loopt. Ik laat die dingen altijd even ventileren voordat ik start. Heb al vaker boter in de hens zien vliegen bij het starten.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: LPG inbouwen op bootmotor
er zit in principe een blower in, die verse lucht aanzuigt en warme lucht wegblaast uit de motorruimte, en die kan ik gewoon los schakelen, dus dat lijkt mij voldoende dan.
Verder haal ik de LPG onderdelen uit elkaar en vernieuw ik de electrische afsluiters zodat overal weer nieuwe teflon-tape tussen zit en nieuwe o-ringetjes e.d.
ik zal morgen ff een foto posten als ik de spullen heb gehaald.
Verder haal ik de LPG onderdelen uit elkaar en vernieuw ik de electrische afsluiters zodat overal weer nieuwe teflon-tape tussen zit en nieuwe o-ringetjes e.d.
ik zal morgen ff een foto posten als ik de spullen heb gehaald.
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Blower is prima. Heb ik ook.-SpengaMotors- wrote:er zit in principe een blower in, die verse lucht aanzuigt en warme lucht wegblaast uit de motorruimte, en die kan ik gewoon los schakelen, dus dat lijkt mij voldoende dan.
Maar wat verbruikt dat ding van je dan? Het is een vrij lichte motor. Heb zelf een 4.3 V6 Vortec erin liggen met 220 pk (4-bbl carb etc) en die verbruikt gemiddeld 20 liter per uur. Maar da's inclusief snel varen en zo nu en dan een skiër trekken.
Last edited by Caddy_v8 on Sat Dec 17, 2011 6:16 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: LPG inbouwen op bootmotor
geen idee heb er nog nooit mee gevaren, maar heb de motor net gereviceerd, en tijdens het inlopen (op een pallet, met een tuinslang erop voor de koeling ) ging m'n jerrycannetje lekker vlot leeg....
en ik heb nog wel tijd voor het seizoen begint om lpg in te bouwen, hoe goedkoper hij vaart hoe beter.
en ik heb nog wel tijd voor het seizoen begint om lpg in te bouwen, hoe goedkoper hij vaart hoe beter.
-
- Posts: 261
- Joined: Wed Feb 04, 2004 9:32 am
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Ik volg dit topic, aangezien ik ook voornemens ben om de baja te voorzien van een lpg installatie, ik heb een v6 4.3lx 190 pk.
Waarom?? omdat het kan.
ik ben dus benieuwd wat je aanschaft, ik ben voornemens een gebruikte auto set te kopen
met heftruck tank
Waarom?? omdat het kan.
ik ben dus benieuwd wat je aanschaft, ik ben voornemens een gebruikte auto set te kopen
met heftruck tank
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Als je voor die 4.3 V6 iets zoekt, kun je gewoon kijken naar een set die in een Astro gezeten heeft. Same block.
-
- Posts: 261
- Joined: Wed Feb 04, 2004 9:32 am
Re: LPG inbouwen op bootmotor
goede tip inderdaad
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: LPG inbouwen op bootmotor
Ik zou absoluut een gas detector/alarm installeren.
Je kunt voor het starten wel even ventileren maar het kan onderin tijdens een middagje varen of als je ergens stil ligt net zo goed vol gas gaan hangen, met het goede mengsel en een vonk of met een peukje aan weer op de boot stappen.....
Voor die paar centen is dat het risico niet waard.
Je kunt voor het starten wel even ventileren maar het kan onderin tijdens een middagje varen of als je ergens stil ligt net zo goed vol gas gaan hangen, met het goede mengsel en een vonk of met een peukje aan weer op de boot stappen.....
Voor die paar centen is dat het risico niet waard.