LPG inbouwen op bootmotor

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

LPG inbouwen op bootmotor

Post by -SpengaMotors- »

hey allemaal,

Ik heb de motor van m'n boot gereviceerd en hem een uurtje laten inlopen, maar m'n jerrycannetje benzine was lekker vlot leeg !! Nu heb ik via via een LPG installatie gevonden die werkt met 1 vaste tank en 2 heftrucktanks.

Die ga ik morgen waarschijnlijk bekijken/kopen, maar mijn vraag is: waar moet ik op letten ?
de gasinstallatie komt van een sloop-boot af, en wel van een zelfde motor als ik erin heb zitten.

iemand misschien ervaring met LPG in een boot inbouwen ?

op welke manier bepaal je welke mixer en verdamper je nodig hebt bij een soortgelijke motor ?

het gaat om een OMC 140PK 181Cubic inch 3 liter 4 cilinder met een 2 barrel carburateur en punten ontsteking.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by sjak_brak »

Ik heb best wat Impco-setjes verkocht aan "bootvolk". Op zich is het niet heel anders dan bij een auto, behalve misschien het koelwatersysteem, dat op boten vaak open is ipv gesloten systeem bij een auto.

Bij een auto wordt vaak gemikt op een zuinige installatie, omdat het vooral lekker goedkoop moet zijn. Bij een boot zou ik mikken op piekvermogen, aangezien je geen versnellingen hebt is dat belangrijker dan bij een auto.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by -SpengaMotors- »

en met piekvermogen, doel je dus op een grootvermogen installatie ?

mij lijkt het moeilijkste nog de aansluiting van de mixer op de carburateur

mijn idee was om het koelwater wat via het staartstuk naar binnen word gepompt direct door de verdamper te laten lopen,
en dan het blok in.... moet ik ' s winters wel opletten dat de verdamper ook moet worden afgetapt...
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by Bullywagon »

Let op bij een boot dat LPG zwaarder is dan lucht, mocht je een lek hebben loopt dus je hull vol met gas.
Zorg dus dat je motorruimte geventileerd wordt met zogenaamde vonkvrije ventilators, een paar minuten voor een koude start is voldoende. (mocht je een lek hebben ruik je het wel na een paar minuten ventileren)

De koeling (verwarming) van de verdamper gelijk tussen het staartstuk en blok zou ik niet doen, geeft nogal wat restrictie.
Er loopt nog een koelslang vanaf het thermostaathuis naar de riser van het uitlaatspruitstuk, daar wordt de verdamper vaker tussen gezet.

Afstelling piekvermogen/ koppel is afhankelijk van de soort propellor (3-blads, 5 blads) en pitch van de propellor en dus ook wat je met de boot gaat doen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by sjak_brak »

-SpengaMotors- wrote:en met piekvermogen, doel je dus op een grootvermogen installatie ?
Een installatie die het vermogen kan leveren dat de motor aankan.
-SpengaMotors- wrote:mij lijkt het moeilijkste nog de aansluiting van de mixer op de carburateur
Waarom dat? Als je het overneemt van identieke motor, dan zitten de onderdelen er misschien al bij. En anders is het evengoed geen rocket science :)
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by -SpengaMotors- »

klopt, bedankt voor alle info, ik ga morgen eens even kijken of het wat is !
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by Caddy_v8 »

Ventilatie van de motorruimte is ook aan te raden als hij gewoon op benzine loopt. Ik laat die dingen altijd even ventileren voordat ik start. Heb al vaker boter in de hens zien vliegen bij het starten.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by -SpengaMotors- »

er zit in principe een blower in, die verse lucht aanzuigt en warme lucht wegblaast uit de motorruimte, en die kan ik gewoon los schakelen, dus dat lijkt mij voldoende dan.

Verder haal ik de LPG onderdelen uit elkaar en vernieuw ik de electrische afsluiters zodat overal weer nieuwe teflon-tape tussen zit en nieuwe o-ringetjes e.d.


ik zal morgen ff een foto posten als ik de spullen heb gehaald.
chevy 327
Posts: 119
Joined: Wed Mar 16, 2005 9:28 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by chevy 327 »

Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by Caddy_v8 »

-SpengaMotors- wrote:er zit in principe een blower in, die verse lucht aanzuigt en warme lucht wegblaast uit de motorruimte, en die kan ik gewoon los schakelen, dus dat lijkt mij voldoende dan.
Blower is prima. Heb ik ook.

Maar wat verbruikt dat ding van je dan? Het is een vrij lichte motor. Heb zelf een 4.3 V6 Vortec erin liggen met 220 pk (4-bbl carb etc) en die verbruikt gemiddeld 20 liter per uur. Maar da's inclusief snel varen en zo nu en dan een skiër trekken.
Last edited by Caddy_v8 on Sat Dec 17, 2011 6:16 pm, edited 1 time in total.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by -SpengaMotors- »

geen idee heb er nog nooit mee gevaren, maar heb de motor net gereviceerd, en tijdens het inlopen (op een pallet, met een tuinslang erop voor de koeling ) ging m'n jerrycannetje lekker vlot leeg....

en ik heb nog wel tijd voor het seizoen begint om lpg in te bouwen, hoe goedkoper hij vaart hoe beter.
special gold limited edit
Posts: 261
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:32 am

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by special gold limited edit »

Ik volg dit topic, aangezien ik ook voornemens ben om de baja te voorzien van een lpg installatie, ik heb een v6 4.3lx 190 pk.
Waarom?? omdat het kan.
ik ben dus benieuwd wat je aanschaft, ik ben voornemens een gebruikte auto set te kopen
met heftruck tank
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by Caddy_v8 »

Als je voor die 4.3 V6 iets zoekt, kun je gewoon kijken naar een set die in een Astro gezeten heeft. Same block.
special gold limited edit
Posts: 261
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:32 am

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by special gold limited edit »

goede tip inderdaad
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: LPG inbouwen op bootmotor

Post by thunderbuick »

Ik zou absoluut een gas detector/alarm installeren.
Je kunt voor het starten wel even ventileren maar het kan onderin tijdens een middagje varen of als je ergens stil ligt net zo goed vol gas gaan hangen, met het goede mengsel en een vonk of met een peukje aan weer op de boot stappen.....
Voor die paar centen is dat het risico niet waard.
Post Reply