Actie tegen oldtimers

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
willem
Posts: 1244
Joined: Thu Feb 05, 2004 12:59 am

Actie tegen oldtimers

Post by willem »

Atsma wil actie tegen import van vervuilende oldtimers

„Deze auto's hebben 50 tot 100 keer meer uitstoot dan een auto die je nu koopt”,

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1099 ... buitenland

Als je een oude wagen importeert dan koop je hem toch nu.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by silentchaos »

De productie en sloop van de auto is 80% van de uitstoot vermoed ik, bron heb ik niet :D

En hieronder een hele berg reacties, ik pak alvast de bak popcorn :)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Actie tegen oldtimers

Post by Jeroen_Sp »

Dit is nu een regelrecht gevol van de jaloezie van mensen die wel wegenbelasting betalen en dan een setje naffers in een oude stinkende benz zien rijden en zich afvragen waarom die nooit iets hoeven te betalen.

Echt zonde, dit soort regelmisbruikende belastingontduikende dagelijkse rijders verpesten het dus voor de echte oldtimerliefhebbers.

Invoerstop is dadelijk stap 1......

Om er een beeld bij de te vormen:
Image

Zo, dat ben ik ook weer ff kwijt :lol:
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by HarleyRob »

Jeroen_Sp wrote:
Echt zonde, dit soort regelmisbruikende belastingontduikende dagelijkse rijders verpesten het dus voor de echte oldtimerliefhebbers.

Zo, dat ben ik ook weer ff kwijt :lol:
Zo Jeroen, opgelucht? Ik snap je reactie.....

De realiteit: Atsma zit zelf bij het clubje dat al die regels verzint, en als hij nou een paar hersencellen meer had zou hij tot de conclusie kunnen komen dat de vervuiler moet betalen, niet de eigenaar. M.a.w.: als de regering belasting heft op het gebruik, i.p.v. op het bezit, zou men al een heel stuk verder komen. Dan betaalt ook die oldtimer-bezitter mee, maar in verhouding. Echter, de discussies over een dergelijk systeem (zgn rekeningrijden) zijn dermate gefrustreerd, vooral door de dames en heren politici zelf, dat dat er voorlopig nog niet komt.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by rulez »

ik gooi het balletje nog ff verder op.....

in welke grootte bakken rijden de ministers zelf.......
hoeveel oldtimers rijden er op lpg.......
welke maat auto hebben veel oldtimerbezitters ernaast......

om over de kolencentrales nog maar te zwijgen....
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Actie tegen oldtimers

Post by sjak_brak »

Jeroen, ik snap niet helemaal wat die vakantiefoto uit Spanje met deze topic te maken heeft :?:


:D
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by Caddy_v8 »

Ach, die idioten verzinnen altijd wel weer iets.

En waarom heet het gelijk misbruik als je dagelijks in een oudere, belastingvrije auto rijdt? Er zijn mensen die nou eenmaal niet van die moderne crap houden en graag in een wagen met karakter rijden. Het gaat ze niet om de uitstoot, maar om de belastingcentjes die ze mislopen. Als ze iets om de uitstoot gaven, dan werden eerst de kolencentrales etc aangepakt en niet die paar oldtimers.

Daarbij komt dat nou eenmaal elke oldtimer belastingvrij is, dus waar zit hem dan het misbruik in??? Het zou misbruik zijn als je zo'n wagen dagelijks zou gebruiken terwijl dat bijvoorbeeld niet zou mogen en je alleen naar auto-evenementen zou mogen.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by Wolfman »

Ik rij dageljiks woonwerkverkeer met mijn T-Bird. Pleeg ik dan ook misbruik?
Ik doe dat echt niet omdat het zo goedkoop is hoor. Ik vind het gewoon leuk om in zon auto te rijden.

En om wat voor een aantallen gaat het nu precies? Die paar vervuilende oldtimers die dageljiks gebruikt worden zouden die nu echt het verschil maken als die gewoon binnen zouden blijven staan?

Ik begin een beetje gestoord te raken van al die mensen die alles aan banden willen leggen.
Nog even en we rijden allemaal in een Prius of iets dergeljiks we stoppen met roken en drinken geen alcohol meer en gaan allemaal braaf naar de kerk op zondag.
We eten alleen nog op zondag vlees en "22-Overbetaalde-KorteBroek/LangeKousen-Homo's-Op-Een-Grasveldje"-spel wordt verboden. Helaas vooor de eigenaren van een jacht, die worden ook verboden en ga zo maar door......

Als het dan zover is dan komt er echt wel weer een groep die vind dat we nog weer wat moeten verbieden.


:x
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Actie tegen oldtimers

Post by sjak_brak »

Daarnaast, 50 tot 100 keer zoveel uitstoot... uitstoot staat nog altijd in lineair verband tot het vebruikt. Stel dat het gemiddeld verbruik de afgelopen 30 jaar gehalveerd is, dan zit je op 2 keer zoveel uitstoot per kilometer, niet 50 tot 100 keer.

Wel is het zo, dat de verbranding in moderne motoren een stuk vollediger is, waardoor er minder NOx, CO, koolwaterstoffen e.d. vrijkomt. Maar ik durf te wedden dat dit ook geen factor 100 scheelt :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by sansemiano »

de regeling is bedoeld om het mogelijk te maken om klassieke autos in stand te houden en ook om er jaarlijks wat mee te rijden. de regeling is niet bedoeld om jaarlijks met zo'n oude auto 10-duizenden kilometers te rijden. dat wordt als misbruik van de regeling gezien. dan moet je gewoon mrb betalen. heeft op zich niks met jaloezie te maken.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by VetteV8 »

Jij steekt even je nek uit!
Maar je hebt wel helemaal gelijk 8)
Cor
TheBigE
Posts: 966
Joined: Sun Feb 08, 2004 4:07 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by TheBigE »

Tsja en was het vorige week niet zo dat ze de belastingvrijstelling ook voor voertyuigen na 1986 weer in leven hebben gehouden?
Met dien verstande dat de grens wordt gesteld op voertuigen van 30 jaar oud.
Rare daarvan was dan wel dat de MRB vrijgesteld blijft maar de opslag voor het gebruik van LPG juist weer niet, dit terwijl LPG de schoonste brandstof die er is.
Als het echt om het terugdringen van luchtvervuiling zou gaan dan zou men juist moeten verplichten om bij import LPG te installeren.

Daarbij, heb vorige week een hardloop evenementje gedaan, deden 25.000 mensen aan mee die allemaal 15 km gingen hardlopen, hoeveel CO2 zouden die wel niet extra hebben uitgestoot? (nog afgezsien van de uitsoot om die 25.000 man naar die startlocatie te vervoeren)
Ik zeg een verbod op allle activieteiten waarbij meer CO2 wordt uitgestoten dan een lichaam in ruste!!!
Meneer de president, slaap zacht.....

E
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by capricelimburg »

Ook wel lekker krom dat juist de auto's waarbij de grootste vooruitgang geboekt is qua uitstoot (auto's uit eind jaren 80/begin 90, opkomst van katalysators, brandstofinjectie etc) nog gewoon lekker 5 jaar extra moeten dokken.

Is dus gewoon een smoesje om mensen weer meer geld uit de zak te kloppen. In Den Haag houden ze wel van het milieu maar ze houden toch net iets meer van €€€
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Actie tegen oldtimers

Post by CVPI »

Om de zoveel tijd moet er weer zo'n linkse kuthippie weer de boel opnaaien.
Zoals deze prick Astma.

Soms hebben deze juppies succes met hun acties, soms niet... Zoals het CU toen.

Las ik niet laatst ergens dat die boomknuffelaar Femke Halsema nu ineens een oude diesel Mercedes heeft gekocht?
Geweldig. Eerst jaren hoog van de toren blazen over het mileu en na je ontslag in een stinkdiesel gaan rijden.
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Actie tegen oldtimers

Post by darky83 »

Wolfman wrote:Nog even en we rijden allemaal in een Prius of iets dergeljiks
Ik kan je vertellen dat een Prius dus echt geen schone/zuinige auto is.
Ja in de 'test' bij 'bepaalde' omstandigheden is die zuinig.

Ik heb de keuze gemaakt om toch maar een prius te rijden voor werk (lease) en dat is puur alleen voor de kosten & omdat het een relatief ruime auto is voor dat geld. hierdoor houd ik geld over om een garage te huren zodat ik kan hobbyen aan me el-camino.

Maar dat ding verbruikt best veel bij een normale rijstijl (dus 120 ipv 90 op de snelweg en normaal wegtrekken bij stoplichten ipv daar een uur over doen) mijn gemiddelde verbruik met die prius is 1:17

Het liefst rijd ik een mooie oldtimer dagelijks voor werk maar ik heb het geld er gewoon niet voor (gemiddeld 60 000km per jaar) als ik nu 20 of 25k per jaar zou rijden dan zou ik zeker gaan overwegen om dagelijks oldtimer te rijden.
En dat is zeker niet omdat het zo 'goedkoop' is, ik vind het gewoon veel lekkerder rijden dan in een strak afgeveerde met harde stoelen uitgevoerde 'schone' auto.

Het is gewoon dat ze meer geld willen zien, dat begint me steeds meer te irriteren, de oldtimer regeling is er voor bedoeld dat liefhebbers in hun auto's kunnen blijven rijden zonder gigantische kosten (onderhouds kosten alleen is bij veel mensen die oldtimer rijden waarschijnlijk al meer dan wat een 'nieuwe' auto aan onderhoud + wegenbelasting betaald)
Post Reply