Amerikaanse vrachtwagens topic

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Misschien is het leuk om een topic te openen over Amerikaanse vrachtwagens.
Ik was (ongemerkt) druk bezig met het "Holland Ranch" topic te vervuilen met truckwetenswaardigheidjes, dus laten we hier dan maar verder gaan :thumbs:

Post hier je foto's en/of verhalen inzake Amerikaanse vrachtwagens :!:

Vraagje uit het andere topic:
pvz wrote:Maar welke wagens zijn nou beter? "onze" wagens of de Amerikaanse? Ik bedoel dan het verbruik, veiligheid, gebruiksgemak, kracht, enzovoort, enzovoort.. (uiterlijk er even buiten gelaten)
Naar mijn bescheiden mening: Een Europeese truck staat sinds de jaren 90 van de vorige eeuw huizenhoog boven de Amerikaanse trucks.

De ideale truck voor Noord Amerika:
Europese techniek en cabine met een neus, met daarachter een slaapcabine van Amerikaanse afmetingen, zoals de Volvo VN 780 of VT 880.

Ze zijn een stuk zuiniger, de afwerking van het interieur is stukken beter, slimmere inrichting, geen draaicirckel van 2 blocks, de automaatbakken zijn intelligent dus ze gebruiken niet elke versnelling als je leeg bent, betere isolatie (zowel qua geluid als om de hitte/kou buiten te houden), directer stuurgedrag, simpeler parkeerremsysteem (helaas niet op de auto's die in Noord Amerika rondrijden) en betere remmen, om maar eens iets op te noemen.

En qua uiterlijk doen die niets onder voor de nieuwe series Peterbilt, Freightliner of Kenworth.
pvz wrote:(uiterlijk er even buiten gelaten)
Chroom, dikke uitlaten en verchroomde luchtfilters worden steeds minder toegepast, alles moet tegenwoordig gestroomlijnd worden.

2011 Peterbilt:
Image

VT 880:
Image

Zo'n Volvo heeft zelfs een tafel met twee bankjes achterin, en daarboven een ruim bed, te bereiken met een laddertje.
Het zitje is vrij gemakkelijk om te bouwen tot een tweede bed.

Met I-shift automaatbak is het een ideale auto voor long haul trucking.
Helaas zie je ze opvallend vaak met (electronica)pech op de vluchtstrook staan, of in de takels op de interstate.



De VN780 van voormalige (Nederlandse) collega's:
(Foto's even aanklikken)

Image Image Image Image Image

Image Image Image Image Image

Interieur van een Volvo VT 880:

Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Lennard »

heb tijdens mij 2 jaar in aus wel verschilende europese trucks gezien hoor
vooral een aantal scania's daf's een paar en oude volvo's

maar vooral heeeeel ven van deze :

Image

Image

western star dus
en ook vrij veel kenworth's en een paar mack's ook af en toe wel voorbij zien komen

en die rijden niet met 1 zo'n lullig 50 tons karretje :P

Image

heb nog wel meer truck foto's maar dan moet ik ff gaan graven in de collectie :P

Groeten lennard
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Ik heb eind jaren 80 drie jaar in Australie vertoefd, en heb heel veel truck foto's uit die tijd.
Zal ze een keer opzoeken en inscannen.
Ben een paar keer de Nullarbor over geweest in een road train.

Road trains mogen niet overal komen, in Noord Amerika mag je met twee 53' trailers en conventional truck vrijwel overal rijden, dan zit je toch ook snel op een lengte van 50 meter totaal.
Of 3 iets kortere trailers achter een trekker zie je ook vrij veel rijden.

Western Star was een Canadees bedrijf, hebben ook nog een poos samengewerkt met White onder de naam White Western Star.
Als ik mij niet vergis is Western Star nu gevestigd in de VS.
Deze trucks zijn vooral geliefd in de bosbouw en voor zwaar transport.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Canadese Freightliner Cascadia met triple trailers:

Aanklikken voor grotere foto's

Image Image
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Texas Boy »

Vind deze ook erg fraai

Image

misschien niet beter, maar wel erg mooi
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Ik heb een stukje met de gewone (dus niet de HD) uitvoering van deze International Lone Star gereden,
erg mooie auto om te zien en hij was nog niet voorzien van een begrenzer 8)
165 km/u was geen probleem volgens de dealer, helaas moeten in Canada alle zware trucks tegenwoordig begrensd worden op zo'n 103 km/u.

Het enige dat mij qua uiterlijk niet aanstaat zijn die enkele koplampen op de HD versie hierboven....

Deze auto staat heel toevallig ook op de middenpagina van de nieuwste KR8 :thumbs:

Paar foto's van yours truly:
(Even aanklikken voor groter formaat)

Image

Image

Image

Image
Last edited by SplitWindow on Sun Aug 07, 2011 5:51 pm, edited 1 time in total.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Zeker een leuk idee :thumbs:

Prachtige wagens!

Waarom zie je zo weinig van deze vrachtwagens in Europa op de weg? Ik kan me voorstellen dat als je de hele week van huis bent graag zo'n grote slaapcabine bij je hebt.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Ligt aan de Europeese lengtematen, in Nederland mag een normale truck + oplegger niet langer dan 16,50 meter zijn.
Alleen al een 53' trailer in Noord Amerika is vrijwel dezelfde lengte (16,35 meter), dan komt daar nog de wielbasis van de trekker bij (maximaal 244'' / 619,7 cm) plus ongeveer een meter overhang tot aan de voorbumper.
Maximum lengte is dan 23 meter.

Dus achter een trekker van 7,20 meter (voorbumper tot aan de schotel) in Nederland kun je dan legaal slechts een trailertje van 9,30 meter hangen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by sjak_brak »

Er zijn wel proeven geweest (of nog gaande) met combi's tot 25.5 meter, maar niet ieder EU-land denkt daarin mee. Vooral Duitsland wil er niet aan beginnen, wat een probleem is aangezien Duitsland zowel grote bestemming als belangrijk transit-land is.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Ja, maar dat zijn "gedeelde combinaties", dus niet alleen een trekker met slechts 1 oplegger.
Daar is de infrastructuur in ons land niet op ontworpen.
Scania heeft een poging gedaan met de "LongLine", moet je kijken wat je dan voor een bescheten trailertje achter je auto heb hangen:

Image

Dus deze wagens werden erg slecht verkocht en worden inmiddels niet meer gebouwd.
Bovenstaand foto is dan nog wel te pruimen, deze "LongLine" frontstuurtruck ziet er echt niet uit:

Image
Rallye350
Posts: 2434
Joined: Tue Dec 13, 2005 9:57 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Rallye350 »

Mooi, E !

Nog even op de vraag wat voor vrachtwagens uit Europa daar geleverd zijn, wat aanvullingen uit de lichtere klasse:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by harry_clamshell »

Ook een geinige combinatie:

Image
Rallye350
Posts: 2434
Joined: Tue Dec 13, 2005 9:57 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Rallye350 »

Verbaaste me vorig jaar dat Roadway nog steeds deze trucks gebruikt, zag er toch nog een rijden:

Image

Image
SS502RAT
Posts: 1390
Joined: Sun Sep 16, 2007 3:39 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SS502RAT »

en spiltw is nu ook alles rondom geremd bij de eu merken die er rond rijden in het land waar je vertoeft of nog steeds alleen de achterassen op de trekker ??? als er wel eens een yank naar de eu komt moet er voor de toelating hier de voor as ook geremd zijn een kennis van mij heeft het toen allemaal om moeten bouwen de peterbilt hier op de weg tekrijgen
Post Reply