Amerikaanse vrachtwagens topic

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Rob Rules »

Mooie foto's, Erik!
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by urban86 »

En een nette 1,3 miljoen km's op de klok! Hoeveel heb je er zelf bijgestuurd Erik ?

Laatst bij ons in de werkplaats een XF105: afleverdatum 20-07-2011, beurtje op datum 18-07-2014,
kilometerstand 919100...... Met 2 chauffeurs non-stop Marseille-Aalsmeer. En dan (helaas) begrenst
op 89 km/h i.p.v. die 120 km/h die bij jou te zien is....wat me overigens heerlijk lijkt: zonder begrenzing
knallen !!
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by takel »

Hoe zit het met de hoogte van de tunnels en viaducten daar? Zijn die ook groter?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Minimaal 13 feet, 6 inches, maar soms is het lager dan dat, meestal veel hoger.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Oversize load vs. long load 8)

Afgelopen dinsdag haalde ik deze Bison Freightliner Cascadia met twee 53 foot trailers in op de Trans Canada Highway in Saskatchewan.
De chauffeur zat niet te slapen en ging keurig op de witte streep rijden, zodat ik iets meer ruimte kreeg om hem in te halen :thumbs:

SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Vandaag ben ik even op bezoek geweest bij Jamie Davis Heavy Rescue in Hope, BC.

Jamie is te zien in de serie "Highway thru Hell", ik heb geen idee of dit programma ook in Nederland wordt uitgezonden.

Hier een video clip:

v=RyyINDKeRJ0

Image

Veel was er niet te zien op de yard, Heavy Rescue 150, de "mighty rotator", was beroofd van zijn wielen:

Image

Rescue 120, en Snowflake:

Image

En deze oude Holmes wrecker, meer was er niet te zien op de yard:

Image
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

International LoneStar Harley Davidson Special Edition @ Hope, BC.

Image
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Rob(firebird) »

Erik, is het rijden in zo'n "ouderwets" ogende Peterbilt heel anders dan in de "moderne" Volvo waar je eerst in reed? De cabine lijkt een stuk kleiner.
Ik heb niet zoveel met vrachtwagens, vind echter die Peterbilt e.d. veel imposanter overkomen.

Wel veel mooie foto's en ook de filmpjes zijn super :thumbs:

Rob
466horsepower
Posts: 145
Joined: Mon Sep 02, 2013 12:44 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by 466horsepower »

Geinig zo'n studio sleeper. Rijden die gasten van coast to coast dat ze zo'n half huis achter zich hebben?
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by peerke »

he daar ben ik ook geweest in hope,daar hebben ze de eerste rambo film opgenomen.
wij kwamen van vancouver
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Louis, ik denk dat ik langere ritten maak dan de meeste van die gasten met hun studio sleepers, en ook langer van huis ben.
En ook qua gewicht is zo'n cabine voor ons soort werk niets, onze trucks hebben heel veel aluminium onderdelen zodat wij 5 grote mining tyres mee kunnen nemen, waar andere bedrijven er maar 4 kunnen vervoeren. Ook onze trailers zijn van aluminium, gewichtsbesparing is de back bone van het bedrijf.

Rob, ik had geen Volvo maar een Freightliner Cascadia.
In principe maakt het qua ruimte niet veel uit, als je alleen op zo'n wagen zit.
Veel extra ruimte zit in de hoogte, en daar maak je in je eentje geen gebruik van (denk aan een tweede bed).
De stuurcabine is wel smaller bij de 379, maar ook daar heb je qua ruimte weinig last van omdat je toch maar op één stoel tegelijk kunt zitten 8)
Motorisch en qua afwerking, toegepaste techniek/onderdelen en kwaliteit van het gebruikte materiaal zijn de Peterbilts stukken beter.
Zo'n Freightliner is te vergelijken met een Daewoo qua interieurkwaliteit en afwerking, het is het allemaal net niet...

Het grote verschil zit hem in het achteruitrijden, door die domme uitlaten zie je totaal niets in die grote WestCoast spiegels, je gebruikt ook tijdens het rijden eigenlijk alleen die ronde scheerspiegels.
Je bent je trailer binnen de korste keren "kwijt" in je spiegels als je achteruit moet steken, en even uit het raam hangen is er niet bij omdat de uitlaat dan zodanig in de weg zit dat je niets ziet.

Toch zou ik stiekem best wel weer een Cascadia willen hebben, of (nog liever) een Peterbilt 587

Maar een 379, waar ik nu in rijd, is voor veel mensen de ultieme Amerikaanse truck.
Zo'n ding zien ze meteen voor zich als ze aan een vrachtwagen op de Interstates denken.
Het is misschien wel allemaal erg leuk om te zien, maar ik moet er in rijden en ik zie dan weinig van die buitenkant met al dat "fantastische" chroom, luchtfilters en uitlaten.
Last edited by SplitWindow on Sun Jul 27, 2014 5:36 pm, edited 1 time in total.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

peerke wrote:he daar ben ik ook geweest in hope,daar hebben ze de eerste rambo film opgenomen.
wij kwamen van vancouver
Dan ben je de mooie route via Highway 99 misgelopen, daar had je waarschijnlijk meer van genoten dan van dat ritje over de Coquihalla Highway.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Nieuwe Peterbilt 388, van mijn Nederlandse collega Erno:

Image

Image

Image

Hieronder zie je het verschil tussen de 379 en de 388, de motorkap van de 388 is langer en hoger, óók is de grille een stuk breder.
Verder zijn de uitlaattips dikker, de WestCoast spiegels zijn nu electrisch verstelbaar en de luchtfilterhuizen weer een slagje groter geworden:

Image

Netjes schoentjes uit als we op visite gaan.
(Erno was zelf niet aanwezig, dus dan ben je extra voorzichtig om zijn goede vertrouwen niet te beschamen)

Image

Image

Image

Image

Image

Image
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by watahyahknow »

mooi hoor , er staan op youtube een aantal truckers die video dairies bijhouden , best wel interesant af en toe
soms doen ze ook een instruction video bijvoorbeeld wat je als beginnende trucker zoal nodig hebt in de cabine van je truck (bestek koelbox wegenkaart dat soort dingen )
Post Reply