Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel »

Ik boos worden..?

Woehahaha, ik lach me ziek om de grappige opmerkingen die hier af en toe voorbij komen :lol:
Wat dat betreft heb ik een gezonde doses zelfspot.

Thats wy i'm here to stay ;)

Een goedenmiddag :)
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Pirana »

Detroitsteel wrote:Ik boos worden..?

Woehahaha, ik lach me ziek om de grappige opmerkingen die hier af en toe voorbij komen :lol:
Wat dat betreft heb ik een gezonde doses zelfspot.

Thats wy i'm here to stay ;)

Een goedenmiddag :)
Daarom moeten wij altijd lachen om jou....

En idd,blijven pop.
Kan ik nog eens lachen als ik op t forum kijk..
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel »

Kijk's aan, dat doet me deugd!
Ik ben blij jou hiermee van dienst te kunnen zijn :)

En zo gun ik iedereen zijn pleziertjes in het leven ;)
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by stef »

ey, DetroitRust,
Misschien effe eigen SPAM topicje aanmaken, in plaats van mijn topicje te verzieken? (ben jij het blik? De stoffer hebben we al.. :lol: )
En zit die paar mensen die WEL verstand van auto's hebben, niet zo te klieren; er zijn er al genoeg vertrokken door irritante wijsneuzen zoals jij...
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel »

Beste Stef, neem nog's alle reacties door in je topic zou ik zeggen.

Je zult merken dat juist andere of topic gaan om mij af te zeiken.

Wel bij de feiten blijven heh ;)
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Hotjerod »

Dames!!! Doe eens lief :arrow: :(
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Pirana »

Ok,ontopic voor d'troitsteel.

Wat is positieve en negatieve camber.
Welke functie heeft de caster en hoe beinvloeden caster en camber elkaar?
Wat is het nut van de rijlijn en wie bepaalt de rijlijn.
Maakt t uit of de besturing onder druk van de pomp staat of niet en welke hoek moeten de kogels hebben als er afgesteld gaat worden.
Als de camber en caster waarden niet gehaald kunnen worden,welke waarde is dan t meest belangrijk om goed te krijgen.
Is t verstandiger om een achterwiel- aandrijver toe of uitspoor te geven en waarom.
Een amerikaan 'zoekt" tijdens het rijden,remmen gaat recht,sturen niet . De waardes verschillen weinig en staan binnen de normen,waar moet dan toch naar gekeken worden.
Wat zorgt ervoor dat een auto rechtuit stuurt ,welke waarden zorgen voor t bochtgedrag.
Waarom heeft een yank positieve camberwaardes vanuit fabriek en houdt iedereen er (tevergeefs) aan vast.
De KPI waardes links/rechts verschillen,maar de overige waarden wijken niet veel van elkaar. belangrijk of niet?

Zomaar een paar uit t hoofd,zo makkelijk is een yank uit te lijnen.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Maurice »

Stef, als je je wagens goed wil laten uitlijnen en voor banden wil kijken, ga dan naar www.reedijkbanden.nl in Strijen en vraag naar Steve.

Ps. Ja, ik heb daar Cooper banden gekocht, en nee, ik vind ze niet slecht, ben er zelfs dik tevreden over, maar mijn auto is ook goed uitgelijnt daar, dat scheelt ook een hoop.
viewtopic.php?f=4&t=73430
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by stef »

Vooralsnog heb ik een afspraak staan bij een schadeherstelbedrijf in de buurt, waar een amerikaanse bank staat en de uitlijner zelf dit erg goed schijnt te doen.
Mocht het nog steeds waardeloos zijn, dan vouw ik Louis in 3-en met z'n lange lijf, en neem hem mee als ik naar bijv. een reedijk banden ga om uit te lijnen. Met een tweetal kratjes bier moet ie vast wel over te halen zijn... :lol:

Eerst maar eens kijken wat men er hier vanaf brengt. Ik zal de uitdraai wel inscannen en posten. Kunnen jullie er op schieten.

Nog ff een vraag: maakt het voor het uitlijnen uit of er oude banden onder zitten? De nieuwe zijn vandaag namelijk nog niet afgeleverd, en ik heb van de week de afspraak staan... (lijkt me niet; je meet vanaf de velg, maar je weet maar nooit...)
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Pirana »

Geen probleem Stef..

Er is een verschil tussen de moderne uitlijnbanken met de eventuele jonge monteur,en een monteur die t nog oldfashion heeft geleerd.

Ik zie ze bij ons op de zaak ook alle waardes richting het groene "gebied" draaien.
Als je vraagt wat ze nu eigenlijk doen hebben ze geen idee.
Omdat er een marge opzit in het groene gebied kan t zomaar zijn dat de linkse afstelling in zijn buitenste zone groen zit,de andere in de binnenste.
Dat geeft alsnog een groot verschil en die wil je niet.
De waardes kunnen links en rechts beter zo dicht bij elkaar staan,maar buiten t groene gebied,dan compleet verschillend en in t groen.
Bij die afstellingen moet gekeken worden naar de getallen en niet naar de rode of groene blokjes,en dan wordt t lastig.
En tegenwoordig kom je bij oa de heel goed sturende fords niet weg met alles een beetje in t groen draaien.

Vanwege de vele stuurarmen en kogels die verdraaien icm speling is een yank een lastig ding om uit te lijnen en t stuur recht te zetten.
Je hebt de basiswaarden camber/ caster bv vrij gauw goed staan,maar door de spelingen op de stuurinrichting is t soms noodzakelijk om de sporing een paar keer bij te stellen(met een meting maken) voordat t stuur mooi recht blijft staan.
Tja,en als uitlijnen dan 45 euro kost,dan is quikfit oid al gauw klaar en is de sporing t enigste wat gesteld wordt.
Met als gevolg scheef slijtende banden,geen fijn stuurgedrag etc.
En de klant denkt mede door die prachtige groene kleurtjes in zijn print dat alles goed is.
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Pirana »

stef wrote:Vooralsnog heb ik een afspraak staan bij een schadeherstelbedrijf in de buurt, waar een amerikaanse bank staat en de uitlijner zelf dit erg goed schijnt te doen.
Mocht het nog steeds waardeloos zijn, dan vouw ik Louis in 3-en met z'n lange lijf, en neem hem mee als ik naar bijv. een reedijk banden ga om uit te lijnen. Met een tweetal kratjes bier moet ie vast wel over te halen zijn... :lol:

Eerst maar eens kijken wat men er hier vanaf brengt. Ik zal de uitdraai wel inscannen en posten. Kunnen jullie er op schieten.

Nog ff een vraag: maakt het voor het uitlijnen uit of er oude banden onder zitten? De nieuwe zijn vandaag namelijk nog niet afgeleverd, en ik heb van de week de afspraak staan... (lijkt me niet; je meet vanaf de velg, maar je weet maar nooit...)
WEL met de nieuwe banden gaan stef.
Er kan verschil inzitten ,dus beter alles uitsluiten,zeker aangezien jij nogal kritisch bent..
Zorg ook dat de bandenspanning goed is.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Corp »

ik wacht nog steeds op antwoord op de interessante vragen boven... je zou er wat van kunnen leren zeg :lol:
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel »

Daar moet deze jongen effe voor in de boeken duiken :D

Dus eh, effe een moment aub ;)
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by basezum »

boek al uit, of heb je de broek uit :P
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel »

basezum wrote:boek al uit, of heb je de broek uit :P
Ben nog druk me zelf dr in aan verdiepen jongheu!
Post Reply