Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
User avatar
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by stef » Thu Jun 30, 2011 7:23 pm

Maandag met de auto naar profile tyrecenter in zoetermeer om hem uit te laten lijnen.
Word ik door mijn vrouw gebeld, ze kunnen hem niet goed uitlijnen. Caster gaat, maar camber niet, want mijn onderste draagarm moet verstelbaar zijn, en dat is ie niet.
Ik die jongen aan de lijn gehad en uitgelegd dat je beide met de driehoekige schotel aan de bovenzijde moet doen.
Om een lang verhaal kort te maken: hij kon het niet.

Vandaag de vrouw naar henze loosduinseweg in den haag gestuurd.
Daar is de kap niet eens open geweest, en heeft ie alleen aan het toespoor gedraaid. ( wat dus al goed stond door profile, ook getuige het vorige uitdraaitje...)
De schotel is dus niet eens los geweest.
Als je de kap opendoet, ziet een blinde nog dat hij verkeerd staat...

Op het u.s lincolnforum ook eea nagevraagd, en daar zegt men dus ook dat dit simpelweg alleen met de bovenste schotel moet, en dat de profile medewerker niet smapt waar hij mee bezig was. ( zeer netjes vertaald...)

Wat nu te doen?
Waar kan ik hem zonder gezeik goed laten uitlijnen, omgeving zoetermeer?
Waarde van camber mag 1,75 tot 2,25 graden zijn, en is nu 6.....
Last edited by stef on Thu Jun 30, 2011 8:42 pm, edited 1 time in total.

User avatar
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Ongefelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by stef » Thu Jun 30, 2011 7:25 pm

Ps. Ik haal caster en camber door elkaar. Het is de wielhoek, dus wat hij aan de bovenzijde naar voor en achter beweegt.

User avatar
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Ongefelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by sjak_brak » Thu Jun 30, 2011 7:33 pm

Profile Dassen in Eindhoven. Specialist in US, race, rallye, oldtimers enz. Topper.

User avatar
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Ongefelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by stef » Thu Jun 30, 2011 7:37 pm

Alleen niet echt dichtbij...

User avatar
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Ongefelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by DannyL » Thu Jun 30, 2011 7:40 pm

Reedijk in strijen... vragen naar steve!

boyanka
Posts: 2795
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Ongefelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by boyanka » Thu Jun 30, 2011 7:49 pm

8) ik doe het gewoon zelf, heb een mooi digitaal graden waterpas en dat werkt perfect

User avatar
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Ongefelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by stef » Thu Jun 30, 2011 8:07 pm

boyanka wrote:8) ik doe het gewoon zelf, heb een mooi digitaal graden waterpas en dat werkt perfect

Kijk, dat klinkt goed!

Zit je een beetje in de regio, en belangrijker, heb je binnenkort tijd/zin/mogelijlheid?

Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel » Thu Jun 30, 2011 9:05 pm

En daarom doe ik het ook zelf!

Die onbekwame druiloren bij dat soort bedrijven hebben mij in het vere verleden vaker terluurgesteld :(

Een yank uitlijnen is het simpelste wat er is, en dat kunnen ze dan niet..?! Tssssss!!!

Een starre as achter en een voorwielophanging waarvan je dmv de bovenste wishbone uit te vullen alle gewenste wielstand afstellingen (op de sporing na) kunt uitvoeren!

"diepe zucht" bij het lezen van dit soort berichten.

User avatar
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by sjak_brak » Thu Jun 30, 2011 9:22 pm

Ja en nee...

Bij een echt goede uitlijner wordt er niet naar de waarde uit het boekje gekeken, maar wordt er met van alles rekening gehouden, bv normale belading van de auto (rij je meestal alleen, of meestal volle bak), voorkeur van bestuurder, enz enz enz. En mocht het toch niet helemaal naar wens zijn, dan wordt het gewoon (kostenloos) aangepast tot het wel 100% is.

Ik pretendeer niet de kundigheid te hebben van een vakman op dit gebied, en breng mn wagens daarom graag naar Dassen voor een paar tientjes. Maar kan me voorstellen dat als je telkens bij prutsers terecht komt je er moe van wordt...

Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel » Thu Jun 30, 2011 9:32 pm

Ik heb de wielen van de Caprice sedan bovenaan meer naar binnen gezet voor een beter wegligging.
Ze staan ietswat schuin nu.
Dit heb ik zelf verzonnen aangezien ik wat last had van onderstuur.

Voor de rest, gezien de hoogwangige banden, komt het niet zo krap dr op aan.
Heb je velgen met van die elastiekjes dr omheen, dan wel natuurlijk.

User avatar
hot rod
Posts: 526
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:09 am

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by hot rod » Thu Jun 30, 2011 9:51 pm

6 graden caster kan makkelijk als ze beiden maar gelijk zijn, je hebt toch stuurbekrachtiging?

User avatar
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by SplitWindow » Thu Jun 30, 2011 10:15 pm

Detroitsteel wrote:En daarom doe ik het ook zelf!

Die onbekwame druiloren bij dat soort bedrijven hebben mij in het vere verleden vaker terluurgesteld :(

Een yank uitlijnen is het simpelste wat er is, en dat kunnen ze dan niet..?! Tssssss!!!
Ik herinner mij een foto van jouw voorwiel op een ander forum, weet je zeker dat dit niet het gevolg is van jouw uitlijnkwaliteiten ?

Image

O nee, dit was volgens jou het gevolg van "snelle bochten nemen met maximale stuuruitslag"...... :lol:
Detroitsteel wrote: En voor die gene die beweren dat mijn sporing zoek is..? Nope mijn heren, dit is het gevolge van bochten snel pakken en omdat
de heren ontwerpers bij GM bij de Caprice (en ook veel andere modellen) de akkerman constructie deels hebben laten varen!
Het gevolg is, is dat de Caprice enorm wringt met de voorwielen bij max stuuruitslag

Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel » Thu Jun 30, 2011 10:33 pm

Kijk's aan, die andere forum word met interesse gevolgd merk ik :lol:

Jep, die banden waren behoorlijk gladjes op een gegeven moment.
Maar ik kan je verzekeren dat dit niet door een verkeerde sporing komt.
GM heeft simpelweg de akkerman constructie deels achterwegen gelaten waardoor de voorwielen enorm wringen bij maximale stuuruitslag, de wagen hobbelt af en toe er zelfs door als je bvb keerd op de weg. Waarom dit zo is..? Meschien om de chassis balken bij de vooras rechter te kunnen fabrieken..? Who knows. Ik weet wel dat dit bij meerdere GM producten ook het geval is.
Anyway, ik woon in het centrum van een stadje, dus dat is veelal scherpe bochten met -in mijn geval- wat hogere snelheden.
Nou, sinds ik de wielen wat naar binnen schuin heb gezet, gaan de banden wat langer mee.
maar uiteindelijk is dit toch waar ze mee eindigen.

Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by Detroitsteel » Thu Jun 30, 2011 10:51 pm

Ach, opinions are like assholes, everybody's got one ;)

User avatar
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Ongelofelijk zeg, uitlijnen, huh?

Post by SplitWindow » Thu Jun 30, 2011 11:06 pm

Detroitsteel wrote:Ach, opinions are like assholes, everybody's got one ;)
Zelfs daar heb jij verstand van :thumbs:
De Vereniging Anusatresie is een patiëntenvereniging die de belangen behartigt van mensen die zonder anus zijn geboren en hun ouders.
http://www.anusatresie.nl/index.php?opt ... &Itemid=56

Post Reply