Yanken in de 70's in Nederland

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
wouterduijndam
Posts: 4
Joined: Fri Oct 26, 2012 2:44 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by wouterduijndam »

Van de Buick Limited Series 70 werden er volgens overlevering maar drie in Nederland geïmporteerd.
De twaalf lovertjes op het achterspatbord zijn hiervoor karakteristiek.
Twee daarvan zijn door de Gebroeders Visser uit Leeuwarden omgebouwd tot ziekenwagen.
Eén (kenteken: ZD-57-31) kwam bij het Ziekenvervoer R. van der Belt in Heerde terecht en heeft daar tot tenminste 1971 dienst gedaan.

De andere werd aan het wagenpark van De Vrij toegevoegd.
Helaas kwam aan het leven van deze auto een droevig einde toen hij vermoedelijk in 1965 uitbrandde:

Image
De uitgebrande Buick Limites Series 700 van het modeljaar 1958 van Ziekenvervoer De Vrij uit Leeuwarden.
Iedereen schrijft op internet dat de Gebroeders Visser twee van deze Buick 700 series Limited's hebben omgebouwd en dat klopt niet.
De Gebroeders Visser hebben de ZD-57-31 omgebouwd.
De firma Smit uit Joure heeft de DD-66-31 van een Ambulance carrosserie voorzien. (Deze auto is te zien uitgebrand in 1965 op bovenstaande Quote)
Dan was er nog de ZX-03-80 en deze werd eerst als trouwvervoer ingezet en later als taxi.
Geen van deze drie Buick's bestaan nog.
wouterduijndam
Posts: 4
Joined: Fri Oct 26, 2012 2:44 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by wouterduijndam »

Groove_Champion wrote: Image
Dit is geen Amerikaanse auto maar een jaren 30 Opel Kapitän.
wouterduijndam
Posts: 4
Joined: Fri Oct 26, 2012 2:44 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by wouterduijndam »

Catalina 1954 wrote:Als ik de kentekens google kom ik in het nederlands kenteken register terecht... met dezelfde foto's, toeval of logisch? Moet je eens doen.. Ben benieuwd of dat betekent dat ze nog rondrijden, ik hoop het. :)
Leuk om te lezen dat mijn website gevonden word.

http://www.hetnederlandschekentekenarchief.nl
wouterduijndam
Posts: 4
Joined: Fri Oct 26, 2012 2:44 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by wouterduijndam »

Groove_Champion wrote:meeste fotos komen van de beeldbanken af 8)
sommige kentekens zijn inderdaad terug te vinden via het kentekenarchief, en er bestaat nog wel het een en ander van gelukkig 8)
Dat is toch niet helemaal waar "meeste foto's komen van de beeldbanken af"
Ik heb een aantal autospotters welke mij op een regelmatige basis mailen en van foto's voorzien voor het archief.
Zij waren in de jaren 50/60 & 70 actief met camera en schriften om de kentekens met bijbehorende merk en model te noteren.

Er worden hier heel veel foto's geplaatst van een autospotter uit Amsterdam met de nickname Tedxopl2009.
perry
Posts: 619
Joined: Sun Sep 07, 2008 12:11 am

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by perry »

heb een flinke verzameling foto's ff op mn blog geknald (gaat wat vlugger dan eerst op photobucket en dan hier plaatsen)
zo gauw ik tijd heb knal ik ze hier op, plus de rest, want dit is maar een kleine selectie

http://perrykustompaint.blogspot.nl/
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by Groove_Champion »

wouterduijndam wrote:
Dat is toch niet helemaal waar "meeste foto's komen van de beeldbanken af"
Ik heb een aantal autospotters welke mij op een regelmatige basis mailen en van foto's voorzien voor het archief.
Zij waren in de jaren 50/60 & 70 actief met camera en schriften om de kentekens met bijbehorende merk en model te noteren.

Er worden hier heel veel foto's geplaatst van een autospotter uit Amsterdam met de nickname Tedxopl2009.
heb je site even bestudeert, erg mooi initiatief ! :thumbs:
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by Bromgabber »

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by zwam »

:thumbs:

Ik zat de eerste foto te bekijken en dacht lees ik nou Schagen op de achterflank? en ik zie een foto daaronder Wieringerwaard staan. En Den Helder. Zou dit op Sint Maarten zijn? Leuk man bij mij in de buurt!

Danny
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by Bromgabber »

Staan er hier meer, ook Medemblik en nog wat plaatsen waar de foto's genomen zijn :)

klik
ChevyKo
Posts: 1569
Joined: Tue Dec 07, 2004 2:52 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by ChevyKo »

Voorheen werden de Amerikaanse wagens zo van de weg geplukt, waarna eea eraf werd geslepen
en ze al dan niet verstevigd met stalen kokerprofielen of zware pijpen, de strijd ingingen.
Zonder pardon werden vaak nog knappe exemplaren zo de cross in gereden.

Hier `n stukkie uit `82 in Heerhugowaard met o.a. John Pleging uit Beverwijk, deze reed altijd met (rode) New Yorker`s

Geluid moet je er zelf ff bijdenken


thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by thunderbuick »

Als je nog wat verder terug gaat werd er gereden met een stuk spoorbiels etc. onder het dak, paar spijkers door het dak en bodem en klaro, niks geen kooi en gewoon een heupgordeltje om en niks geen speciale stoel of brandwerende kleding.
Kettingen met t-profielen om de banden om grip te krijgen, gevaarlijke projectielen als die loskomen....
Pispot op en een motorbril tegen stof, kluiten etc. en gaan :)
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by Bromgabber »

Leuk beeld materiaal Ko :)
In alle tijdperken gebeurd wel iets wat we later jammer vinden..
Maar ze zullen we lol gehad hebben ermee :D
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by zwam »

Leuk beeldmatriaal Ko! Nu zeg je zonde, maar toen was het net zoiets als een malibu van 78. Als je maar lol hebt gehad

Danny
DartSwinger360
Posts: 120
Joined: Tue Dec 25, 2012 10:27 am

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by DartSwinger360 »

Erg mooie foto's. :)

Zou het erg gaaf vinden om wat meer history over mijn Dart tevinden :)
Dealer wie wat waar, oude eigenaren foto's uit de 70 jaren. etc etc. maar dat zal wel moeilijk worden.
Image
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Yanken in de 70's in Nederland

Post by 68 Cougar »

DartSwinger360 wrote: Zou het erg gaaf vinden om wat meer history over mijn Dart tevinden :)
Be careful what you wish for.... Straks zie je 'm nog terug in een filmpje zoals hierboven! :P :D

Gr.,
Alexander.
Post Reply