kent iemand deze omgekatte jeep?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by gert »

https://www.autotrack.nl/tweedehands/je ... r/44445980

dit is volgens mij eerder bouwjaar 1992 dan 1976 . lijkt me omgekat?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by boyanka »

Is idd geen 67er
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by muddy bandit »

Deze staat al een tijdje te koop voor 3x de hoofdprijs.
Ik ken hem verder niet maar dit is gewoon een AMC Wagoneer, aan de uitvoering te zien ergens uit de jaren '86-'91.
Er komt helemaal niets overeen met de vroegere modellen Jeep Wagoneer uit het Kaiser tijdperk. (= tot ca. '71)
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by gert »

deze handelaar is kennelijk een omkatter, ver vandaan blijven dus.
als je ermee een controle krijgt ben je mooi de sigaar.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by muddy bandit »

Ik ken de verkoper niet, ik kan en wil er dus ook niet over (ver)oordelen.
Maar ik ken de verschillen tussen de Kaiser Wagoneers en de diverse AMC Wagoneers echter wel goed, en deze Wagoneer is overduidelijk een AMC wagoneer en vermoedelijk uit de serie jaren '86 tot '91. (daarvoor moet ik er even onder kruipen om dat met zekerheid vast te kunnen stellen)

Maar ik schat dat ongeveer de helft van de nederlands gekentekende Wagoneers wel het stempeltje "omgekat" mee kunnen krijgen, er is in de jaren '90 heel veel gerommeld met de typeplaatjes en ook vanaf de sloop weer opnieuw samengesteld. (zowel in de USA als in de EU)

In geval van twijfel gewoon een identiteitsonderzoek door RDW eisen voordat je zoiets koopt, en als de verkoper daar niet mee akkoord durft te gaan dan weet je welke kant je op moet lopen. ;)
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by gert »

ik heb sowieso geen interesse meer in deze auto.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by rene74monte »

ben al wel eens bezig geweest om dit soort dingen te melden , door dit soort fratsen gaat er straks weer een keer een streep door de oldtimerregeling , maar overal is de deur dicht , de politie , rdw en de belastingdienst interesseren het geen reet , en eigenlijk is dat schandalig
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by boyanka »

Idd, als je vragen stelt bij de rdw dan zegt men dat als het juiste chassis nummer er in staat dat het wel in orde is
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by gert »

tot je een fuik inrijdt met rdw en douane controle, dan halen ze hem er zo uit, dan heeft het ineens prioriteit.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by boyanka »

Dan heb je een serieus probleem
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by boyanka »

Ik heb eens een pick up gerestaureerd en de originele 6 cilinder vervangen door een v8. Ik had netjes de originele stikker in de deur sponning laten zitten, afgeplakt met spuiten en natuurlijk ook alle typeplaatjes. De keurmeester was er blij mee en vroeg of de stikker onder het dashboard er ook nog zat, maar die was in het verleden al eens gesneuveld. De man wist precies waar en hoe de originele aanduidingen zitten en zag precies wat ik had aangepast. Ze zijn echt niet gek.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by rene74monte »

nee , ze zijn niet gek maar een auto zoals die wagoneer interesseert ze niets hoor , inderdaad als de nummers kloppen dan houd het verder op
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: kent iemand deze omgekatte jeep?

Post by muddy bandit »

Een "omgekatte" auto hoeft niet per definitie een illegaal ding te zijn, het kan door RDW ook legaal verklaard zijn als het bijvoorbeeld een geïmporteerde samengesteld voertuig betreft wat elders in Europa al een toelating heeft gekregen... dan worden de gegevens gewoon over genomen door RDW, eventueel aangevuld met een opmerking in de voertuiggegevens.
De regels omtrent de vaststelling van het werkelijke bouwjaar van een samengesteld voertuig verschilt nog aardig tussen de europese landen onderling, en daar wordt zowel gebruik als misbruik van gemaakt om een auto op kunstmatige manier legaal ouder of jonger te krijgen.

Het kan echter ook voorkomen dat 1 chassisnummer op meerdere auto's is gezet: noemen ze een gekloond voertuig.
Maar o.a. Saab heeft in het verleden voor verschillende modellen dezelfde serie chassisnummers gebruikt... het lijkt dan wel op een gekloond voertuig maar het is toch fabrieksaf origineel en dus volledig legaal.
En andersom komt ook wel voor, 2 chassisnummers op 1 auto: als je een Matra Rancho neemt dan zal je onder de motorkap zowel een chassisnummer van Simca of Talbot als een chassisnummer van Matra vinden... dit is ook volstrekt origineel en legaal.
Maar ondanks dat het misschien volstrekt legaal is kan het je wel de nodige kopzorgen gaan geven als een ambtelijke leek eventjes steeksproefgewijs een controle uitvoert en met een WOK-melding gaat wapperen.... want die ambtelijke leek heeft in principe altijd gelijk, en de voertuigeigenaar mag daarna het tegendeel gaan bewijzen.



Maar wat mij betreft mogen al die voertuigen met sterk verouderd bouwjaar per direct als een permanent tuinornament geregistreerd worden, die troep hoort gewoon niet in het oldtimer verkeer thuis.
Post Reply