ideale motorolie temperatuur sbc?
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
ideale motorolie temperatuur sbc?
Wat is de ideale olie temperatuur voor een sbc?
Iemand ervaring of een idee?
Ik lees uiteenlopende ideeën, van minimaal 80 graden celcius omdat vocht dan toch wel verdampt tot minimaal 100 graden celcius omdat vocht en vuil eruit moet branden. En maximaal zo'n 130 graden celcius voor minerale olie.
Ik heb een temp. zender in het gat boven het oliefilter, niet in de carterpan.
Rij met Valvoline VR1 10W-30 mineraal, is een 7 quart oliepan, 383 sbc op lpg.
Als ik onder de 80km/h blijf (2100 rpm) is de olie tussen de 85 en 95 graden.
Rij ik wat door, dus boven de 100 tot zo'n 120km/h (rond de 3000 rpm) zie ik binnen 5km een olie temperatuur van 110 graden en stijgend. Dat met een buitentemperatuur van 15 graden en een koelwater temperatuur van 85 graden.
Ga ik van de autoweg af, rij ik 80 of langzamer, zakt de olie temperatuur vrij snel. Koelwater krijg ik ongeacht gebruik en buiten temp. niet boven de 90 graden, in de kop gemeten.
Zit te denken aan een oliekoeler en een thermostaat, maar wat is dan handig? Een thermostaat van 85 of van 96 graden?
Iemand ervaring of een idee?
Ik lees uiteenlopende ideeën, van minimaal 80 graden celcius omdat vocht dan toch wel verdampt tot minimaal 100 graden celcius omdat vocht en vuil eruit moet branden. En maximaal zo'n 130 graden celcius voor minerale olie.
Ik heb een temp. zender in het gat boven het oliefilter, niet in de carterpan.
Rij met Valvoline VR1 10W-30 mineraal, is een 7 quart oliepan, 383 sbc op lpg.
Als ik onder de 80km/h blijf (2100 rpm) is de olie tussen de 85 en 95 graden.
Rij ik wat door, dus boven de 100 tot zo'n 120km/h (rond de 3000 rpm) zie ik binnen 5km een olie temperatuur van 110 graden en stijgend. Dat met een buitentemperatuur van 15 graden en een koelwater temperatuur van 85 graden.
Ga ik van de autoweg af, rij ik 80 of langzamer, zakt de olie temperatuur vrij snel. Koelwater krijg ik ongeacht gebruik en buiten temp. niet boven de 90 graden, in de kop gemeten.
Zit te denken aan een oliekoeler en een thermostaat, maar wat is dan handig? Een thermostaat van 85 of van 96 graden?
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Koop een kc4 wisselaar. Probleen opgelost en olie sneller op temperatuur. Het f body model heeft 2 slangen naar de pomp en kachelkraan Het y body model 1 vanaf blok plug en 1 naar kachelkraan.
De 90 en latere hebben een o ring blok aansluiting net als een ac. Dat plus alu leidingen is mooier dan losse stalen.
De 90 en latere hebben een o ring blok aansluiting net als een ac. Dat plus alu leidingen is mooier dan losse stalen.
Last edited by Corp on Sun Oct 06, 2019 10:48 am, edited 1 time in total.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Daar heb ik wat aan, dat is een mooie oplossing!! Dank je.Corp wrote: ↑Sun Oct 06, 2019 10:41 am Koop een kc4 wisselaar. Probleen opgelost en olie sneller op temperatuur. Het f body model heeft 2 slangen naar de pomp en kachelkraan Het y body model 1 vanaf blok plug en 1 naar kachelkraan.
De 90 en latere hebben een o ring blok aansluiting net als een ac. Dat plus alu leidingen is mooier dan losse stalen.
Heb jij toevallig nog zo'n setje liggen? wisselaar en leidingen?
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Kun je dan nog wel een mechanische brandstofpomp gebruiken?
Misschien een ander idee, welke oliefilter gebruik je?
Er zijn van Wix ook langere oliefilters te krijgen, dan heb je een liter extra olie aanwezig. Wix 51794 als ik mij niet vergis. En meer olie in omloop en wat meer koeloppervlakte aan de buitenlucht.
Misschien een ander idee, welke oliefilter gebruik je?
Er zijn van Wix ook langere oliefilters te krijgen, dan heb je een liter extra olie aanwezig. Wix 51794 als ik mij niet vergis. En meer olie in omloop en wat meer koeloppervlakte aan de buitenlucht.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Nee, niet met die met die vaste leidingen, maar ik rij toch lpg only. En de auto's waar dat origineel op zit hebben denk ik injectie met elektronische pomp.Nick_nl wrote: ↑Sun Oct 06, 2019 1:27 pm Kun je dan nog wel een mechanische brandstofpomp gebruiken?
Misschien een ander idee, welke oliefilter gebruik je?
Er zijn van Wix ook langere oliefilters te krijgen, dan heb je een liter extra olie aanwezig. Wix 51794 als ik mij niet vergis. En meer olie in omloop en wat meer koeloppervlakte aan de buitenlucht.
Ik gebruik nu de Wix 51061, daar gaat bijna 1 liter in. Vul ze altijd voor ik hem erop schroef. Ik moet terug naar de 51069 als er een koeler adapter of wat dan ook tussen komt, de verbreding van de carterpan zit anders in de weg. Er loopt 1 headerbuis op 5cm van het filter en blok zit erg ingebouwd, dat zal mede de oorzaak zijn dat de olie nu zo warm wordt.
Vermoed dat het een losse oliekoeler wordt of de oplossing die Corp laat zien, die heeft als voordeel dat de olie ook sneller warm is.
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Kan wel met mechanische pomp. Gewoon de leidingen afzagen en eind ff trompen voor o ring type als je zo'n grote tang hebt.
Ik heb er een aantal nog. Die met de alu leidingen hou ik zelf. De andere kunnen ook enkel kachelslangen op. Ik inventariseer wel even wat ik heb
Ik heb er een aantal nog. Die met de alu leidingen hou ik zelf. De andere kunnen ook enkel kachelslangen op. Ik inventariseer wel even wat ik heb
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Vuistregel, je motorolie, evenals je transmissievloeistof mogen 10% afwijken van je koelvloeistof temperatuur.
Dus 90'C koelvloeistof = 99'C max motorolie temperatuur.
De ideale temperatuur waarbij de diverse dopes in de motorolie zijn werk doen.
Motorolie trekt vocht aan, dat is de reden dat je elke twee jaar je olie wisseld, ongeacht kilometrage.
Dus 90'C koelvloeistof = 99'C max motorolie temperatuur.
De ideale temperatuur waarbij de diverse dopes in de motorolie zijn werk doen.
Motorolie trekt vocht aan, dat is de reden dat je elke twee jaar je olie wisseld, ongeacht kilometrage.
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Als ik DEZE mag geloven moet de olie rond de 220F (104C) zitten met een max van 230 - 260 F (110-127C) Vol syntheet mag dan weer hoger.
Dus als ik dit voor waar aanneem zijn te temperaturen van de TS eigenlijk normaal.
Misschien een ander idee.
Stuur eens een email met deze vraag naar de olieleverancier. Ik kan mij voorstellen dat deze beter weet wat goed en niet goed is mbt de olietemperatuur.
Dus als ik dit voor waar aanneem zijn te temperaturen van de TS eigenlijk normaal.
Misschien een ander idee.
Stuur eens een email met deze vraag naar de olieleverancier. Ik kan mij voorstellen dat deze beter weet wat goed en niet goed is mbt de olietemperatuur.
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Motorolie kan probleemloos temperaturen tot 125 graden (gemeten bij de hittebron) aan.
Maar de meetsensor zit meestal in het koudste deel (dus na het filter) geplaatst, de ideale meettemperatuur daar ligt tussen de 90 en 100 graden.
Komt de olietemperatuur daar regelmatig hoger dan is een oliekoeler of koude (of grotere) carterpan wel aan te raden.
Maar de meetsensor zit meestal in het koudste deel (dus na het filter) geplaatst, de ideale meettemperatuur daar ligt tussen de 90 en 100 graden.
Komt de olietemperatuur daar regelmatig hoger dan is een oliekoeler of koude (of grotere) carterpan wel aan te raden.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: ideale motorolie temperatuur sbc?
Bedankt voor de reacties.
Koudste punt om olie te meten is in de carterpan, maar dan moet ik er een draadmoer in maken.
Nu ik het boven het filter meet is de olie al warmer door de weerstand van de oliepomp.
Ik heb al een grotere olie pan, er zit 2 quart meer in dan standaard.
De 10% regel lijkt mij wel logisch, dat olie max. 10% warmer is dan koelwater.
Er zijn bizar veel verschillende sites en ideeën over. Daarom dat ik hier vroeg of er hier ideeën of ervaring is.
Als de olie maximaal 100 graden wordt zou ik al blij zijn.
Heb van Corp zo'n setje als hij hier laat zien overgenomen. Als die binnen is ga ik dat proberen.
Afgelopen maandag met 2 graden buiten temp. kreeg ik de olie niet eens op 70 graden na 20km rijden.
In de middag met 15 graden buiten en 50km stevig maar max 90km/h rijden wel weer 100 graden, toen ik stilstond met stationair draaien zakte het direct terug naar 80 graden.
Dit is een leuk lees stukje, als het waar is, heeft deze man erg veel olie soorten zelf laten testen.
https://540ratblog.wordpress.com
https://540ratblog.wordpress.com
Koudste punt om olie te meten is in de carterpan, maar dan moet ik er een draadmoer in maken.
Nu ik het boven het filter meet is de olie al warmer door de weerstand van de oliepomp.
Ik heb al een grotere olie pan, er zit 2 quart meer in dan standaard.
De 10% regel lijkt mij wel logisch, dat olie max. 10% warmer is dan koelwater.
Er zijn bizar veel verschillende sites en ideeën over. Daarom dat ik hier vroeg of er hier ideeën of ervaring is.
Als de olie maximaal 100 graden wordt zou ik al blij zijn.
Heb van Corp zo'n setje als hij hier laat zien overgenomen. Als die binnen is ga ik dat proberen.
Afgelopen maandag met 2 graden buiten temp. kreeg ik de olie niet eens op 70 graden na 20km rijden.
In de middag met 15 graden buiten en 50km stevig maar max 90km/h rijden wel weer 100 graden, toen ik stilstond met stationair draaien zakte het direct terug naar 80 graden.
Dit is een leuk lees stukje, als het waar is, heeft deze man erg veel olie soorten zelf laten testen.
https://540ratblog.wordpress.com
https://540ratblog.wordpress.com