expansievat zonder gaatje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

Vraagje heb een alu expansie vat gekocht zonder radiator dop

Noe zit er in een plastic vat altijd een gaatje om druk te laten ontsnappen en in dit vat dus niet


Gewoon een gesloten systeem hoor dit zo of moet ik er dan zelf maar een gaatje boren in de vuldop ????


Niet dat straks de boel de lucht in vliegt zonder dat gaatje :D
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by boyanka »

Zit er zo'n ballon in, net zoiets als het expansievat van een cv?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by muddy bandit »

Een expansievat heeft een radiatordop (of ballon/membraam) die de overdruk regelt, een reservoir heeft gewoon een dop met een gaatje.
Verschil tussen die 2 is dat de één wel druk op moet kunnen bouwen en de ander gewoon een overstort van de radiator is.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

muddy bandit wrote: Wed Sep 04, 2019 5:25 pm Een expansievat heeft een radiatordop (of ballon/membraam) die de overdruk regelt, een reservoir heeft gewoon een dop met een gaatje.
Verschil tussen die 2 is dat de één wel druk op moet kunnen bouwen en de ander gewoon een overstort van de radiator is.
Bedankt heren voor u antwoord


Blijft voor mij de vraag kan ik dit expansievat gewoon gebruiken zonder problemen


Voorheen zat er dus een overstort van de radiator op


Snap het verhaal van muddy wel maar wanneer gebruik je het ene of het andere systeem ???
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by boyanka »

Hangt er vanaf wat voor druk er in het systeem moet zitten
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

boyanka wrote: Thu Sep 05, 2019 5:06 pm Hangt er vanaf wat voor druk er in het systeem moet zitten
En hoe kom ik daar weer achter het betreft een 454 bigblock

Maar als ik gewoon een gaatje in die dop boor dan heb ik toch het zelfde systeem als er op zat of praat ik poep nou :)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by boyanka »

Volgens mij heeft je radiatordop 16psi. Dan loopt hij over in het reservoir. Koelt het blok af dan zuigt hij het water weer op.
Expansie vaatje heeft denk ik een ballon inwendig en zal je systeem volledig gevuld staan. Bij warme motor zal hij de ballon in duwen. Maar de vraag is of de ballon cq het vaatje al dat water kan opvangen zonder dat je teveel druk opbouwd in je koelsysteem.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

boyanka wrote: Thu Sep 05, 2019 10:07 pm Volgens mij heeft je radiatordop 16psi. Dan loopt hij over in het reservoir. Koelt het blok af dan zuigt hij het water weer op.
Expansie vaatje heeft denk ik een ballon inwendig en zal je systeem volledig gevuld staan. Bij warme motor zal hij de ballon in duwen. Maar de vraag is of de ballon cq het vaatje al dat water kan opvangen zonder dat je teveel druk opbouwd in je koelsysteem.
Hoi hoi boyanka

Het vaatje is 800 ml en er zit geen ballon is het is gewoon een alu potje met een schroefdop meer niet

Heb net de boel gemonteerd en het alu potje liep niet over dus hoop dat het allemaal goed is zo

Of kan ik beter toch een overloop in dat potje maken zodat ik zeker weet dat er niks kapot gaat


Bedank voor je antwoord en een super fijn weekend daar :thumbs:
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

FritsVrolijk wrote: Fri Sep 06, 2019 4:50 pm Hoi hoi boyanka

Het vaatje is 800 ml en er zit geen ballon is het is gewoon een alu potje met een schroefdop meer niet


https://www.ebay.co.uk/itm/800ML-Car-Ov ... 2749.l2649



Heb net de boel gemonteerd en het alu potje liep niet over dus hoop dat het allemaal goed is zo

Of kan ik beter toch een overloop in dat potje maken zodat ik zeker weet dat er niks kapot gaat


Bedank voor je antwoord en een super fijn weekend daar :thumbs:
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by muddy bandit »

FritsVrolijk wrote: Thu Sep 05, 2019 4:32 pm
Blijft voor mij de vraag kan ik dit expansievat gewoon gebruiken zonder problemen


Voorheen zat er dus een overstort van de radiator op
Een expansievat kan gewoon als reservoir gebruikt worden, maar niet elk reservoir kan als expansievat gebruikt worden.
Expansievat is meestal bestand tegen druk, reservoir niet.

In jou geval betreft het dus waarschijnlijk gewoon een reservoir waarin door overdruk vanuit de radiator koelvloeistof gedumpt kan worden en waaruit door onderdruk weer aangevuld kan worden.
Let bij vervanging wel even op dat het reservoir koelvloeistof kan nemen en ook kan geven, de aan- en afvoer vanaf de bodem dus (dat kan zowel uitwendig als inwendig).... ik heb al eerder geintjes meegemaakt waarbij het vaatje alleen maar als opvang werkt, maar dan stroomt dat vat na een paar ritjes uiteindelijk over en staat je radiator deels droog.
Plaats anders even een foto van dat ding, wordt het wat duidelijker wat je hebt en kan er ook wat duidelijker een antwoord worden gegeven op je vraag.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

Deze heb ik er in zitten muddy zie link Ebay


https://www.ebay.co.uk/itm/800ML-Car-Ov ... 2749.l2649



Thanks weer en 1 super Zondag daar
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by muddy bandit »

Als deze ook kan ontluchten is het prima geschikt voor jou auto, anders even een 1mm gaatje door de vuldop boren.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: expansievat zonder gaatje

Post by FritsVrolijk »

Thanks muddy gaan we doen

nogmaals bedankt voor je hulp :thumbs:
Post Reply