SBC 355

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

SBC 355

Post by Nick_nl »

Weer eens een nieuw project voor deze zomervakantie.
De oude 283 heeft nooit lekker gelopen, dus deze is nu vertrokken en wordt vervangen door een 355.
Zelfs mijn geduld heeft grenzen :)

Het is een 1989 350 TBI flat tappet blok geworden 2 bout. Prima voor straat gebruik, alleen moet er nu een elektrische pomp op.

Image
Een bekend aanzicht, nu ik dit al eens vaker gedaan heb gaat het steeds makkelijker :)

Image

Image
Op de achtergrond kun je de nu niet meer 12 cilinder fiesta zien staan. Het paste allemaal maar net.

Image
Het blok is al behoorlijk ver voor geassembleerd mijn kant op gekomen, een stuk makkelijker voor mij.
Eigenlijk is alleen het blok en de lagerkappen oud. De rest is nieuw, alles van Eagle en KB hyper zuigers met coating.
Image

Image

Image
Een mooi kleurtje er op zodat het weer netjes uit ziet.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Het idee van deze build is de oude Trickflow koppen weer te kunnen hergebruiken. Daarom is het ook een 355 geworden en geen 383.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
De oude motor heeft een road draft tube, de huidige niet meer en toch wil ik de gesloten klepdeksels gebruiken.
Daarom moet er een PCV op komen, maar dat is toch lastiger als gedacht. Met alles er op blijft er niet veel ruimte over. Dus dat wordt later nog eens opgepakt.
Image

Image

Image
Daarom zit er nu ook deze gepatineerde vintage klepdeksel op. :oops:
Image

Image

Image

Image

Image

Image
Het plaatsen ging eigenlijk prima, de front mounts passen gewoon en het blok zat er vrij snel weer in, nu nog de kleine dingen aansluiten.
Image

Weer een hoop gedaan gekregen en met een beetje geluk kan ik nu eindelijk eens goed rijden.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: SBC 355

Post by mercury1970 »

Looking good !! Weet je al welke benzinepomp je gaat gebruiken? Als je een retour leiding monteert, heb je iets meer marge qua druk.
Injectiepomp kun je vergeten; too muchh pressure.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: SBC 355

Post by Nick_nl »

Dit is een Holley mighty Mite geworden. Zou goed moeten zijn tot meer als dit blok nodig heeft.
En deze pompjes zijn vrij klein.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: SBC 355

Post by Corp »

Een injectiepomp geeft volume geen druk. De druk is het resultaat van het volume door een restrictie (de regelaar). Een hogere druk gerate pomp verplaatst gewoon meer volume tdoor een restrictie voor er stall is in de flow. Met een deugdelijke retpur regelaar kun je gewoon terugregelen.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: SBC 355

Post by Nick_nl »

De werkzaamheden van vandaag :)

De neus zit er weer op.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Op de foto's gaat het toch altijd sneller als in het echt.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: SBC 355

Post by BigBlockMopar »

Weet je zeker dat die takelhaak sterk genoeg is? :D
Lekker bezig geweest. Netjes.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: SBC 355

Post by Nick_nl »

Het ging juist goed, dat chevy spul is best stevig gemaakt :P
Volgens mij is deze taken minimaal period correct of ouder.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: SBC 355

Post by Crash »

Nick_nl wrote: Sun Aug 18, 2019 11:37 am Dit is een Holley mighty Mite geworden. Zou goed moeten zijn tot meer als dit blok nodig heeft.
En deze pompjes zijn vrij klein.
Die hebben we ook al gebruikt op verschillende auto en blokken werken super en makkelijk te monteren ivm de compacte maten
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: SBC 355

Post by Nick_nl »

Goed om te horen.
Morgen even kijken hoe makkelijk deze in de leiding te zetten is.
Heb je de pomp ook schuin geplaatst ?
En maakt deze veel geluid?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: SBC 355

Post by Wilf »

Pompjes maken altijd geluid maar met rubber mounts is het muisstil te isoleren. Op m’n ‘49 Buick en ‘49 Hudson heb ik ook electrische pompjes en beiden zaten eerst direct op een chassisbalk. Naar geluid. Beiden geïsoleerd met rubber mounts en ik hoor niet eens meer dat ze lopen.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: SBC 355

Post by Crash »

zoals wilf al zij rubber ertussen en je hoort niets
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: SBC 355

Post by rene74monte »

mooie kleur heeft die wagen
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: SBC 355

Post by mercury1970 »

Heb je het blok zonder primer gespoten?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: SBC 355

Post by Nick_nl »

@ Rene74monte Bedankt, dit is Dusk Pearl, was een fabriekskleur in 1957 en ook de originele kleur.
@mercury1970 Ja, het blok is zonder primer gespoten met VHT engine enamel. Dit bleef de vorige keer ook prima zitten.
@ Wilf, heb je misschien een foto van de installatie? Goede voorbeelden zijn altijd handig :)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: SBC 355

Post by mercury1970 »

Thanks, er wordt door VHT namelijk een primer aangeboden die ze (natuurlijk) adviseren om te gebruiken.
Post Reply