Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

gert wrote: Thu Sep 12, 2019 7:11 pm prima!
die laatste kun je nog afregelen met een mobiele co meter als je hebt, of met een AFR meter.
of proefondervindelijk steeds iets dichter draaien tot je merkt dat ie minder vermogen krijgt
dit ivm een redelijk verbruik, mits je je daar druk over maakt met de huidige lage lpg prijzen.....
Die LPG prijzen zullen wel eens flink kunnen gaan stijgen samen met de benzine en diesel. Na de drone aanval😱
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by gert »

daalt ook wel weer.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

Vandaag de Mallory ontsteking erin gezet en daarna met de lamp gekeken naar de vervroeging. Nu zag ik een aantal getallen voorbij komen die tussen de 20 en 30 graden voorontsteking zaten maar op mijn blok kan ik niet verder dan 12 graden. Getallen van 0 tot 12 staan er.

Opzich heb ik hem op 12 gezet en loopt deze prima.
Mijn lamp kan ik verder niks aan stellen of veranderen.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by boyanka »

Andere gewichtjes plaatsen
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by gert »

als je demper aanwijzing maar tot 12 graden gaat, dan is 2 maal die afstand dus 24 graden
of je kan met tippex witte markeringen zetten op de demper.....
12 graden voorontsteking is te weinig op lpg.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

Dan ga ik maar aan de gang op de oldscool manier met tipex.
Nu we het toch over oldscool hebben, heeft er iemand ervaring met de ontstekingen van oldscoolproducts.com?
Die bieden veel HEI ontstekingen aan voor schappelijke prijzen.
Dan kan goedkoop ook weer duurkoop zijn maar wie weet zit ik er naast?
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by gert »

zolang je er maar een goede garantie op krijgt kun je dat best doen.
maar als je zeker wilt zijn, en het geld ervoor over hebt, is MSD of soortgelijk usa made spul het beste.
ik heb ook met Pertronix een slechte ervaring gehad. het kapte er ineens mee.
nul garantie hoor!
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

Als ik dit verhaal lees, dan lijkt het me wel wat.
Maar nu de vraag m.b.t. de vervroegings timing curve.
Als ik het goed begrijp noem je het als de motor stationair loop de initiële timing?
En de mechanische vooruitgang is de vervroeging die oploopt als je gas geeft?
En dan nog een verstelbare vacuüm vervroeger erop.

Al met al heb ik nu een gebruikte 15 jaar oude Mallory erop die het nog prima doet. Maar als ik dit zie lijkt het me ook wel wat, hoef ik geen andere bobine te kopen maar wel andere kabels misschien.

Wat denken jullie?
Image
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by gert »

een vreemd verhaal, kennelijk vertaald uit het chinees?
ik zou er niet aan beginnen, als er iets mis gaat kun je hem weggooien, tenzij je goede garantie krijgt.....
die timing, als ie al klopt, is niet erg geschikt voor lpg, wel voor benzine.
elke goede verdeler kun je met andere veertjes en/of gewichtjes in stellen op de juiste timing voor lpg.
die moet bij voorkeur zijn:
initiele timing( stationair zonder vaccumvervroeging, of deze afgedopt) 10 graden
totale vervr: mechanisch +vacuum maximaal 45 graden
totale vrvroeging mechanisch max. 30
totale vrevroeging bij 2250-2500 omw.
eea afhankelijk van type motor.

om dit te bereiken moet je het best met je verdeler naar een verdeler tester, er zal wel ergens een hobbyist zijn die er een heeft.
anders op je motor afstellen met de lamp, en uitproberen met verschillende veertjes enz. een flink karwei.
ik heb dit zelf niet gedaan, veel te veel werk, ik heb de initiele op 25 graden gezet, en dan komt de gehele vervroeging aardig uit denk ik
gewoon je verdeler een beetje los zetten, rijden, en af en toe wat verdraaien tot je voelt dat ie lekker trekt.
ik heb ook geen vacuum vervr.
wat mankeert er aan je eigen verdeler?
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by rene74monte »

ik zou die mallory laten zitten , is een veel betere kwaliteit dan die chinese zooi , mallory is gewoon goed
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

gert wrote: Sun Sep 22, 2019 9:45 am een vreemd verhaal, kennelijk vertaald uit het chinees?
ik zou er niet aan beginnen, als er iets mis gaat kun je hem weggooien, tenzij je goede garantie krijgt.....
die timing, als ie al klopt, is niet erg geschikt voor lpg, wel voor benzine.
elke goede verdeler kun je met andere veertjes en/of gewichtjes in stellen op de juiste timing voor lpg.
die moet bij voorkeur zijn:
initiele timing( stationair zonder vaccumvervroeging, of deze afgedopt) 10 graden
totale vervr: mechanisch +vacuum maximaal 45 graden
totale vrvroeging mechanisch max. 30
totale vrevroeging bij 2250-2500 omw.
eea afhankelijk van type motor.

om dit te bereiken moet je het best met je verdeler naar een verdeler tester, er zal wel ergens een hobbyist zijn die er een heeft.
anders op je motor afstellen met de lamp, en uitproberen met verschillende veertjes enz. een flink karwei.
ik heb dit zelf niet gedaan, veel te veel werk, ik heb de initiele op 25 graden gezet, en dan komt de gehele vervroeging aardig uit denk ik
gewoon je verdeler een beetje los zetten, rijden, en af en toe wat verdraaien tot je voelt dat ie lekker trekt.
ik heb ook geen vacuum vervr.
wat mankeert er aan je eigen verdeler?
Het is vertaald van Engels naar Nederlands. Is de site van TA performance. Zit in Amerika.
Mijn eigen verdeler mankeert niks aan, alleen HEI is beter zeggen veel mensen. Betere vonk en hogere voltage enz enz. Ik heb de initiële timing nu dus op ongeveer 13 graden staan. Die kan ik nog wel wat opschuiven.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

rene74monte wrote: Sun Sep 22, 2019 10:26 am ik zou die mallory laten zitten , is een veel betere kwaliteit dan die chinese zooi , mallory is gewoon goed
Mallory is wel een A merk inderdaad maar is wel een jaar of 15 oud. Van degene van wie ik hem heb gekocht heeft er 14 jaar probleemloos mee gereden. Die heeft nu ook een HEI van MSD en alles erop en eraan maar die heeft nog veel meer aangepast om veel pk,s te hebben.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

Die Mallory is geen HEI ontsteking trouwens.
Met een losse bobine.
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by gert »

ik zou lekker de ouwe verdeler houden, updaten met nieuwe kabels en puntjes.
wil je perse geld uitgeven dan toch maar de msd kiezen, die kun je eindeloos programmeren qua vervroegings curve, veel makkelijker.
ideaal voor lpg.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Benzine uitbouw en naar "volgas sysyeem"

Post by Riviera Roy »

gert wrote: Sun Sep 22, 2019 1:42 pm ik zou lekker de ouwe verdeler houden, updaten met nieuwe kabels en puntjes.
wil je perse geld uitgeven dan toch maar de msd kiezen, die kun je eindeloos programmeren qua vervroegings curve, veel makkelijker.
ideaal voor lpg.
Dan update ik liever de elektronische Mallory met nieuwe kabels en bougies en evt een reserve module in de kofferbak. Want dat voordeel heb je met Mallory wel. Veel onderdelen voor te koop.
Post Reply