Achter geen remdruk

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Rick00
Posts: 6
Joined: Sun Jul 28, 2019 10:33 am

Achter geen remdruk

Post by Rick00 »

Goedendag,

Ik heb een Ford galaxie 500 uit 1961 waar we de trommelremmen van voor vervangen hebben door schijfremmen, en gelijk een gehele nieuwe rempomp opgezet hebben, dit was een kit en alles past goed, met een nieuwe master cilinder, verdeelblok en rembekrachtiger. Ik heb ook gelijk nieuwe remleidingen gelegd. Nou krijg ik het alleen niet voor elkaar om achter de remmen te ontluchten. De master cilinder is ontlucht (bench bled) en in de leidingen zitten geen lekkages meer. Voor heb ik wel remdruk, maar achter doet hij helemaal niks. Ik heb alles al geprobeerd, en er komt wel vloeistof uit de ontluchtingsnippel, maar de druk is niet voldoende. Dus als de auto op de brug staat draaien de wielen ook als de rem ingeduwd wordt. Ik weet op dit moment niet meer hoe ik hem fatsoenlijk op druk moet krijgen, weet een van jullie een mogelijke oplossing?

Bij voorbaat dank
Rick
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Achter geen remdruk

Post by boyanka »

Verdeel blok zal je wat beter moeten instellen, maar je hebt toch wel de juiste rempomp?
Rick00
Posts: 6
Joined: Sun Jul 28, 2019 10:33 am

Re: Achter geen remdruk

Post by Rick00 »

We hebben speciaal voor deze auto de rempomp gekocht, dus deze moet goed zijn. Hoe stel ik het verdeelblok in?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achter geen remdruk

Post by Corp »

Zit er een rubber dopje op? Daar zit dr hold off valve achter. Deze moet je indrukken om te ontluchten. Een centreertooltje is ook makkelijk om de spool in get midden te houden
Rick00
Posts: 6
Joined: Sun Jul 28, 2019 10:33 am

Re: Achter geen remdruk

Post by Rick00 »

Super, ik ga als ik thuis ben dit proberen
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Achter geen remdruk

Post by mercury1970 »

Ik gok dat het een HRC betreft zonder Residual valve (die houdt een bepaalde druk vast in de leiding naar achter om de veerdruk te compenseren)
Dit kun je controleren door in de uitgang v/d HRC (naar de achterwielen) te kijken of er een messing vernauwing in zit.
Zo niet, moet je een losse Residual valve in de leiding naar achter zetten.
Rick00
Posts: 6
Joined: Sun Jul 28, 2019 10:33 am

Re: Achter geen remdruk

Post by Rick00 »

Goedendag, ik heb gisteren geprobeerd via die hold off valve te ontluchten, hier kwam idd lucht uit in het vloeistofreservoir, dus ik nam aan dat dat goed was toen er geen lucht meer naar boven kwam. Nadat ik dit heb gedaan kreeg ik achter een klein beetje remdruk waardoor het achterwiel vastsloeg als ik heb met de hand draaide en de rem ingeduwd werd. 's Avonds ben ik nog bezig geweest met het ontluchten van de leidingen waarna ik direct geen remdruk meer had op de achterwielen. Ik vraag mezelf dus af wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben.

Een hrc zonder residual valve, hoe werkt dit dan precies?
Bij mij gaat de leidingen vanaf de hrc naar een bijgeleverd verdeelblokje en zo verder verdeeld naar de voor- en achterremmen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achter geen remdruk

Post by Corp »

Omdat je achter te weinig druk hebt gaat de shuttle valve uit het midden en sluit het achtercircuit af. Dit is voor de veiligheid als je een lek hebt. Als je de schakelaar voor het brake lampje eruit draait kun je de shuttle terug pielen. Er is ook een gereedschapje voor om m in het middem te houden. Hard op de rem stampen wil ook wel eens werken. Kijken of lampje uitgaat. Dan achter door latem lopen of afzuigen zodat er wel vloeistof in staat
Post Reply