speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by Robin_Chevelle »

Ik zit met vreemde geluiden van de achteras of remmen bij mijn 1970er Chevelle.
As is gereviseerd (door een bedrijf die niets anders doet dan assen reviseren).

Als ik sportief/hard door een bocht ga (links of rechts maakt niet uit) hoor ik een schurend geluid. Alsof een remblok tegen de schijf aan slijt, als ik op dat moment het rempedaal aanraak is het geluid direct weg. Je voelt als je het geluid hoort ook een minimale trilling heel licht in de auto. Van het geluid schrik je je echt compleet lam, zo hard. Daarna (als je niet remt) is naar mijn idee het rempedaal ook iets dieper/zachter.
Het is een CPP big brake kit, achter 12" schijven en Ford enkel zuiger remklauwen die op elke jaren 90 Ford zaten.
Klauwen zitten op van die zwevende pennen en schuiven er perfect over, blijven niet hangen alles is schoon en gangbaar.
Blokken heb ik al goed onder handen genomen en zit nu eerder iets te los in de klauw, maar klemmen hoe dan ook niet.

As heeft nieuwe lagers, nieuwe 3.55 overbrengen en een eaton posi limited slip diff. (heeft 2500km gelopen) Er zitten 2 nieuwe Moser steekassen in.
Nu heb ik vandaag de speling van de assen gemeten met een micro meter en kom aan de volgende waardes:
Radiale speling is 0.15mm lagers en assen zijn nieuw, geen idee of dit zo hoort/binnen de toleranties zit.
Axiale speling is 0.6mm Is dat te veel?

En wat voor olie moet erin? welke dikte? Ik heb limited slip additive staan, maar weet niet wat voor olie. Wil de deksel er even afhalen om ook van binnen te kijken of alles daar wel goed zit. (of om eventueel dikker C-clips erin te zetten).
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by boyanka »

Ik vind radiaal best wel veel speling. Betekent dat je het lager er zo af kan schuiven.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by David - 71 camaro »

boyanka wrote: Mon Jul 08, 2019 10:19 pm Betekent dat je het lager er zo af kan schuiven.
?? Misschien begrijp ik niet wat je zegt, maar zo te lezen is het een 10 of 12 bouts GM as (hij noemt C-clips) en dan zit de lager geperst in de buis en schuift de steekas er doorheen. Er zal niks, nergens vanaf schuiven.

Een vrij normale axiale speling bij een nieuw gereviseerde as is tussen de 2 en 3 mm. Jij zit er ruim overheen. Vaak is de c-clip niet het euvel, maar de frictieplaten in de sper, de shim erachter of de behuizing die is ingevreten door burnouts. Dus vertel eens....heb je een happy foot gehad in de afgelopen 2500km?

Qua olie is een 80 w90 prima. Of alles daar dicht in de buurt. Met toevoeging voor LSD en dan indien er geluiden uit de sper komen, alsnog een flesje additive bij gooien.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by Robin_Chevelle »

David - 71 camaro wrote: Tue Jul 09, 2019 3:04 pm ?? Misschien begrijp ik niet wat je zegt, maar zo te lezen is het een 10 of 12 bouts GM as (hij noemt C-clips) en dan zit de lager geperst in de buis en schuift de steekas er doorheen. Er zal niks, nergens vanaf schuiven.

Een vrij normale axiale speling bij een nieuw gereviseerde as is tussen de 2 en 3 mm. Jij zit er ruim overheen. Vaak is de c-clip niet het euvel, maar de frictieplaten in de sper, de shim erachter of de behuizing die is ingevreten door burnouts. Dus vertel eens....heb je een happy foot gehad in de afgelopen 2500km?

Qua olie is een 80 w90 prima. Of alles daar dicht in de buurt. Met toevoeging voor LSD en dan indien er geluiden uit de sper komen, alsnog een flesje additive bij gooien.
Klopt het is een 12 bouts GM as. Lagers zitten geperst in de buis met de steekas er doorheen.

Oké, las zoveel verschillende verhalen van 0.1mm axiale speling tot wel 4mm... Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Burnouts? nee, doe ik niet aan. Maar dacht dat het inlopen van het huis of de frictieplaten juist kwam door de wrijving als je rustig een bocht maakt zonder dat je banden piepen.

Ga morgen even kijken of ze 80w-90 hebben voor LSD en anders gooi ik er een flesje bij.

Neemt dan helaas nog niet weg wat de oorzaak is van het rare rem aanloop geluid... Maar de zoektocht gaat dus door.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by Corp »

Inherent aan een c clip as. C clip eliminators maar dat is niet goedkoop.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by Robin_Chevelle »

Corp wrote: Sat Jul 13, 2019 5:13 pm Inherent aan een c clip as. C clip eliminators maar dat is niet goedkoop.
Op zich dus geen ramp, hoort erbij. Klopt, zijn niet goedkoop. Als ik zeker weet dat daar het bijgeluid door komt dan vind ik het de investering waard.

Vandaag de backlash gecontroleerd, is 0.30mm oftewel 0.012"
Vind ik vrij veel voor een as waarin alles nieuw is en nog geen 2500km heeft gereden. Iemand daar een mening over?
Olie zat maar minimaal vervuiling in, gelijk nieuwe erin gegooid.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by MotiV8 »

Wat is de reactie van het bedrijf die die as gereviseerd heeft??
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by David - 71 camaro »

GM assen worden bij straatgebruik happy van een BL tussen 0.008 en 0.012 inch. Meestal gaat de BL wat open staan bij gebruik, maar check voor zover mogelijk op hoeveel ze hem initieel gezet hebben. Ik ga altijd aan de krappe kant zitten (0.008) om hem de ruimte te geven.

C clip eliminators zijn leuk voor rechtuit racen, maar bij straat gebruik geef ik je 50-50 kans dat ze niet gaan lekken. Ze zijn door de jaren heen vooruitgegaan met tapered bearings, maar toch...

En zo duur zijn ze niet in vergelijking met de beste manier: Ford uiteinden erop lassen en dan steekassen met geperste lagers nemen.

Image
Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by Robin_Chevelle »

MotiV8 wrote: Sun Jul 14, 2019 7:46 pm Wat is de reactie van het bedrijf die die as gereviseerd heeft??
Die ga ik vandaag even contacten.
David - 71 camaro wrote: Sun Jul 14, 2019 10:13 pm GM assen worden bij straatgebruik happy van een BL tussen 0.008 en 0.012 inch. Meestal gaat de BL wat open staan bij gebruik, maar check voor zover mogelijk op hoeveel ze hem initieel gezet hebben. Ik ga altijd aan de krappe kant zitten (0.008) om hem de ruimte te geven.

C clip eliminators zijn leuk voor rechtuit racen, maar bij straat gebruik geef ik je 50-50 kans dat ze niet gaan lekken. Ze zijn door de jaren heen vooruitgegaan met tapered bearings, maar toch...

En zo duur zijn ze niet in vergelijking met de beste manier: Ford uiteinden erop lassen en dan steekassen met geperste lagers nemen.
Dat is zeker een mooie oplossing, maar een grote ingreep. Zou ook zonde zijn van de nieuwe Moser steek assen die ik er net in heb zitten. ;)

Wil even navragen waar ze hem op afgesteld hebben. Had eerder de angst dat als hij nu op 0.012inch staat hij over 10 duizend km. nog veel ruimer staat en echt teveel speling zou krijgen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: speling op steekassen wat is maximum? en wat voor olie in achteras?

Post by Robin_Chevelle »

Bedrijf dat de as heeft gedaan zegt dat ie ze tussen de 0.15 en 0.25mm zet. Dat hij nu 0.30 heeft is omdat hij is ingelopen.

Zolang het niet meer wordt zal dat dan wel goed zijn. Gaat de zoektocht naar de remmerij piep/kraak in de bochten verder.
Post Reply