Zagen..

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Zagen..

Post by Bromgabber »

In de vrije uurtjes nog wat gecontroleerd/geprobeerd.

Carburateur uit elkaar gehad en weer goed schoon gemaakt, zat wel wat vuil in maar niet bizar.
Meteen maar een filtertje in de slang geplaatst.
Luchtfilter was ook wel aardig verzadigd, had nog een nieuwe liggen.
Die ook meteen erop net als de bougie's en kabels.
Maar dit maakte weinig verschil..

Tijdstip van ontsteking staat op 6 graden btdc, met vacuüm eraf.
Met vacuüm weer aangesloten word het een stuk meer, de verstelling gaar keurig heen en weer zonder moeite.
Reageert niet op remmenreiniger als ik valse lucht probeer op te sporen, ook niet als ik de slangen naar vacuüm onderdelen dicht knijp.
Wat me wel op viel, als ik de vacuüm dozen probeer vacuüm te zuigen met een pompje lijkt er geen vacuüm getrokken te worden..
Ontsteking ook nog wat vroeger geprobeerd maar dan valt hij nog vaker uit.
Heeft nu lijkt wel ook dat hij vaker uit valt en toerental even blijft schommelen als ik de auto stil zet, of gas los laat.

Gasklepassen zit ook geen speling op zover ik voelde, als ik daar remmenreiniger op spuit reageert de motor er ook niet op.

CO kreeg ik wel laag genoeg nu voor de keuring maar mag van mij nog wel wat lager dan 4,5%

Ieder geval bedankt voor het mee denken :thumbs:
Misschien toch maar is opzoek naar een ander carburateurtje.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Zagen..

Post by MotiV8 »

Waneer begind de vervroeging ( gemeten met de lamp !! )
Is dit onder de 1000tpm Is dit onder de 500tpm??

Een curve die er tevroeg in komt ( door bijvoorbeeld uitgelubberde veertjes ) kan ook jojojen veroorzaken.
Ik zie zelf graag een curve die pas na 1000tpm begind, dat geeft een veel stabielere stationaire loop.

Vacuum vervroeging op de "timed port" aansluiting van de carb, zal jij als het goed is stationair nagenoeg geen vacuum vinden. die komt pas in iets hoger in het toerental.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Zagen..

Post by Bromgabber »

Vandaag nog even geknoeid,
De vacuüm aansluiting van de vervroeging zat rechtstreeks op het spruitstuk, deze verplaatst naar een aansluiting op de carburateur.
Nu komt de vervroeging in net boven de 1000rpm, stationair draait hij een 700rpm.
Kon de idle mixture schroeven wel wat meer in draaien, maar even goed weer zagen met gas los en en soms uitvallen.
CO% blijft nu hangen op een 6% zet ik hem lager gaat hij weer moeilijk doen.
De vacuüm gemeten op het spruitstuk zit tussen de 17 en 18 in.Hg wat mij ook geen hele rare waarde lijkt.

Ook met optrekken en spontaan gas weer los wil hij soms uitvallen.
Slaat daarna wel meteen weer aan als ik hem start.

Begin toch erg te twijfelen aan de carburateur maar kan het pas bevestigen als ik er een andere op zet.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Zagen..

Post by Corp »

Timed geeft alleen over transitie een vacuumsignaal. Met de gasklep een klein beetje open. Stationair niks en erboven valt het bij grotere gasklephoek ook weg..

Zit er een bak speling op de verdeler en misschien de distributieketting?

Op zo'n ford hoort t op timed/ported aangesloten te zijn

Welke powervalve zit erin? Als t ding bij meer vacuum dicht gaat en je zit op t randje dan komt hij in en uit en in en uit. CO zal ook veel te hoog zijn. De mengselschroeven hebben dan weinig effect. .
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Zagen..

Post by Bromgabber »

Verdeler is een jaar of 5 terug vervangen, dat verwacht ik dus niet maar het kan. Zal het iedergeval controleren.
Ketting zou wat ruimte op kunnen zitten.

Dan laat ik de vacuüm van de vervroeging daar op zitten.

Er zit volgens mij een dubbele power valve in.
Heb er nog een liggen, zou ik eens kunnen wissellen.
Zoiets:

Image
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Zagen..

Post by Corp »

Er staat een nummer op voor bij hoeveel vacuüm hij open gaat. Bij hogere nummers gaat t ding EERDER open.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Zagen..

Post by RobDodge »

Distributie ketting kan je controleren met de lamp waarmee je je onteking op tijd zet. Laat je blok op een constant toerental draaien en let op je afgestelde tijd.
Varieerd die.. slappe ketting!
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Zagen..

Post by Bromgabber »

Corp, top goeie info. Zal kijken of ik er wat op kan vinden.

RobDodge, timing varieert na genoeg niet. Lijkt mij dus nog wel prima.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Zagen..

Post by Bromgabber »

Vandaag de power valve gewisseld, hij lijkt weer top.
Even naast elkaar gehouden en je voelde al verschil, de oude leek ook niet af te sluiten.
Gezet op 2,8% co, 0,95 lambda.
Loopt beter, valt niet meer uit, valt netjes terug in toeren bij gas los en zaagt niet meer.
Ik ben weer blij ermee.
Allen dank voor het mee denken en mening geven. :thumbs:
Post Reply