benzinemeter

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

benzinemeter

Post by corvair »

hallo,

ik heb een probleempje met de benzinemeter van mijn corvair.

Wat is namelijk het geval, als ik de auto op het contact zet slaat de meter uit, maar zodra ik het contact afzet loopt de meter niet terug.
zou het een massaprobleem kunnen zijn ? er zit een nieuw vlotter in , dus dat kan het niet zijn.

alvast bedankt,

mvg,
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: benzinemeter

Post by rene74monte »

zijn wel meer meters die dat doen , geen probleem toch?
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: benzinemeter

Post by corvair »

Dat is het wel,want de tank vult zich niet vanzelf :D

Ik kan dus niet zien hoe veel benzine er nog in de tank zit, en dat wel de functie van de meter (zit er niet voor de sier, dan hadik de kapotte meter ook wel kunnen laten zitten :? )
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: benzinemeter

Post by rene74monte »

slaat je meter helemaal uit dan? ook bij een lege tank?
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: benzinemeter

Post by corvair »

geen idee, dan zou ik de tank eerst leeg moeten laten lopen.

Maar ik heb al iets anders bedacht, is het niet zo dat de meter standaard uitslaat als het contact wordt aangezet. En alleen terugloopt naarmate er (uiteraard) meer benzine wordt verbruikt ? De meter loopt wel iedere keer op als ik het contact aanzet.

Iemand een idee ? \ ervaring mee ?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: benzinemeter

Post by Bromgabber »

Wat is de rede dat de oude vervangen is?
Hoe weet je zeker dat de nieuwe goed is?
Wat gebeurt er als de stekker van het vlotter los is?
Meeste meter lopen op naar de stand van de tank inhoud als je hem aanzet, niet eerst naar 100% en dan terug zakkend.
Maar geen idee hoe het bij een Corvair hoort..
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: benzinemeter

Post by corvair »

de oude meter deed niets meer, als ik de nieuwe aansluit en het contact aanzet slaat de meter uit.maar zet ik het contact af dan loopt de meter niet terug. als ik de massakabel die aangesloten is op de meter loshaal, zakt de meter wel terug dus het is waarschijnlijk een massaprobleem. Het is alleen de vraag waar !!Het zal waarschijnlijk aan de massa van het vlotter liggen, maar dat kan ik zo niet zien. de tank ligt onder de auto en de kabel zit er ergens onder
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: benzinemeter

Post by rene74monte »

haal de vlotter uit de tank en kijk handmatig wat die meter doet , dan weet je of de meter en de vlotter het doen en of ze beide de juiste weerstand hebben , verder vind ik het een wazig verhaal
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: benzinemeter

Post by corvair »

Valt wel mee hoor, de auto is voorzien van een orginele vlotter en benzinemeter. Waarschijnlijk is er een probleem met de massadraad van het vlotter maar dat kan ik zo niet zien
jelmoer
Posts: 307
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: benzinemeter

Post by jelmoer »

Hoi,

Zoals Rene al aangaf.
Je vlotter uit de tank halen.
In de lege stand zetten dan stekker er op en kijken wat de meter doet.
Geeft deze leeg aan dan langzaam vlotter verplaatsen richting de volle stand.
Werkt alles goed dan zat de vlotter misschien klem.
Zo niet dan zit het probleen in de vlotter of bedrading.
Evt ohmse weerstand meten in de bedrading bij losgenomen stekkers.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: benzinemeter

Post by Wilf »

Is de voltage regulator van je dash nog goed? Ik weet niet hoe GM dat deed maar Mopar heeft een voltage regulator voor de wijzers. De wijzers zelf werken op 5 volt. De regulator zet > 12 volt om naar 0-10 (nominaal 5). Als de regulator stuk gaat dan vliegt de meter naar uiterste positie en brandt zo door.

Als je vorige meter zo gesneuveld is dan gaat deze ook zo. Er vanuitgaande dat de meter een externe voltage regulator heeft dan.
jelmoer
Posts: 307
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: benzinemeter

Post by jelmoer »

rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: benzinemeter

Post by rene74monte »

nou , daar heb je al je antwoorden toch?
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: benzinemeter

Post by corvair »

jan inderdaad, nou de theorie maar eens in praktijk brengen.

Gisteravond de massa van het vlotter gecontroleerd. werkt prima. helaas zakt de meter nog niet terug als ik het contact afzet.
Ik denk dat ik eerst maar eens een ritje ga maken om te zien of de meter ook terugzakt naar het niveau van de brandstof.

mocht het niet het geval zijn dan zit (volgens mij) het vlotter vast. en zo niet dan is het vlotter hoogstwaarschijnlijk kapot en moet er dus een nieuwe in.
Post Reply