Radiateur vraag ALU of Origineel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Grasmusen »

Haai allen,

Effe een vraag. Wat verdient de voor keur bij lekkende radiateur.

De ouwe repareren, of een nieuwe?

En ingeval van nieuw, een ALU of Origineel.

En die alu bakken, is dat allemaal chinees? En is dat wat?

Na, de groeten en tot horens. :)
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by MotiV8 »

Het is een kosten - baten verhaal.
Ik heb laatst in DenBosch een offerte laten doen voor een revisie en dat was €370. voor een Ford Capri radiateur. Daar heb ik uiteindelijk maar een aluminium ingezet.

Die Alu dingen zijn allemaal China en daar is niets mis mee.
In de F250 staat al jaren een Champion aluminium radiateur uit China en daar betaalde ik €200 voor.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by mercury1970 »

Verschil in de alu radiatoren is meestal dat de zijbakken gelijmd of gelast zijn.....
Zou proberen een merk alu te kopen, als je de auto lang wilt houden.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Corp »

Yup geen epoxy ding nemen.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by cees V8 »

Bijl radiateurenfabriek

https://www.bijlradiateuren.nl/
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Wilf »

Ik doe meestal nieuw blok in origineel, kost tussen de €500 en €900, dan heb je wel een Europese core en drie rijen en hoef je verder niks te verbouwen. Heb ik gedaan bij een ‘50 DeSoto en ‘49 Buick. Die hebben verder ook geen alu onderdelen dus dan is koper ook fijner om ongewenste galvanisatie tegen te gaan. En het staat ook niet, zo’n lelijk modern ding, als ze de maat al hebben (smal en hoog).
Daanvdt
Posts: 131
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:39 am

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Daanvdt »

Cold case US made, nog te betalen.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by hanver »

In de mijne heb ik ook geopteerd om een originele (repro weliswaar) radiator te plaatsen ipv alumium.
Oogt niet alleen beter in mijn ogen, maar zorgt zoals hierboven ook vermeld minder snel voor galvanische corrosie.
Mocht je hiervan nog niet gehoord hebben, zie wiki link hieronder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spannings ... er_metalen

De metalen meest links zullen sneller corroderen dan rechts.
Bvb als een gietijzeren blok verbonden is met een alu radiator, zal de alu radiator versneld corroderen tov het gietijzeren blok.

Natuurlijk is dit wel met een korreltje zout te nemen, er rijden namelijk veel mensen rond met alu cilinderkoppen, inlaat en/of radiator.
Het is dus niet zo dat na een jaar je alu radiator opgeteerd zal zijn :)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Pavement Pounder »

Ik heb begrepen en zelf ook gedaan de alu radiator met massa te verbinden met een draad.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Nick_nl »

Mijn auto heeft nu ook een aantal aluminium delen in het koelsysteem. Net zoals veel oem auto's. Koelvloeistof heeft een aantal corrosie inhibitors welke deze corrosie tijdelijk verhinderen. G11 is geschikt voor een systeem met soldeertin in het systeem. Maar de houdbaarheid van G11 is niet zo lang, 2 jaar aldus EUROL. Haal je de soldeertin uit het verhaal kun je een andere koelvloeistof gebruiken welke veel langer mee gaat.

Dus mijn idee is koper radiator er uit en aluminium er in, wel de kachelradiateur niet vergeten!
Post Reply