Radiateur vraag ALU of Origineel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Grasmusen
Posts: 42
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Grasmusen » Thu May 23, 2019 10:56 pm

Haai allen,

Effe een vraag. Wat verdient de voor keur bij lekkende radiateur.

De ouwe repareren, of een nieuwe?

En ingeval van nieuw, een ALU of Origineel.

En die alu bakken, is dat allemaal chinees? En is dat wat?

Na, de groeten en tot horens. :)

MotiV8
Posts: 1050
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by MotiV8 » Fri May 24, 2019 4:52 am

Het is een kosten - baten verhaal.
Ik heb laatst in DenBosch een offerte laten doen voor een revisie en dat was €370. voor een Ford Capri radiateur. Daar heb ik uiteindelijk maar een aluminium ingezet.

Die Alu dingen zijn allemaal China en daar is niets mis mee.
In de F250 staat al jaren een Champion aluminium radiateur uit China en daar betaalde ik €200 voor.

User avatar
mercury1970
Posts: 3878
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by mercury1970 » Fri May 24, 2019 9:18 am

Verschil in de alu radiatoren is meestal dat de zijbakken gelijmd of gelast zijn.....
Zou proberen een merk alu te kopen, als je de auto lang wilt houden.

Corp
Posts: 4951
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Corp » Fri May 24, 2019 12:19 pm

Yup geen epoxy ding nemen.

cees V8
Posts: 193
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by cees V8 » Fri May 24, 2019 8:52 pm

Bijl radiateurenfabriek

https://www.bijlradiateuren.nl/

Wilf
Posts: 10209
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Wilf » Sun May 26, 2019 2:33 pm

Ik doe meestal nieuw blok in origineel, kost tussen de €500 en €900, dan heb je wel een Europese core en drie rijen en hoef je verder niks te verbouwen. Heb ik gedaan bij een ‘50 DeSoto en ‘49 Buick. Die hebben verder ook geen alu onderdelen dus dan is koper ook fijner om ongewenste galvanisatie tegen te gaan. En het staat ook niet, zo’n lelijk modern ding, als ze de maat al hebben (smal en hoog).

Daanvdt
Posts: 122
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:39 am

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Daanvdt » Tue May 28, 2019 9:58 am

Cold case US made, nog te betalen.

hanver
Posts: 95
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by hanver » Tue May 28, 2019 1:27 pm

In de mijne heb ik ook geopteerd om een originele (repro weliswaar) radiator te plaatsen ipv alumium.
Oogt niet alleen beter in mijn ogen, maar zorgt zoals hierboven ook vermeld minder snel voor galvanische corrosie.
Mocht je hiervan nog niet gehoord hebben, zie wiki link hieronder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spannings ... er_metalen

De metalen meest links zullen sneller corroderen dan rechts.
Bvb als een gietijzeren blok verbonden is met een alu radiator, zal de alu radiator versneld corroderen tov het gietijzeren blok.

Natuurlijk is dit wel met een korreltje zout te nemen, er rijden namelijk veel mensen rond met alu cilinderkoppen, inlaat en/of radiator.
Het is dus niet zo dat na een jaar je alu radiator opgeteerd zal zijn :)

User avatar
Pavement Pounder
Posts: 7904
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Pavement Pounder » Tue May 28, 2019 8:27 pm

Ik heb begrepen en zelf ook gedaan de alu radiator met massa te verbinden met een draad.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1292
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Radiateur vraag ALU of Origineel

Post by Nick_nl » Wed May 29, 2019 8:43 am

Mijn auto heeft nu ook een aantal aluminium delen in het koelsysteem. Net zoals veel oem auto's. Koelvloeistof heeft een aantal corrosie inhibitors welke deze corrosie tijdelijk verhinderen. G11 is geschikt voor een systeem met soldeertin in het systeem. Maar de houdbaarheid van G11 is niet zo lang, 2 jaar aldus EUROL. Haal je de soldeertin uit het verhaal kun je een andere koelvloeistof gebruiken welke veel langer mee gaat.

Dus mijn idee is koper radiator er uit en aluminium er in, wel de kachelradiateur niet vergeten!

Post Reply